Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

خزاعی گفت: کشورهای منطقه به دلیل صادرات نفت، رشد بالایی را شاهد خواهند بود اما نرخ رشد اقتصادی ایران افت 2.2 درصدی را تجربه خواهد کرد.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران: سیاست های دولت در بازار ارز، تورم را به ابر تورم تبدیل می کند

بورس24 : خزاعی گفت: کشورهای منطقه به دلیل صادرات نفت، رشد بالایی را شاهد خواهند بود اما نرخ رشد اقتصادی ایران افت 2.2 درصدی را تجربه خواهد کرد.

مریم خزاعی معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت در بودجه سال آینده و آمار منتشر شده از میزان صادرات و درآمدزایی ایران به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان به دلیل جنگ اوکراین و روسیه با افت روبه رو شد اما به دلیل افزایش میزان صادرات نفت، کشورهای خاورمیانه رشد اقتصادی مطلوبی را تجربه کردند که ایران از این مهم بی نصیب ماند.

وی این کاهش رشد اقتصادی  در سال 2023 را ادامه دار دانست و گفت: بانک میزان رشد اقتصادی ایران در سال آینده را 2.2 پیش بینی کرده و با در نظر گرفتن مسائل و مشکلاتی که اکنون در کشور شاهد هستیم؛ باید انتظار تورم و انزوای اقتصادی بیشتری را برای ایران انتظار داشت.

خزاعی سیاست های دولت برای کنترل بازار را غیرکارشناسانه عنوان کرد و یادآور شد: اقتصاد نیاز به تعامل دارد و درهای بسته شده  ایران به بازارهای جهانی آثاری دارد که به خوبی در معادلات و گزارش های بین المللی قابل رصد و پیش بینی بوده است؛ اما گویا دولت همتی برای خاتمه دادن به ادامه روند اشتباه ندارد.

وی با ذکر مثالی افزود: تکرار سیاست های اجرایی در بازار ارز، یکی از این رفتارهای غیرکارشناسانه به شمار می رود؛ به طوری که در سال 97 تجربه چند نرخی شدن ارز، نیمایی و... را شاهد بوده اما مجدد نرخ ارز نیمایی  را 28 هزار و 500 تومان  اعلام کرد به طوری که شکاف نرخ ارز سامانه نیما و آزاد در 26 دی‌ به 12 هزار تومان‌ و معادل 40 درصد رسید و همین امر نه تنها بازار، بلکه صادرکننده و تولید کننده را با شوک روبه رو ساخت بلکه نرخ دلار رکوردشکنی کرده و با روند پرشتاب دیگری روبرو شد.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران افزود: در این شرایط  نه تنها رشدی را برای اقتصادی ایران متصور نخواهیم بود بلکه تورم به ابر تورم تبدیل شده و تولید و صادرات نیز تعطیلی و رکود را تجربه خواهند کرد.

یادآور می شود، بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکز، از میزان سرعت رشد ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آذر ماه کاسته شده و به رقم 1.93 درصد رسیده است که کمترین رقم طی 9 ماهه گذشته است. متوسط تورم ماهانه طی 9 ماهه نخست سال 1401 حدود 3.9 درصد بوده است. در ماه آذر، مشارکت افزایش اجاره مسکن و شاخص بهای حمل‌ونقل در نرخ تورم افزایش یافته و در مقابل تغییر شاخص بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی در افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در این ماه اثر کاهنده داشته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24