Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

انصافا اظهارنظر درخصوص شرایط فعلی بازار دشوار است. همانطور که مستحضرید، طی روزهای اخیر نقدینگی بزرگی از بازار خارج شد و به یکباره ارزش معاملات افت بااهمیتی را تجربه کرد. این اتفاق نتیجه تصمیمات اخیر دولت، شورای رقابت و بانک مرکزی است که سبب چنین وضعیتی شده.

پیش‌بینی وضعیت بورس 17 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : افت قیمت نفت و کامودیتی‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته در کنار عدم انتشار اخبار موثر از گروه خودرو موجب شد تا بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را ضعیف و بی‌رمق آغاز نماید. این وضعیت تقریبا تا نیمه‌های بازار ادامه داشت و در شرایطی که به مرور شاهد بهبود نسبی تقاضا در برخی صنایع بودیم که به یکباره دستورالعمل شورای رقابت از راه رسید و سیلی محکمی به گوش سهامداران نواخته شد و در همین راستا شاهد تشدید فشار فروش در کلیت بازار بودیم. در نتیجه این رویداد، شاخص کل با افت 17 هزار واحدی تا ابتدای کانال میلیون و 540 هزار واحدی کاهش ارتفاع داد و باری دیگر خروج نقدینگی از بازار شتاب گرفت (بیش از 1.000 میلیارد تومان). این روزها بازار چشم به اخبار خودرو دارد و البته اخبار ارزی و بودجه هم دارای اهمیت بالایی است اما فعلا خودرو و اخبار ضد و نقیض آن بیشترین تاثیر در نوسان بازار را دارد و قطعی شدن عرضه خودرو در بورس کالا می‌توانست یک موفقیت نه برای گروه که برای کل بازار باشد. اما متاسفانه تا به این جای کار شرایط خلاف انتظار پیش رفته و گویا قدرت دلالان به مراتب بیشتر از بازار سرمایه است ... !!

انصافا اظهارنظر درخصوص شرایط فعلی بازار دشوار است. همانطور که مستحضرید، طی روزهای اخیر نقدینگی بزرگی از بازار خارج شد و به یکباره ارزش معاملات افت بااهمیتی را تجربه کرد. این اتفاق نتیجه تصمیمات اخیر دولت، شورای رقابت و بانک مرکزی است که سبب چنین وضعیتی شده. جالب اینجاست که برخی اتفاقات این روزهای بازار را با ماجرای مرداد سال 99 و اخبار صندوق پالایش مقایسه می‌کنند و معتقدند باری دیگر بحران به سراغ بازار آمده است ! البته که چنین قیاسی صحیح نیست؛ چراکه بازار در آن مقطع دارای حباب بزرگی بود و رفتار دولت صرفا فضای ترکیدن حباب را هموار کرد اما در مقطع فعلی، بازار نه‌تنها حباب مثبت ندارد که از حباب منفی و نبود نقدینگی نیز رنج می‌برد. به هر جهت از کنار فضای بی‌اعتمادی شکل گرفته به سادگی نمی‌توان عبور کرد. در واقع به بازار باید حق داد اما باید قبول کرد که تفاوت‌های زیادی بین فضای آن مقطع و فضای فعلی وجود دارد. جریان نرخ ارز، تعدیل سنگین P/E ، P/S ، ارزش دلاری، ارزندگی شرکت‌ها و ... نشان می‌دهد بحرانی در انتظار بازار نخواهد بود اما به هر جهت بازار برای برگشت به مدار رشد نیاز به گام‌های اعتماد‌ساز دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، نیمه دوم زمستان به شدت سرد و کسل‌کننده سپری خواهد شد. بنابراین بازار برای عبور از این شرایط، نیاز به اخبار مثبت از ناحیه ارز، بودجه و خودرو دارد. 

اما سراغ بازار برویم. بازاری که تحت تاثیر ریزش کامودیتی‌ها پر عرضه آغاز کرد. به مرور بهتر شد اما رسیدن دستورالعمل شورای رقابت او را به حاشیه برد. البته سمت تقاضا هم در منفی‌ها بد نبود اما در مجموع فضا به قدری شکننده و مسموم شده که دیگر کسی حاضر به خرید رو به جلو و حضور در بازار نیست. بنابراین طبیعی است که جو منفی شکل گرفته در معاملات روز گذشته به بازار امروز هم سرایت کند و ادامه اصلاح قیمت‌ها را داشته باشیم؛ مگر اینکه اخبار جدید و تازه‌ای برسد که بتواند فضای فعلی را تغییر داده یا دست‌کم تلطیف کند.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24