Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، برای چهارمین سال متوالی طرح دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغات گران قیمت را تصویب کرد...

مالیات بر خانه های لوکس تمدید شد

بورس24 : دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، برای چهارمین سال متوالی طرح دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغات گران قیمت را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه که البته هنوز‌ به تصویب مجلس نرسیده است، صاحبان باغات‌ و املاک لوکس گران قیمت مشمول مالیات سالانه برای ۱۴۰۲ خواهند شد.

این مالیات به مجموع عرصه و اعیان یک ملک تعلق می گیرد. نرخ مالیات بر املاک لوکس با فرمول ۲ در هزار قیمت ملک محاسبه می شود.

در لایحه بودجه، مبنای قیمت ملک، قیمت روز یا شاخص بانک مرکزی تعیین شده است. دولت منظور خود از املاک لوکس و گران قیمت را املاکی با قیمت بالای ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده است به این صورت که مجموع ارزش روز ساختمان (بنا) و زمین ملک باید حداقل ۲۰ میلیارد تومان یا بیشتر باشد.

کارشناسان مسکن با توجه به نسبت های حدودی قیمت زمین و قیمت یک آپارتمان در یک بنا تخمین می زنند، واحدهای مسکونی با قیمت حداقل حدود ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات ملکی سال ۱۴۰۲ خواهند شد که در این صورت چیزی در حدود ۴۰ میلیون تومان باید مالک چنین آپارتمانی در سال آینده به دولت پرداخت کند.

درآمد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده از محل مالیات بر املاک لوکس، ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اما کارشناسان اقتصادی با استناد به تجربه ناموفق دولت در اخذ مالیات از خانه های خالی دو سال گذشته پیش بینی می کنند این مالیات بعید است در سال آینده وصول شود.

بخصوص آنکه شرط وصول چنین مالیاتی انجام معامله یا به قول کارشناسان حقوقی، ثبت نقل و انتقال محضری و صدور سند رسمی جدید برای ملک است تا بواسطه این نقل و انتقال رسمی و صدور مفاصاحساب مالیاتی قبل از صدور سند مالیات متعلقه توسط سازمان امور مالیاتی وصول شود.

این در حالی است که رکود سنگین معاملات ملک حجم خرید و فروش واحدمسکونی بخصوص در شهری مثل تهران را به یک سوم سال های گذشته کاهش داده است. 

بنابراین در حجم بسیار پایین معاملات ملک آن هم در شهرهایی با قیمت حدود یک سوم تهران، این درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی بعید است وصول شود.

با این حال گزارش تفریغ بودجه امسال کل کشور حکایت از آن دارد که طی نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ میلیارد تومان مالیات از املاک گران قیمت و لوکس وصول شد که رقم بسیار ناچیز در مقایسه با هدف گذاری است.

سال آینده همچنین قرار است به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز مالیات از صاحبان خانه های خالی دریافت شود. این دو مالیات با دو منظور در بودجه سال ۱۴۰۲ قید شده است.

هدف اول دولت مبارزه با جریان سوداگری در بازار مسکن و رونق بخشی به آن است. هدف دوم نیز تامین بخشی از درآمد بودجه کشور.

با این حال دریافت مالیات از خانه های خالی ابتدا نیازمند شناسایی دقیق این خانه ها است. در سال های اخیر سامانه ای برای خود اظهاری مالکان خانه های خالی راه اندازی شد اما مالکان اجباری به ثبت اطلاعات ملکی شان نمی بینند! 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24