Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با توجه به تحولات ارزی و واقعیت‌های اقتصادی، مهمترین موضوعی که باید در دستور کار تحلیلگران قرار گیرد، محاسبه اثرات تحولات ارزی در سودسازی شرکت‌ها است. این بررسی می‌تواند مانعی برای رفتارهای هیجانی در بازار و کمک به ثبات زمین بازی ما باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 3 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با وجود زد و خورد شدید به ویژه در نیمه دوم معاملات، با یک جهش بیش از 60 هزار واحدی دیگر همراه شد و شاخص کل علاوه بر مسلط شدن در کانال 1.6 میلیون واحدی، تا ارتفاع یک میلیون و 569 هزار واحدی پیشروی کرد. رشد مجدد ارزش معاملات و رسیدن آن به سطوح بیش از 10 هزار میلیارد تومانی، سرانه خوب خرید و تراز مثبت حقیقی‌ها نشان می‌دهد که بازار تا حدودی از شرایط سخت بهمن فاصله گرفته است. بازار این روزها روی دوش صنایع دلاری سوار شده و در همین راستا شاهد تقاضای قوی در نمادهای این گروه‌ها و همچنین حرکت پرقدرت شاخص کل هستیم.

انصافا انتظار چنین حرکتی را از ابتدای اسفند نداشتیم و با توجه به 4 رویداد، "جهش حجم و ارزش معاملات" ، "مثبت شدن تراز نقدینگی" ، "ثبت دو کندل بلندقامت مثبت در شاخص کل" و "رشد جدی سرانه خرید" تصور می‌کنیم خبرهایی در جریان است که احتمالا بسیاری از فعالان خرد بازار اطلاعی از آن نداشته و خواص نیز با داشتن دست برتر از اطلاعات نهانی (شاید رفع ابهامات 3گانه)، اینچنین با قدرت در حال خرید هستند. جالب اینکه حتی چارتیست‌ها هم آچمز شده و آنها هم که مصرانه اعتقاد به تشکیل یک موج F نزولی قوی تا سطوح 1.4 میلیون و حتی کمتر را داشتند در لانه‌های خود خزیده و اظهارنظر خاصی نمی‌کنند ! البته باید پذیرفت، آن اعتمادی که از ابتدای بهمن ماه به شکل اساسی آسیب دید، به راحتی بازسازی نمی‌شود و چنانچه در این بین کسی زیر پای بازار را بکشد، مجددا قیمه‌ها روی ماست‌ها ریخته خواهد شد ... !! 

اگر به خاطر داشته باشید در گزارش‌های اخیر (از زمان تغییر رئیس بانک مرکزی) چندین مرتبه به این نکته اشاره شد که سیاست‌های ارزی فرزین از آنجایی که تکراری است و امتحان خود را در گذشته پس داده، کارایی لازم نداشته و با تداوم جهش‌های ارزی، لاجرم بازار جدیدی برای عرضه ارزهای صادراتی راه‌اندازی خواهد شد و این موضوع اثرات مثبت بااهمیتی در سودسازی شرکت‌ها و رشد جدی بازار خواهد داشت. البته هنوز نمی‌توان با قطعیت از اصلاح رویه دولت و بانک مرکزی سخن گفت اما به هر جهت امیدواریم جاهلیت جای خود را به عقلانیت داده باشد.

اما در بازار ارز شاهد برقراری تعادل پس از جهش نزدیک به 100 درصدی دلار هستیم. به نظر رشد نرخ ارز ارتباط معناداری با تقاضای سفته‌بازی نداشته و در واقع مشکل اصلی، در 3 موضوع "کاهش ارتباط با دنیا و در اصل اثر فشار تحریم‌ها" ، "تقاضا برای واردات" و "عدم عرضه دلارهای صادراتی توسط شرکت‌ها به نرخ 28,500 تومان" خلاصه می‌شود. بنابراین یا باید تقاضا برای واردات کاهش یابد و برخی از اقلام از چرخه ورود حذف شوند یا می‌بایست تغییرات اساسی در حوزه بین‌المللی و توافق با دنیا (با توجه به شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی توسط غرب) ایجاد شود. دلار بازار هوشمندی است که فضا و شرایط را به خوبی نشان می‌دهد. به عنوان مثال طی روزها و هفته‌های گذشته بستن مسیرهای ارزی عراق، افغانستان و امارات در التهابات ارزی نیز موثر بوده است.

چه بخواهیم چه نخواهیم با دشمن قوی و باهوشی طرفیم که همه ابزارها را در اختیار دارد اما در داخل کشور، کم‌هوشی و بی‌منطقی و بی‌تدبیری فریاد می‌زند. البته راه‌اندازی بازار دوم نیما هم می‌تواند تا حدودی به میزان تقاضای فعلی پاسخ دهد. به نظر اگر دولت کمی عقلانیت به خرج می‌داد و جریان پول داغ را به سمت بازار سرمایه به عنوان یک بازار مولد حرکت می‌داد، هم دولت، هم شرکت‌ها، هم اقتصاد و در نهایت مردم نیز از این رویداد منتفع شده و حتی بخشی از اعتماد آسیب‌دیده 32 ماه گذشته ترمیم می‌شد اما چه کنیم دولت بازی در زمین سفته‌بازان را چه سهوی و یا چه از سر بی‌دانشی بیشتر می‌پسندد !

بیش از این سخن را طولانی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که شروع خوبی داشت و مطابق انتظار پرعرضه بود و همین موضوع رشد مجدد حجم و ارزش معاملات را رقم زد. با توجه به تحولات ارزی و واقعیت‌های اقتصادی، مهمترین موضوعی که باید در دستور کار تحلیلگران قرار گیرد، محاسبه اثرات تحولات ارزی در سودسازی شرکت‌ها است. این بررسی می‌تواند مانعی برای رفتارهای هیجانی در بازار و کمک به ثبات زمین بازی ما باشد. بسیاری معتقدند در یکسال پیش رو بازار سرمایه موفق خواهد شد علاوه بر جبران عقب‌ماندگی، از بازارهای موازی پیشی بگیرد ! البته با بلایی که دولت سر اعتماد مردم آورده، خیلی به‌این موضوع نمی‌توان وزن داد اما به‌‌هر جهت نباید فراموش کنیم که بازار در جذاب‌ترین نقطه ممکن قرار گرفته و کمی تدبیر در رفتار دولت می‌تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند. به ویژه اینکه دولت برای فروش دارایی در سال پیش رو، چاره‌ای به غیر اصلاح سیاست‌های خود ندارد. برای امروز نیز با توجه به رشد روزهای اخیر، عرضه‌های سنگین یک ساعت پایانی و همچنین قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، بازاری متعادل‌ و پُرعرضه‌تر مدنظر است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24