Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اشرفی گفت: دولت بدون در نظر گرفتن شرایط تولید کنندگان محصولات کشاورزی، ارز نیمایی  کود شیمایی را حذف کرد.

حذف ارز نیمایی برای کود کشاورزی

بورس24 : اشرفی گفت: دولت بدون در نظر گرفتن شرایط تولید کنندگان محصولات کشاورزی، ارز نیمایی  کود شیمایی را حذف کرد.

عطااله اشرفی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با انتقاد از حذف ارز نیمایی کود شیمایی به بورس24 اظهار داشت: با این اقدام دولت نه تنها قیمت نهاده های کشاورزی افزایش می یابد بلکه امنیت غذایی مردم نیز به خطر خواهد افتاد.

وی در این زمینه با تاکید بر بلاتکلیفی 140 شرکت واردکننده کود و سم ادامه داد: این موضوع بدون اطلاع قبلی بوده به طوری که برخی از شرکت ها معادل 30 درصد از هزینه ثبت سفارش و گمرکی را پرداخت کرده اند.

اشرفی اصفهانی کود را یکی از نهاده های اصلی تولیدات محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ نهاده ها در بازار داخلی، کاهش میزان تولید و کیفیت از پیامدهای این موضوع به شمار می رود که به زودی این آثار را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه فصل خرید کود توسط کشاورزان اواخر بهمن اوایل اسفند ماه است گفت: این تصمیم دولت نه تنها اثرسوء جبران ناپذیری بر حوزه واردات کود داشته بلکه حوزه کشاورزی و محصولات آن را در سال بعد به شدت متاثر کرده و با کاهش روبه رو می سازد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی  تهران تصریح کرد: شرکت های واردکننده با شرایط سخت تحریم ها توانسته اند با طرف خارجی، قراردادی را منعقد کرده و  بخشی از ارز را با محدودیت های بسیار زیاد پرداخت کنند تا ثبت سفارش صورت گیرد  اما دولت حتی تخصیص های قبلی این شرکت ها را نیز ابطال کرده که علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی به وجه تجاری این شرکت ها آسیب وراد کرده است.

یادآور می شود؛ ارزش واردات کود به کشور سالانه حدود 300 الی 400 میلیون دلار است به طوری که تولید داخلی ، کفاف تقاضای موجود را نمی‌دهد. از سویی دیگر بخشی از کودهای مورد نیاز نیز در داخل تولید نمی‌شود بنابراین باید دانش و تکنولوژی تولید کود نیز مانند هر محصول دیگری، مدام در حال به‌روزرسانی است که عملکرد محصول را ارتقاء می‌بخشد  و از آنجایی که ایران  بخش‌هایی فاقد این دانش و تکنولوژی است؛ بنابراین انتظار می رود چنین محدودیتی در واردات این محصول ایجاد نشود تا حق انتخاب برای کشاورزان کماکان وجود داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24