Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مجددا اشاره‌ای به ارزش دلاری بازار داشته باشیم که با وجود رشد اخیر سهام اما تحت تاثیر رشد دلار، مجددا کاهشی شده و به 160 دلار (مجموع بورس و فرابورس) رسیده است ! در واقع فعالین بازار سرمایه تا به این جای کار حتی به میزان رشد دلار هم منتفع نشده‌اند ! به نظر در مقطع فعلی بهترین خط‌کشی برای ارزندگی بازار، دنبال کردن ارزش دلاری باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 8 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی، رفته‌رفته فشار فروش در گروه خودرویی افزایش یافت و این وضعیت به سایر صنایع تسری یافت تا در یک روز تلخ شاهد افت 34 هزار واحدی بازار و نزدیک شدن شاخص به ابتدای کانال 1.6 میلیون واحدی باشیم. البته حجم و ارزش معاملات بد نبود و با وجود خروج نسبتا سنگین نقدینگی (بیش از 1.400 میلیارد تومان) اما در نیمه دوم بازار روند عرضه و تقاضا مقداری بهبود یافت و حتی در برخی از نمادها شاهد فاصله گرفتن از پائین‌ترین رقم معامله شده در روز بودیم.

در بازار این روزها یک تردید خاص و بی‌اعتمادی در رفتار معامله‌گران مشاهده می‌شود. برخی معتقدند با افت حجم و ارزش معاملات و تحولات روزهای اخیر، احتمالا برای مدتی روند اصلاحی و نوسانی را داشته باشیم. اما عده‌ای دیگر بر این عقیده‌اند که با قیمت‌های فعلی دلار و تقویت بازارهای جهانی و انتظارات تورمی، جای نگرانی خاصی نیست و اصلاح‌ روزهای اخیر در راستای پولبک شاخص به مقاومت شکسته شده 1.6 میلیون واحدی و جذب انرژی برای برگشت به مدار رشد بوده است. در واقع اخبار و شایعات صنعت خودرو، تحریم سپاه و گزارش‌های 9 ماهه، ایجاد بهانه برای یک اصلاح موقت در بازار بوده و عمق اصلاح چندان بالا نخواهد بود. ضمن اینکه تا همین جای کار هم اصلاح قیمت خوبی در بسیاری از نمادها و صنایع رخ داده اما اثر آن آنطور که باید و شاید در شاخص منعکس نشده است. گذر زمان این موضوع را روشن می‌کند اما به نظر بازار افت خاصی نخواهد داشت و نوسانات روزهای اخیر فرصتی برای اصلاح پرتفوی بوده است. 

در گزارش روز چهارشنبه به این نکته اشاره شد که بازدهی بازار در قیاس با سایر دارایی‌ها بسیار محدود بوده و از این رو کماکان حضور در بازار جای نگرانی خاصی ندارد. جالب است بدانید که سکه با دلار نزدیک به 60 هزار تومانی معامله می‌شود. در بازار خودروهای خارجی دلار 70 – 80 و بعضا 100 هزار تومان منعکس شده اما در بازار سرمایه کماکان سهام با دلار کمتر از 30 هزار تومان معامله می‌شود. در واقع کلیه بازارها حباب مثبت دارند و تنها بازار سرمایه است که در عین ارزندگی و با حباب منفی، با هر رشدی به یک مقاومت جدید می‌رسد !! اعتقاد راسخ بر این موضوع داریم که یک رشد قوی در انتظار بازار خواهد بود و بطور قطع در سال آینده کانال‌های 2 و 3 میلیون واحد را هم برای شاخص خواهیم دید. فقط کافی دولت، بانک مرکزی و شورای رقابت کمی دست از سر بازار بردارند تا قابلیت‌های این زمین بازی بر همگان روشن شود.

و اما مجددا اشاره‌ای به ارزش دلاری بازار داشته باشیم که با وجود رشد اخیر سهام اما تحت تاثیر رشد دلار، مجددا کاهشی شده و به 160 دلار (مجموع بورس و فرابورس) رسیده است ! در واقع فعالین بازار سرمایه تا به این جای کار حتی به میزان رشد دلار هم منتفع نشده‌اند ! به نظر در مقطع فعلی بهترین خط‌کشی برای ارزندگی بازار، دنبال کردن ارزش دلاری باشد. قبلا هم به این نکته اشاره شد که محدوده تعادلی ارزش دلاری بازار در سطوح 200 میلیارد دلار است. در واقع سطح 200 میلیون دلار نقطه‌ای است که می‌تواند عاملی برای دست به دست شدن سهام برای یک دوره طولانی‌تر باشد. بنابراین تا زمان رسیدن به اعداد و ارقام فوق، می‌توان ادعا کرد که بازار دارای حباب منفی است و لذا هر عقبگردی فرصت خرید خواهد بود.

اما برای امروز احتمالا بازاری متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا داشته باشیم. حمایت نسبی از برخی نمادهای بزرگ در نیمه دوم بازار چهارشنبه و همچنین قرار گرفتن قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت پایانی این امیدواری را ایجاد می‌کند که برای هفته پیش رو بازار بهتری را داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24