Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بررسی آمار و ارقام به وضوح نشان می‌دهد که بازدهی بازارها از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا به امروز چه اندازه بوده است. واقعیت خودمان هم از نگاه کردن به نمودار زیر خجالت می‌کشیم ! ای کاش دولت هم کمی روی این نمودار و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور در جریان است، تامل می‌نمود. جالب اینجاست که حتی بازدهی بازار سرمایه از سود بانک و اوراق مشارکت هم کمتر بوده است !

پیش‌بینی وضعیت بورس 5 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل آغاز کرد اما تحت تاثیر اتفاقات روزهای اخیر، به مرور خریداران از مواضع خود عقب نشستند و فروشنده‌ها وارد گود شدند. در نتیجه این رویداد، شاخص کل با افت نزدیک به 8 هزار واحدی تا سطوح یک میلیون و 646 هزار واحدی کاهش ارتفاع داشت. بدترین اتفاق روز گذشته افت حدود 30 درصدی ارزش معاملات بود که اگر برای امروز و شنبه هم تکرار شود، شرایط پیچیده و فضا سنگین خواهد شد. برخی معتقدند صحبت‌های یکشنبه شب رئیس بانک مرکزی درخصوص عرضه دلارهای صادراتی در بازار مبادله‌ای چندان قابل اتکا نبوده و یکی از دلایل عدم واکنش جدی معامله‌گران به این اخبار همین موضوع است. البته باید کمی منتظر ماند و دید از حرف تا عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد. لذا شاید برای قضاوت کمی زود باشد. به ویژه اینکه شرایط دلار در بازار آزاد نشان داده که اگر در سیاست‌ها تغییری ایجاد نشود، بنجامین 50 هزار تومانی از رگ گردن به اقتصاد کشور نزدیک‌تر خواهد بود.

متاسفانه بازار طی مدت اخیر نتوانسته آنطور که باید و شاید شایستگی خود را نشان داده و اثرات رشد دلار را در دل خود هضم کند. دلیل اصلی این موضوع، فستیوالی از ابهامات و مشکلات نظیر دخالت دولت در بازارها، بستن عوارض و مالیات بالا و غیرمنطقی بر درآمد و سود شرکت‌ها، افزایش جدی قیمت خوراک و انرژی، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌ها، تاکید به روی قیمت‌گذاری دستوری، عدم تعیین تکلیف واگذاری‌ها، بی‌توجهی به بخش حاکمیت شرکتی، آسیب زدن به اعتماد عمومی و ... است. در واقع این لیست بلند و بالا که احتمالا برخی از مشکلات در آن از قلم افتاده، محصول بی‌تفاوتی دولت به بازار سرمایه و عدم استفاده از پتانسیل‌های بازار است. بسیاری معتقدند رفع هر یک از این ابهامات می‌تواند کمک بزرگی به دولت و بازار کرده و برای جریان نقدینگی در اقتصاد کشور جریان‌سازی کند. لذا دولت، سازمان بورس، بورس کالا و رئیس بانک مرکزی با کمک یکدیگر و اصلاح برخی از سیاست‌ها می‌توانند شرایط را به شکل چشم‌گیری تغییر دهند و حتی بازارهای کالایی و سفته‌بازی را سر و سامان دهند. اما افسوس که چنین تفکری دست‌کم در نگاه دولت و مجلس دیده نمی‌شود ... !!

جالب است که همین چند روز پیش آماری منتشر شد که نشان می‌داد بازدهی بازار سرمایه از بازارهای موازی کمتر بوده و برخی از عدم ورود پول‌ به بورس و حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد یعنی سکه و دلار و ... گلایه داشتند. متاسفانه جریان پولی که می‌تواند در راستای منافع اقتصادی کشور در بازار سرمایه حضور داشته باشد با سیاست‌های ناخدامنشی، بدتدبیری دولت و بها دادن به دلالان اینچنین لگدمال می‌شود ! دولت هر روز یک برگ جدیدی از جیب خود بیرون آورده و نفس بازار را می‌گیرد. بررسی آمار و ارقام به وضوح نشان می‌دهد که بازدهی بازارها از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا به امروز چه اندازه بوده است. واقعیت خودمان هم از نگاه کردن به نمودار زیر خجالت می‌کشیم ! ای کاش دولت هم کمی روی این نمودار و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور در جریان است، تامل می‌نمود. جالب اینجاست که حتی بازدهی بازار سرمایه از سود بانک و اوراق مشارکت هم کمتر بوده است ! در واقع بازارهای سفته‌بازی بیشترین بازدهی و بازار سرمایه کمترین بازدهی را داشته است ... !!

بازدهی

اما به سراغ بازار برویم که حرف خاصی برای گفتن نداشت. بی‌رمق آغاز کرد. بی‌رمق پیش رفت و در دقایق پایانی با بهبود نسبی تقاضا همراه شد. از این رو انتظار می‌رود برای امروز با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، بازاری متعادل‌تر با رگه‌هایی از تقاضا را داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24