Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر از امروز تحولات بورس کالا را می‌بایست با دقت بیشتری دنبال کرد و در راستای تغییر سیاست‌های ارزی، انتظار می‌رود شرکت‌ها در کوارتر پایانی سال با رشد سود همراه شده و البته برای سال پیش رو جهش‌های قوی‌تری را تجربه نمایند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 4 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز هفته را تحت تاثیر اظهارات یکشنبه شب رئیس بانک مرکزی درخصوص سیاست‌های ارزی با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی، رفته‌رفته انرژی بازار تحلیل رفت اما در میانه‌های ساعت معاملات بود که به یکباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس درخصوص انحصاری بودن کلیه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا (به جز هایما و تارا) از راه رسید و همین عامل موجب شد تا نمادهای گروه خودرویی و به دنبال آن سایر صنایع زیر فشار جدی عرضه قرار بگیرند !! در نتیجه این رویداد شاخص کل هر آنچه را که در نیمه نخست بازار رشد کرده بود، پس داد و تقریبا به نقطه ابتدایی خود بازگشت. واقعا نمی‌دانیم گزارش و پیش‌بینی بازار امروز را از کجا آغاز کنیم ؟! از سیاست‌های مثبت ارزی بنویسیم یا تلاش‌های برخی برای حفظ رانت بزرگ در صنعت خودروسازی !! بازار روز گذشته شرایط خاصی داشت. با توجه به صحبت‌های یکشنبه شب محمدرضا فرزین، انتظار این بود که دست‌کم جهش 20 – 30 هزار واحدی شاخص را داشته باشیم اما بازار کمی مشکوک آغاز کرد و گویی عده‌ای از نامه شورای رقابت که به تاریخ دوم بهمن ماه به سازمان بورس ارسال شد بود، مطلع بودند و لذا با وجود مثبت بودن بازار، سمت تقاضا رغبت چندانی برای خرید رو به جلو نداشت.

در نیمه نخست بازار روز گذشته 3 عامل در حرکت رو به جلوی شاخص موثر بود. عامل نخست، سیگنال‌های مثبت از گروه خودرویی به ویژه مجموعه سایپا درخصوص صادرات خودرو به ونزوئلا و البته جدی شدن شایعه واگذاری بلوک پارس‌خودرو. عامل دوم، پای کار آمدن صندوق تثبیت و حمایت از سهام و عامل سوم یا عامل اصلی، سیگنال‌های ارزی رئیس بانک مرکزی. همانطور که قبلا هم اشاره شد، بانک مرکزی و دولت نمی‌توانند دلار نیما را در نرخ ثابت 28,500 تومانی سرکوب کنند و با اولین فشار ارزی و شدت گرفتن التهابات، تاریخ تکرار خواهد شد و لاجرم تن به اصلاح سیاست‌ خواهند داد. تقریبا این موضوع روشن بود که با توجه به تشدید تحریم‌ها و کاهش ارتباطات بین‌المللی، بسته شدن راه‌های دور زدن تحریم‌، شدت گرفتن انتظارات تورمی و تکرار الگوی غلط دولت دوازدهم، بانک مرکزی در راستای کنترل بازار آزاد و افزایش عرضه اسکناس راهی به غیر از پذیرش دلار شرکت‌های صادراتی در بازار مبادله‌ای ندارد.

طبق گفته محمدرضا فرزین بخشی از صادرکنندگان از عرضه ارز در بازار نیما (به نرخ میانگین ۲۸,۵۰۰ تومان) معاف خواهند شد می‌توانند ارزهای خود را در بازار مبادله‌ای که تا دو هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد به فروش برسانند. سامانه نیما برای ارز نفتی و بخشی از پتروشیمی‌ها است اما با بازاری که راه‌اندازی خواهیم کرد برنامه داریم تا با یارانه صادراتی، صادرکنندگان با مشکلی مواجه نشوند. انتظار ما این بود که تغییر سیاست ارزی به اوایل سال آتی موکول شود اما گویا فشار تقاضا در بازار آزاد، سیلی محکمی به گوش دولت زد و این خبر بسیار خوبی برای صنایع صادراتی است که حواله خود را نزدیک‌تر به نرخ آزاد بفروشند. به نظر از امروز تحولات بورس کالا را می‌بایست با دقت بیشتری دنبال کرد و در راستای تغییر سیاست‌های ارزی، انتظار می‌رود شرکت‌ها در کوارتر پایانی سال با رشد سود همراه شده و البته برای سال پیش رو جهش‌های قوی‌تری را تجربه نمایند.

و اما چالش بازار روز گذشته که گویی تمامی هم ندارد، نامه رئیس شورای رقابت به سازمان بورس درخصوص انحصار این شورا برای قیمت‌گذاری خودرو به روش دستوری بود. متاسفانه عده‌ای دلال و رانتخوار طی روزهای اخیر بارها و بارها به شکلی وقیحانه با نامه‌نگاری‌ها و اظهارنظرهای ربط و بی‌ربط سرمایه فعالین بازار را به بازی گرفتند. به نظر یکی از دلایل واضحی که بسیاری رغبت به برگشت به بازار سرمایه ندارند، همین تحولات و شیطنت‌هایی است که در بورس رخ داده و سبب کاهش اعتماد عمومی شده‌ است. واقعا نمی‌دانیم این جنگ اعصاب تا چه زمانی قرار است ادامه یاید. اما نکته مهم اینجاست که برای تمام کالاهایی که وارد بورس کالا شدند، چنین مسیری طی شده است و لذا برای خودرو هم چنین زد و خوردهایی را باید تحمل کرد تا کار برای همیشه یکسره شود. قبلا هم به این نکته اشاره شد که مسیر آغاز شده راه برگشت ندارد.

از قضا روز گذشته هم امیر مهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد. طبق قانون بازار اوراق بهادار، شورای عالی بورس بالاترین رکن بازار سرمایه است و تصویب سیاست‌های کلان بازار سرمایه را به عهده دارد. یکی از وظایف این شورا تعیین خط‌مشی و تدوین قانون و مقررات مربوطه است و کلیه مصوبات شورای عالی بورس برای بورس‌ها لازم‌الاجرا است. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و بورس کالا موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند. لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است. ضمن اینکه این برای اولین بار نیست که درخصوص عرضه یک محصول یا تعیین قیمت پایه آن بین شورای رقابت و بورس اختلاف‌نظر وجود دارد؛ لذا در این مورد (عرضه خودرو در بورس کالا) کمافی‌السابق با رویکرد حمایت قاطع از حقوق سرمایه‌گذاران، به طریق اولی تابع قوانین و مصوبات شورای عالی بورس هستیم. هرگونه ملاحظه‌ای درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفا و صرفا در شورای عالی بورس قابل بررسی است.

اما بیشتر از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که با وجود ارزندگی و جذابیت بی‌چون و چرایش، زیر بار فشارهای داخلی و خارجی و فستیوالی از ابهاماتی که دولت برایش ایجاد نموده، کمر خم کرده و هر بار که نیت به بلند شدن و روی پا ایستادن می‌کند، برخی از راه رسیده و با سیلی محکمی او را سر جایش می‌نشانند. واقعا اظهارنظر در این شرایط دشوار است. به نظر بازار نیاز به کمی درجا زدن و روشن شدن فضا داشته باشد. از این رو برای امروز بازاری نوسان و پر زد و خورد مدنظر است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24