Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز منطقا باید بازار بهتری داشته باشیم. تحرکات نیمه دوم بازار گذشته و رسیدن شاخص به محدوده حمایتی 1.580 – 1.600 هزار واحد و همچنین عدم افت دلار این امیدواری را ایجاد می‌کند که دست‌کم در بازار امروز فروشنده‌ها از مواضع خود عقب نشسته و میدان را به خریداران واگذار نمایند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را با سیلی محکم فروشنده‌ها آغاز کرد و در همان یک ساعت نخست بازار شاهد کاهش ارتفاع شاخص تا ابتدای کانال 1.6 میلیون‌ و خروج جدی پول از تالار شیشه‌ای تحت تاثیر از دست رفتن اعتماد عمومی زیر سایه تصمیمات شورای رقابت و دولت و همچنین اخبار و تحولات سیاسی بودیم. البته با گذر از یک ساعت ابتدایی، ضرب فشار فروش تا حدی گرفته شد و به مرور تعادل به روند معاملات بازگشت اما در مجموع بازار خوبی را شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد تا مادامی که از میزان ابهامات کسر نگردد، بازار توانایی حضور در کانال 1.7 میلیون را نداشته باشد.

طی روزهای اخیر انتشار نامه پیشنهادات 29بندی سازمان بورس به مجلس درخصوص لایحه بودجه سال 1402 را داشتیم. دلیل اصلی این پیشنهادات و درخوسات اصلاحات، تلاش برای احقاق حقوق فعالین بازار سرمایه و بی‌اعتمادی ایجاد شده در جامعه نسبت به بورس اوراق بهادار است. مهمترین بندها در این نامه، درخواست اصلاح نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی از 7 هزار تومان به 4 هزار تومان، اصلاح قیمت اوره تحویلی به کشاورزان و پرداخت مطالبات شرکت‌های پتروشیمی، خروج خودروسازان از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری و رفع قطعی برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان است.

درخصوص نرخ خوراک باید گفت، اصلاح قیمت‌ها در گام نخست، منجر به فضای رقابتی بیشتر در صادرات محصولات شرکت‌ها خواهد شد. همچنین سود حاصل از این اتفاق به چرخه اقتصاد، دولت و صندوق‌های بازنشستگی باز خواهد گشت. اما در مورد نرخ اوره باید گفت، حدود ۵۰ درصد از فروش اوره‌‌سازان در کشور با قیمت‌هایی حدود ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های صادراتی به کشاورزان داده می‌شود و طلب شرکت‌های اوره‌ساز از دولت به بیش از یک میلیارد یورو رسیده که رقم بسیار بااهمیتی است. لذا یا باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود یا اگر دولت قصد پرداخت یارانه به کشاورزان را دارد، می‌بایست خوراک تحویلی به شرکت‌ها را با اوره تهاتر نماید.

اما مورد تاثیرگذار سوم، بحث خروج خودروسازها از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری است. همانطور که همه می‌دانیم، ادامه فروش شرکت‌ها به روش لاتاری، خودروسازان را زیان‌ده‌تر، آسیب به شبکه بانکداری را جدی‌تر، فعالین بازار سرمایه را دلسردتر و جیب دلالان و واسطه‌گران را چاق‌تر می‌کند ! بسیاری از کارشناسان معتقدند حداقل باید ۵۰ درصد از تولید خودرو از چرخه قیمت‌گذاری دستوری خارج و در بورس کالا عرضه شود. عرضه در بورس کالا فرصتی ایجاد می‌کند تا شرکت‌های خودروساز از زیان‌ خارج شده و به سمت بهبود خط تولید، تولید محصولات جدید و قابل رقابت در بازار بروند. فراموش نکنیم که خودروسازان لیدر این روزهای بازارند و این موضوع تحت هر شرایطی باید به نفع بازار سرمایه حل و فصل گردد.

و مورد آخر، بحث قطعی برق و گاز شرکت‌ها است. قدرت اول منطقه در تابستان برق و در زمستان گاز ندارد ! برخی معتقدند قطعی‌های مکرر، آسیب حدود 20 درصدی به سود شرکت‌ها زده است. لذا باید سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود. نتیجه اینکه آب و برق و گاز شرکت‌ها را قطع کنیم، خوراک و انرژی گران به شرکت‌ها تحمیل کنیم، دلار آنها را مفت بخریم و برای نرخ فروش محصولات آنها تصمیم بگیریم، فرار نقدینگی و بی‌اعتمادی به بازار سرمایه است. لذا باید امیدوار بود تا پیشنهادات سازمان بورس در لایحه بودجه منعکس شده تا نقدینگی به جای حرکت به سمت بازارهای سفته‌بازی، در مسیر تولید قرار بگیرد.

برای امروز منطقا باید بازار بهتری داشته باشیم. تحرکات نیمه دوم بازار گذشته و رسیدن شاخص به محدوده حمایتی 1.580 – 1.600 هزار واحد و همچنین عدم افت دلار این امیدواری را ایجاد می‌کند که دست‌کم در بازار امروز فروشنده‌ها از مواضع خود عقب نشسته و میدان را به خریداران واگذار نمایند. این گیجی و اشتباه محاسباتی درخصوص بازار سهام به‌زودی پایان خواهد یافت و قیمت سهام و شاخص بورس ظرف دو سال آتی در اعدادی قرار خواهد گرفت که بیان آنها امروز شاید کمی تخیلی به نظر برسد.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مجید اشتری
    مجید اشتری

    مفید بود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24