Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در این گزارش قصد داریم درخصوص وضعیت تکنیکی شاخص کل یا همان دماسنج اصلی بازار بحث کنیم. چراکه این روزها بسیاری از افراد با خط‌کشی‌های غیر اصولی تارگت‌های عجیب و غریب نزولی برای نماگر بازار در می‌آورند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 11 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را متعادل و بی‌جهت آغاز کرد و نبود انگیزه کافی تحت تاثیر از دست رفتن اعتماد عمومی در فضای پر ابهام ایجاد شده و اتفاقات تلخ روزهای اخیر موجب شد تا خریداران یک گام عقب نشسته و باری دیگر فروشنده‌ها میدان‌دار شوند و یک افت 10 هزار واحدی دیگر را به شاخص کل تحمیل نمایند. هر چند که در نیمه دوم بازار روند عرضه و تقاضا بواسطه رسیدن اخباری مبنی بر برگزاری جلسه میان وزیر اقتصاد، شورای عالی بورس و اعضای شورای رقابت بر سر رفع نگرانی سهامداران و احقاق حقوق آنها، بهبود یافت و بسیاری از نمادهای بزرگ و مورد توجه موفق شدند با رشد تقاضا در سطوحی بالاتر از قیمت‌های پایانی به کار خود خاتمه دادند. در نتیجه این رویداد، شاخص کل بخش بااهمیتی از افت روزانه خود را پس گرفت و در مرز کانال یک میلیون و 540 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. اما افت حدود 1 درصدی شاخص هم‌وزن و تداوم خروج نقدینگی نشان می‌دهد که بازار به مدت زمان بیشتری برای اصلاح، درجا زدن و دست به دست شدن نیاز دارد. هر چند که ادامه این اصلاح الزاما در بُعد قیمت نخواهد بود و احتمالا بخش بیشتری از آن در بُعد زمان باشد.

روز گذشته بطور مفصل درخصوص 3 عامل سرنوشت‌ساز بازار یعنی امیدواری به اصلاح لایحه بودجه دولت برای سال 1402، تحولات بازار ارز و تصمیمات بانک مرکزی و تحولات بورس کالا (گروه خودروسازی) بحث شد و به این نکته اشاره شد که بازار برای برگشت نیاز به اتفاقات مثبت در این 3 حوزه دارد. در واقع خروج 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی طی روزهای اخیر، حاصل بی‌تفاوتی دولت به موارد مطرح شده بوده و لذا فعالین بازار می‌بایست فشار را به روی سازمان بورس برای احقاق حقوق خود افزایش داده تا بازار بتواند روی پای خود ایستاده و عقب‌افتادگی عجیب خود نسبت به سایر بازارها را جبران نماید. اما در این گزارش قصد داریم درخصوص وضعیت تکنیکی شاخص کل یا همان دماسنج اصلی بازار بحث کنیم. چراکه این روزها بسیاری از افراد با خط‌کشی‌های غیر اصولی تارگت‌های عجیب و غریب نزولی برای نماگر بازار در می‌آورند. لذا در ابتدا نگاهی به تحلیل این افراد خواهیم داشت.

دسته اول با ترسیم یک کانال خنثی (دارای شیب صعودی بسیار ملایم میان‌مدتی)، انتظار ریزش شاخص تا سطوح یک میلیون و 250 – 300 هزار واحد (کف کانال) را دارند. این دسته از افراد واگرایی منفی را پاشنه آشیل شاخص دانسته و معتقدند بازار باری دیگر روند نزولی خرداد تا آبان ماه را (افت 360 – 370 هزار واحدی در بازه زمانی 5 ماه) تکرار خواهد کرد !

دسته دوم پا را فراتر گذاشته و بدون هیچ درکی از شرایط اقتصادی تارگت‌های عجیب و غریب 1.1 میلیون واحد می‌دهند و معتقدند که بازار نه‌تنها کف اردیبهشت ماه سال جاری را از دست خواهد داد، که کف خرداد سال 1400 را هم خواهد دید. شتاب بالای کاهش قیمت دلیل عرضه چنین تحلیلی توسط برخی از فعالین بازار است.

اما دسته سوم با تکیه بر موج شماری به سبک گلن نیلی، کل حرکت صعودی اخیر را در قالب یک زیگزاگ ABC در نظر گرفته (حرکت A: رشد بازار از ابتدای آبان تا ابتدای آذر، حرکت B: ابتدای آذر تا دهه سوم آذر و حرکت C: انتهای آذر تا ابتدای بهمن) و معتقدند موج C از این الگو به شکل یک حرکت شتابدار بوده و بطور کل خاتمه یافته است. و لذا انتظار دارند که اصلاح شاخص تا ابتدای کانال 1.4 میلیون نیز ادامه داشته باشد. اما این تحلیل هم دارای ایراداتی به ویژه درخصوص شمارش امواج، قوانین درجه و همچنین ساختار ترمینال بوده و نشان می‌دهد که ساختار فوق شتابدار نبوده و لذا کل ساختار زیگزاگ زیر سوال می‌رود.

لذا معتقدیم که هر 3 تحلیل دارای ایرادات بسیاری هستند. اما از آنجا که شتاب ریزش قیمتی بالا بوده و عموما این دسته از تحلیلگران از بازار خارج شده‌اند، طبیعی است که تمایل به افت بیشتر بازار داشته تا در قیمت‌های نازل‌تر اقدام به جایگزین نمودن سهم به فروش رفته، نمایند ... !

اما به عقیده ما زمان اصلاح بازار حدودا معادل اصلاح نقطه A تا B یعنی حدود 20 روز کاری خواهد بود که تاکنون یک چهارم این مدت زمان طی شده و احتمالا بازار در بدترین حالت در محدوده یک میلیون و 470 هزار الی یک میلیون 510 هزار واحد به روند کاهشی خود خاتمه خواهد داد و با تکمیل نقطه D باری دیگر در راستای حرکت به سمت نقطه E و شکست سقف قبلی، پا در مسیر حرکت افزایشی خواهد گذاشت. در تصویر زیر، شِمای کلی شاخص و لیبل‌گذاری احتمالی مشخص شده است.

شاخص کل

لذا در جمع‌بندی می‌توان گفت که بخش بااهمیتی از اصلاح قیمتی خاتمه یافته اما شتاب بالای افت قیمت‌ها عاملی برای یک دوره اصلاح زمانی و درجا زدن خواهد بود. بنابراین فضای کلی بهمن ماه نوسانی و با رگه‌های ضعیف‌تری از عرضه دنبال خواهد شد و حتی این انتظار وجود دارد که این وضعیت تا پایان هفته نخست اسفند هم ادامه داشته باشد اما رفته‌رفته فضا بهبود خواهد یافت و باری دیگر گارد صعودی شاخص و صنایع پیشرو را خواهیم دید.

و نکته آخر که شاید تکراری هم به نظر برسد، بحث ارزش دلاری بازار است که تحت تاثیر فضای ناامن شکل گرفته به سطوح باورنکردنی 150 میلیارد دلار رسیده است. ارزش دلاری خط‌کشی خوبی برای شناسایی میزان ارزندگی بازار است و اعتقاد داریم اگر دولت فشار را از روی بازار بردارد و کمی در بودجه و دلار و بورس کالا انعطاف به خرج دهد، بخش خوبی از نقدینگی سرگردران جامعه راهی تالار شیشه‌ای خواهد شد اما افسوس که مقطع فعلی، برخی دعواهای سیاسی و اعمال نفوذ دلالان عرصه سهامداران و فعالین بورس تهران را تنگ کرده است.

اما به سراغ پیش‌بینی بازار برویم که در فضای ملتهب و پُر خبر این روزها، کاری بس سخت و دشوار است. به ویژه‌ اینکه در برخی از نمادهای مورد توجه، شیطنت، سرکوب قیمتی و رنج‌های عجیبی دیده می‌شود ! لذا به نظر روند نوسانی بازار با توجه به تحرکات روزهای اخیر، دست‌کم تا پایان هفته ادامه داشته باشد. برای روز چهارشنبه توقف نماد ایران‌خودرو جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری درخصوص شمولیت ماده 141 قانون تجارت را خواهیم داشت. لذا تا زمان توقف این نماد، روند نوسانی مورد انتظار است. اما همانطور که بخش بررسی تحلیل تکنیکال هم اشاره شد، هر چه به سمت سطوح حمایتی نزدیک‌تر شویم از فشار عرضه‌ها کاسته شده و بازار متعادل‌تری را خواهیم داشت.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24