Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

درخصوص صورت‌های مالی به 2 نکته مهم باید توجه داشت. نکته اول اینکه، گزارش‌ها آنچنان که برخی می‌گویند، ضعیف نبوده و به نظر اثرات آن در معاملات 2 روز کاری اخیر منعکس شده است. و نکته دوم اینکه، هنوز اثرات بهبود بازارهای جهانی، جریان نرخ ارز و تحولات بورس کالا در گزارش‌ها منعکس نشده و معتقدیم که در 3 ماه پایانی سال شرکت‌ها فضای بهتری را برای سودسازی خواهند داشت.

پیش‌بینی وضعیت بورس 3 بهمن 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد اما خیلی سریع فروشنده‌ها از راه رسیدند و شاخص کل را سرخ‌پوش نمودند. با این حال این پایان کار نبود و با گذر از ساعت 11 و ورود به نیمه دوم معاملات، رفته‌رفته از فشار فروش کاسته و روند بازار سر و شکل بهتری گرفت. همین عامل موجب توقف روند کاهشی شاخص و جبران نیمی از افت 9 هزار واحدی بازار شد. به نظر عدم افت دلار در بازار آزاد، فعال شدن صندوق تثبیت بازار و حجم و ارزش مناسب معاملات، از مهمترین دلایل کاهش فشار نسبی عرضه باشد. 

بازار نخستین روز از بهمن را خونین و پرعرضه آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات روز گذشته شرایط بهتری گرفت و تا حدودی عرضه‌های از راه رسیده جذب شد. حجم بازار این روزها در کنار نوسانات ارزی نشان می‌دهد که هنوز جریان پول درگیر بوده و لذا اصلاح قیمت‌ها نمی‌تواند عمق زیادی داشته باشد. درخصوص دلایل پرعرضه شدن بازار دلایل متفاوتی مطرح می‌شود. برخی معتقدند رسیدن شاخص به مرز کانال 1.7 میلیون واحدی و نزدیک شدن شاخص هم‌وزن به سقف تاریخی 538 هزار واحدی، دلیل تشدید عرضه در بازار است. برخی دیگر برآورده نشدن انتظارات از گزارش‌های 9 ماهه و افت سود برخی از شرکت‌ها را عامل عقبگرد بازار می‌دانند و عده‌ای دیگر بحث رویدادهای سیاسی و قطعنامه‌‌ای اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران را مطرح کرده و معتقدند ترس و نگرانی از تحولات این حوزه، مانعی برای رشد بازار است. دلایل و اعتقادات مطرح شده را نقض نمی‌کنیم اما واقعیت این است که بازارِ قدکشیده به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح است.

درخصوص صورت‌های مالی به 2 نکته مهم باید توجه داشت. نکته اول اینکه، گزارش‌ها آنچنان که برخی می‌گویند، ضعیف نبوده و به نظر اثرات آن در معاملات 2 روز کاری اخیر منعکس شده است. و نکته دوم اینکه، هنوز اثرات بهبود بازارهای جهانی، جریان نرخ ارز و تحولات بورس کالا در گزارش‌ها منعکس نشده و معتقدیم که در 3 ماه پایانی سال شرکت‌ها فضای بهتری را برای سودسازی خواهند داشت. به نظر چراغ اول این موضوع در گزارش‌های ماهانه روشن خواهد شد و بازار می‌تواند به فضای تولید و فروش شرکت‌ها وزن بیشتری بدهد.

اما شب گذشته فرزین به تلوزیون رفت تا اظهارات خود و اعلام تعدیل برخی از سیاست‌ها، التهاب بازار ارز را بگیرد ! رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بخش زیادی از منابع ارزی ایران که تحریم شده بود قابل استفاده شده است. توانستیم منابع ارزی کشور را در عراق آزاد کنیم. با مذاکره با اماراتی‌ها نیز عرضه درهم در نیما را افزایش دادیم. مذاکرات سازنده‌ای با شرکای تجاری خود نظیر قطر، عراق، چین و دبی انجام داده‌ایم که نتایج خوبی را هم داشت. فرزین گفت: به دنبال ثبات ارزی هستیم و این موضوع اقدامی نیست که یکباره انجام شود.

محمدرضا فرزین گفت: بخشی از صادرکنندگان از عرضه ارز خود در بازار نیما (به نرخ میانگین ۲۸,۵۰۰ ) معاف خواهند شد و در بازار دوم بازار ارز مبادله‌ای، که تا دو هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد، خواهند توانست ارز خود را بفروشند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. سامانه نیما برای ارز نفتی و بخشی از پتروشیمی‌ها است اما با بازاری که راه‌اندازی خواهیم کرد برنامه داریم تا باقی صادرکنندگان با مشکلی مواجه نشوند.

دقیقا آنچه بازار انتظارش را می‌کشید رخ داد و با اولین فشار ارز، بانک مرکزی از سیاست‌های خود عقب نشست. امکان فروش ارز صادراتی (غیرنفتی و بخشی از پتروشیمی‌ها) در بازار توافقی، خبر بسیار خوبی برای صنایع صادرات محور است. بویژه با وضعیت فعلی قیمت‌های جهانی. به نظر  با عرضه بخشی از ارزها در بازار مبادله‌ای و بصورت کشف قیمت برای صرافی‌ها تا مصارف اسکناسی مردم را تامین کنند امکان مدیریت بازار آزاد را برای بانک مرکزی بیشتر فراهم می‌نماید. راه‌اندازی بازار ارز و سکه و نیز حواله ارزی برای مدیریت آتی بازار ارز هم می‌تواند به کمک بانک مرکزی بیاید.

در جمع‌بندی موارد فوق باید گفت، بازار در این ماه درگیر 4 رویداد، بودجه، دلار، سیاست و کدال خواهد بود. بهمن همیشه ماه پر خبر و خاصی برای بازار بوده است. اکثر سالها یک چالش همواره پیش روی بازار بوده و آن هم عرضه سهام توسط برخی حقوقی‌های کوچک برای تامین منابع بوده و امیدواریم امسال با توجه به حضور حقوقی‌های بزرگ و شرایط فعلی، موضوع عرضه‌ها مدیریت شود. به نظر بازار بهمن سرعت ماه‌های اخیر را نداشته باشد اما به هر جهت با توجه به چشم‌انداز فعلی، به زودی کانال 1.7 میلیون را خواهیم دید. برای امروز بازار بهتری را خواهیم  داشت. گفته می‌شود روز گذشته صندوق تثبیت در بازار فعال و خریدهای حمایتی خود را آغاز کرده است. حرکت پائین به بالای روز گذشته، سفت بودن دلار و سیگنال‌های فرزینی شب گذشته این امیدواری را ایجاد می‌کند که برای امروز بازار مثبت و بهتری را داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24