Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با گذر از تحولات کدال و رسیدن گزارش‌های 9 ماهه و ماهانه، حالا توجه و تمرکز بازار به روی 3 رویداد سرنوشت‌ساز خواهد بود. رویداد اول مربوط به بودجه دولت است. طی روزهای اخیر نامه‌ای (تاریخ گذشته) منتشر شد که نشان می‌داد، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و مجلس در تلاشند تا با درج برخی بندها و پیشنهادات در حوزه خوراک، قیمت‌گذاری دستوری، بورس کالا، برق، گاز و ... بودجه را اصلاح کرده و شوک مثبت و ماندگار به بازار وارد کنند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته را با یک فشار عرضه کمرشکن آغاز کرد و در همان یک ساعت نخست شاهد حرکت پرقدرت نمادها به سمت قیمت‌های درصد منفی و بعضا تشکیل صفوف فروش بودیم. رویدادی که موجب شد شاخص کل سطح حمایتی 1.6 میلیون واحدی را همچون باقلوا از دست داده و راهی ارتفاعات پائین‌تری گردد ! برخی معتقدند اخبار سیاسی از حملات شنبه شب به وزارت دفاع گرفته تا تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عامل این وضعیت بوده و برخی دیگر ابهامات و شایعات مربوط به گروه خودرویی و تحولات بودجه و در راس آن از دست رفتن اعتماد عمومی را عامل این وضعیت می‌شمارند. اما هر چه که هست بازار یک روز تلخ و باورنکردنی را با افت جدی 3.6 درصدی و تشکیل یک کندل بلندقامت نزولی در شاخص کل پشت‌سر گذاشت و بسیاری از حمایت‌ها پودر شد ... !! بازار روز گذشته "قتل عام سهامداران" در یک روز عاشورایی بود !

روند معاملات 2 روز ابتدای هفته، حاصل جدال بدبین‌ها و خوش‌بین‌های بازار بود که البته تا به این جای کار بدبین‌ها پیروز میدان بودند و خوش‌بین‌ها ماندند و حوضشان ... !! بدبین‌ها انتظار ادامه روند اصلاحی و حتی افت بازار تا میانه‌های کانال 1.4 میلیون واحد را دارند و خوش‌بین‌ها با تکیه به اهرمی به نام تورم و رشد دلار معتقدند که حتی اصلاح شاخص تا به اینجا هم غیرمنطقی بوده و بازار می‌بایست تا پایان سال رشد خوبی را ثبت کند. به نظر حفظ رقم پرحاشیه 1.6 میلیون چه از نگاه تکنیکی و چه از نگاه روانی و بازاری اهمیت زیادی داشت. انصافا زبانمان از این همه بدبینی و بی‌اعتمادی، قاصر است. این وضعیت ناشی از حواشی سنگین ایجاده است که چنین دامن بازار را گرفته ...

دلار کماکان با نوسانات شدید در محدوده 44 – 45 هزار تومان قرار دارد و بازار سرمایه کماکان مسیر کاهشی را طی کرده تا جایی که ارزش دلاری باز هم آب رفته و به سطح باورنکردنی 150 میلیارد دلاری رسیده است ! جالب اینجاست که بسیاری از سهم‌ها طی همین چند روز، بخش بااهمیتی از رشد خود را از دست دادند و این در شرایطی است که شاخص کل تنها نیمی از راه رفته را بازگشت کرده و اخبار بد اینکه طی 3 جلسه معاملاتی اخیر یعنی روزهای چهارشنبه، شنبه و یکشنبه نزدیک به 5 همت پول از بازار خارج شده است ! به نظر جلوی خروج پول به نحوی باید گرفته شود چراکه ادامه این وضعیت نه به خیر و صلاح بازار خواهد بود و نه به خیر و صلاح دولت در راستای التهاب سایر بازارها ... !!

اما با گذر از تحولات کدال و رسیدن گزارش‌های 9 ماهه و ماهانه، حالا توجه و تمرکز بازار به روی 3 رویداد سرنوشت‌ساز خواهد بود. رویداد اول مربوط به بودجه دولت است. طی روزهای اخیر نامه‌ای (تاریخ گذشته) منتشر شد که نشان می‌داد، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و مجلس در تلاشند تا با درج برخی بندها و پیشنهادات در حوزه خوراک، قیمت‌گذاری دستوری، بورس کالا، برق، گاز و ... بودجه را اصلاح کرده و شوک مثبت و ماندگار به بازار وارد کنند. به نظر باری دیگر بحث بودجه بااهمیت شده و بسیاری از فعالین بازار اخبار این حوزه را دنبال می‌نمایند. در گزارش روز گذشته، به جزئیات مهم پیشنهادات بطور مفصل اشاره شد.

رویداد دوم، تحولات بازار ارز است. رئیس جدید بانک مرکزی در حالی در بدو ورود خود به ساختمانی شیشه‌ای میرداماد با برخی اظهارات پرابهام در تلاش برای گرفتن افسار بازار ارز بود که برگشت دلار به سقف 45 هزار تومانی نشان داد که با نسخه‌های تاریخ مصرف گذشته آن هم در این شرایط تحریمی و اقتصادی نمی‌توان دلار را سرکوب کرد. لذا این روزها زمزمه‌هایی درخصوص عرضه بخشی از ارزهای صادراتی شرکت‌ها در بازار توافقی یا مبادله‌ای مطرح می‌شود. این موضوع تحول بزرگی در بازار ایجاد خواهد کرد اما ممکن است کمی زمان‌بر باشد و به اوایل سال آتی موکول شود. لذا هر خبر و شایعه‌ای در این حوزه می‌تواند شوک مثبتی به بازار وارد نماید.

و رویداد سوم که بسیار هم تاثیرگذار است و نفس بازار را گرفته، اخبار و تحولات مربوط به گروه خودروسازی است. قبل از هر چیز، دو موضوع را باید بپذیریم. موضوع اول اینکه، گروه خودرویی تا حدودی لیدر بازار است و لنگر مهمی به روی روند معاملات سایر صنایع می‌اندازد. موضوع دوم، بحث شورای رقابت است. این شورا بر اساس موضوع ماده ۵۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده و عملا ذیل نظر وزارت اقتصاد فعالیت می‌نماید. بنابراین برداشت ما این است که دعوای بین وزارت اقتصاد و شورای رقابت بر سر عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا، یک دعوای زرگری است که البته در آن دلالان نقش ویژه‌ای دارند و به شدت در حال اعمال نفوذ و پرداخت هزینه برای خروج خودرو از بورس کالا هستند. ماجرای عرضه شاهین در بورس کالا و بدون مشتری ماندن آن و در سوی دیگر تمام شدن چند ثانیه‌ای شاهین با همان قیمت در سیستم قرعه‌کشی نشان از عمق اختلاف و اتفاقاتی است که در این حوزه وجود دارد.

اظهارنظر درخصوص انتهای این داستان پرحاشیه بسیار دشوار است اما امیدواریم تلاش‌های سازمان بورس و بورس کالا برای رهایی از سیستم فشل قرعه‌کشی، مثمرثمر واقع شود و عقبگرد به سیستم معیوب و دلال‌پرور گذشته را نداشته باشیم. هر چند که همین حالا هم بخش بزرگی از فروش خودروسازها به همان روش گذشته انجام می‌شود و دلالان سودهای بدون ریسک 100 تا 200 – 300 میلیونی را به جیب زده و به ریش تولیدکننده، مصرف‌کننده و فعالین بازار سرمایه‌ می‌خندند ... ! امروز جنگ بین دلالان و بازار سرمایه به کارزار عمومی کشیده شده و بد نیست تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سمت و سوی خود را مشخص کنند. این موضوع باید یک برنده واقعی داشته باشد و نتیجه آن پیغامی نیست جز ادامه عرضه خودرو در بورس کالا. در جمع‌بندی باید گفت که فعلا تمرکز بازار به روی موارد مطرح شده است. لذا رسیدن هر خبر مثبتی از این 3 ناحیه، تاثیر بااهمیتی در روند بازار خواهد داشت.

اما پیش‌بینی بازار امروز دشوار است. هر چند که پیش‌بینی بازار روز گذشته هم مطابق با انتظار پیش نرفت. چراکه از یکسو برچیده شدن صف فروش در برخی از نمادهای بزرگ و مورد توجه توسط حقیقی‌ها را داشتیم اما از سوی دیگر برچیده شدن اعتماد عمومی، خروج جدی نقدینگی، فضای رعب و حشت و از دست رفتن سطح حمایتی شاخص را داریم که کار را برای حرکت رو به جلو دشوار می‌سازد. بنابراین بهتر است برای امروز پیش‌بینی خاصی نداشته باشیم چراکه بازار این روزها بر مدار اخبار و شایعات می‌چرخد و باید دید برای امروز چه نسخه‌ای برای بازار تجویز شده است ... !

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • آرمان ساریحانی
    آرمان ساریحانی

    مطالب مفیدی بود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24