Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در ماهی که رو به پایان است، گزارشی از سمت بانک مرکزی درباره تحولات ماهانه بازار مسکن شهر تهران برای ماه دی منتشر نشد اما گزارش مرکز آمار از تغییرات شاخص قیمت مسکن تهران در ماه دی بیانگر رسیدن سطح متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به نزدیک 53 میلیون تومان است.

قیمت مسکن بیش از 10 برابر شد

بورس24 : در ماهی که رو به پایان است، گزارشی از سمت بانک مرکزی درباره تحولات ماهانه بازار مسکن شهر تهران برای ماه دی منتشر نشد اما گزارش مرکز آمار از تغییرات شاخص قیمت مسکن تهران در ماه دی بیانگر رسیدن سطح متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به نزدیک 53 میلیون تومان است.

هر مترمربع آپارتمان در معاملات مسکن در ماه گذشته در شهر تهران با قیمت میانگین 52 میلیون و 700 هزار تومان فروخته شد که 60 درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1400 افزایش از خود نشان داد.

در ماه گذشته به عنوان ماه اول از زمستان معاملات مسکن، رشد ماهانه قیمت مسکن 10 درصد گزارش شد که در مقایسه با رشد ماهانه سال گذشته که حدود یک درصد در ماه بود، بیانگر فشار بالای قیمت ها در بازار کنونی معاملات مسکن است.

در این شرایط با توجه به اینکه خریداران مسکن عمدتاً از گروهی هستند که برداشت فکری رشد بیشتر قیمت در آینده را دارند، نبض معاملات همچنان می زند. چه بسا اگر چشم انداز تورم به جای افزایشی، کاهشی بود، نبض معاملات مسکن متوقف می شد تا قیمت مسکن مسیر کاهشی را در پیش بگیرد.

کارشناسان اقتصادی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن از افزایش بیش از 10 برابری قیمت مسکن در تهران نسبت به زمان قبل از جهش قیمتی خبر می دهند.

این میزان رشد شدید قیمت مسکن از تغییرات صعودی قیمت ها در سبد مصرفی خانوارها بیشتر بوده است. مسکن گرانترین کالای خرید افراد است و در سال های اخیر با بیشترین رشد قیمت روبرو شد.

کارشناسان دلیل این رشد بیشتر قیمت مسکن از سطح رشد قیمت دیگر کالاها و خدمات مورد نیاز خانوارها را همگرایی بیشتر قیمت این کالا با دارایی های سرمایه ای افراد می دانند.

بازار مسکن از نگاه کارشناسان و البته از نگاه خریداران ملک، دیگر کالای مصرفی نیست بلکه جنبه کاملاً سرمایه گذاری به خود گرفته است. همین تغییر رویکرد معامله گران در بازار مسکن باعث تعقیب قیمت این کالا از قیمت ارز، سکه و دیگر بازارهای دارایی شده است.

پیامد چنین حرکت قیمتی به بازار اجاره مسکن که کاملاً مصرف کننده در آن حضور دارد هم کشیده شده است.

در ماه های گذشته متوسط رشد اجاره بهای مسکن بالای 40 درصد گزارش شده است. این در حالی است که در بلندمدت دوره های گذشته میزان رشد سالانه اجاره بهای مسکن حدود 20 تا 25 درصد بود.

خیز بلند نرخ رشد اجاره بها که مستقیم در هزینه کرد خانوارها تاثیر تورمی می گذارد ناشی از خیز بلندتر نرخ رشد قیمت مسکن است.

متوسط رشد قیمت مسکن تا پیش از سال 97، سالانه نرخی برابر با 25 درصد بود اما با زلزله شدید قیمتی در سه چهار سال گذشته، این نرخ به نزدیک 30 درصد رسید.

کارشناسان اقتصادی با مقایسه سطوح کنونی قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور و میزان درآمد سالانه خانوارها معتقدند، ده ها سال زمان می برد تا افراد به کمک پس انداز و تسهیلات خرید مسکن بتوانند صاحب خانه شوند.

البته تسهیلات کنونی به دلیل آنکه در سه سال گذشته به تناسب رشد قیمت مسکن تعدیل نشده است، امکان استفاده از آن توسط خریداران خانه از بین رفته است.

تنها گزینه ممکن، صبر و انتظار برای پایین آمدن قیمت مسکن است.

یک امیدواری از سوی کارشناسان آن است که قیمت مسکن در آینده سطح خودش را با نرخ دلار با توجه به رابطه تاریخی این دو قیمت، تعدیل کند که در این صورت انتظار برای کاهش قیمت خانه محقق خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24