Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اما به سراغ بازار برویم بازاری که هنوز هم زیر فشار است چراکه اندک اعتماد ساخته شده، پاره‌پاره شده و سازمان بورس و دولت باید هر چه سریعتر اقدام به رفع ابهامات 3گانه بودجه، دلار نیما و قیمت‌گذاری دستوری در راستای حمایت از بازار نمایند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 16 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه نوسانی و بی‌رمق آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی کمی پر عرضه شد و در مجموع بدون اتفاقی خاص به کار خود خاتمه داد. در نتیجه این رویداد شاخص کل رشد اندک 600 واحدی را ثبت کرد؛ هر چند که فضا در شاخص هم‌وزن مقداری بهتر بود اما افت جدی حجم و ارزش معاملات و تداوم خروج نقدینگی نشان داد که بازار در این مقطع زور، انرژی، اعتماد و انگیزه کافی برای حرکت رو به جلو ندارد ... !!

یکی از اتفاقات روزهای اخیر، اعلام نرخ سود بانکی بود که به دلیل رشد اندک، عملا از درجه اهمیت ساقط شد چراکه این با این موتور قوی چاپ پول و کسری بودجه و انتظارات تورمی، هیچ سرمایه‌گذار ریسک‌گریزی حاضر نیست دارایی خود را برای مدت طولانی در بانک پارک کند. به‌خصوص که دولت پیش از این اوراق گواهی سپرده ۲۳ را منتشر کرده‌ بود. لذا بازار می‌تواند به این موضوع به چند دلیل که در ادامه اشاره خواهیم کرد، به عنوان یک فرصت نگاه کند. (البته اگر دولت بگذارد این بازار کمی نفس بکشد !)

دلیل اول اینکه، با این بخشنامه، عملا صندوق‌های با درآمد ثابت همچنان یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک خواهند بود. افزایش درآمد صندوق‌های فیکس می‌تواند منجر به تقویت منابع مالی و افزایش سهم نگهداری دارایی سهام و یا خرید مجدد آن شود. دلیل دوم می‌تواند بحث استفاده شرکت‌ها از منابع سهامداران باشد. در واقع به نظر می‌رسد با نرخ 23 درصدی برای تسهیلات، شرکت‌ها ترجیح دهند منابع مالی خود را از بازار تامین کنند و لذا احتمالا ناشرین دست به افزایش سرمایه خواهند زد. البته ناشران و سهامداران عمده برای رسیدن به این هدف، می‌بایست جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام خود را بالا ببرند.

و دلیل آخر اینکه، اسپرد سود برای بانکها بهتر می‌شود. از ابتدای دهه ۹۰ شاهد ناترازی بانکها در حجم‌های بالا بودیم. مهمترین آثار این تصمیم از ابتدای سال آینده و در ترازنامه‌های بانکها نمود پیدا خواهد کرد؛ چراکه اسپرد مابین نرخ سود تسهیلات و سود سپرده پرداختی، شرایط ایده‌آلی را برای آنها رقم می‌زند. با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، انتظار بهبود انضباط مالی بانکها وجود دارد و در نهایت علاوه بر سهامداران بانکی، صنعت و اقتصاد کلان کشور منتفع خواهند شد. در مجموع می‌توان گفت، بازار افزایش اندک نرخ سود را در دل خود هضم کرده و این موضوع دیگر چالش‌آفرین نخواهد بود.

اما به سراغ بازار برویم بازاری که هنوز هم زیر فشار است چراکه اندک اعتماد ساخته شده، پاره‌پاره شده و سازمان بورس و دولت باید هر چه سریعتر اقدام به رفع ابهامات 3گانه بودجه، دلار نیما و قیمت‌گذاری دستوری در راستای حمایت از بازار نمایند. برخی معتقدند اگر دولت توجهی به بازار نداشته باشد، مابقی روزهای زمستان بسیار سرد و سخت سپری خواهد شد و احتمالا دولت می‌بایست خود را با آتش دلار گرم کند !! به ‌ویژه اینکه در سراریزی آخرین فصل سال هم قرار گرفته‌ایم و دولت اگر برنامه برای فروش سهام داشته باشد، با چنین بازاری موفق به رسیدن به اهداف خود نخواهد شد !!

و حرف آخر را با برخی سهامداران می‌زنیم. همان‌هایی که در مهر و آبان بدون توجه به تحولات ارزی و سودآوری شرکت‌ها و صرفا بواسطه برخی از تنش‌های داخلی و خارجی سهام خود را با P/Eهای جذاب کمتر از 4 واحدی حراج کردند و حالا مجددا با خط‌کشی تکنیکی، برخی معتقدند فروش در بازار بهترین استراتژی است. البته اگر ابهامات بازار حل نشود، ممکن است موج بعدی عرضه هم از راه برسد اما بدون تعارف باید پذیرفت که تنها ریسک بازار 150 میلیارد دلاری، درجا زدن قیمتی است که در بلندمدت قطع به یقین جبران خواهد شد و این شکاف عمیق میان دارایی‌ها از بین خواهد رفت.

اما برای امروز هم انتظار خاصی از بازار نمی‌توان داشت. افت جدی حجم و ارزش معاملات سیگنال بسیار بدی است که اگر فکری به حال آن نشود و یا اخباری درخور توجه به بازار مخابره نگردد، دور از ذهن نیست که شاخص در مسیر ابتدای کانال 1.5 میلیون واحد قرار بگیرد ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24