Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسین صفاری مدیر عامل پتروشیمی غدیر: در حال حاضر در حدود 10 درصد از برنامه تولید و 25 درصد از تولید سال گذشته جلوتر هستیم . همچنین باید به این نکته توجه داشت که واحد های پتروشیمی تا 90 درصد راندمان وضعیت مطلوبی دارند و زمانی که از 90 درصد بالاتر می رود منجر می شود که حاشیه سود تحت تاثیر مطلوب قرار گیرد.

«شغدیر» 10 درصد از برنامه تولید و 25 درصد از تولید سال گذشته جلوتر است

بورس24 : پی‌ وی‌ سی از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک است و  یکی از محصولات  ارزشمند و پرکاربرد محصولات صنعت پتروشیمی محسوب می‌ شود و موارد مصرف فراوانی در  صنایع مختلف دارد. اما این کالای پرمصرف از سال گذشته تا کنون با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه بوده؛ آن هم در شرایطی که قیمت نهاده های تولید برای این محصول پتروشیمی با رشد های عجیبی روبرو بوده است.

یکی از واحد های تولید کننده PVC در کشور پتروشیمی غدیر است که توانسته در شرایط دشوار کنونی از جمله کاهش  قیمت های جهانی و رشد قابل توجه هزینه های تولید در سال مالی جاری رکوردهای خوبی را در بخش تولید، مدیریت هزینه ها و اصلاح استراتژی های فروش  اجرایی کرده و حاشیه سود معقولی را همچنان حفظ کند.

حسین صفاری مدیر عامل پتروشیمی غدیر درباره عملکرد سال مالی جاری این شرکت به بورس24 گفت: سال گذشته در حوزه عملکردی به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه عملکرد خوبی نداشتیم و عملا تولید مجموعه در شش ماهه اول 12هزار تن از برنامه عقب بود و امکان جبران هم در نیمه دوم سال میسر نشد در نتیجه سال مالی1400 با 89 درصد ظرفیت تولید سپری شد.

 وی در ادامه افزود: امسال با توجه به برنامه زمان بندی بزرگترین اورهال شرکت پتروشیمی غدیر، ریسک کردیم و برنامه اورهال را که در فرودین ماه بود با توجه به سقف قیمتی پلی وینیل کلراید در آن بازه زمانی و چشم انداز روند نزولی در اواسط سال اورهال را به تعویق انداخته و به تولید ادامه دادیم و  با نرخ 1800 دلار صادراتی و 35 هزار تومان داخلی  محصول فروختیم و در زمانی که روند منفی قیمت ها آغاز شد برنامه اورهال را اجرایی کردیم.

 صفاری گفت: در برنامه سال جاری برای رسیدن به اهداف تولیدی دو سیاست اساسی را در دستور کار قرار دادیم اول تامین خوراک و دوم افزایش ظرفیت به واسطه اجرای  اورهال. با توجه به اورهالی که صورت گرفت بیش از 6000 کار عملیاتی در  مدت 25 روز تعریف شد و نزدیک به 800 قطعه تعویض شد. ری تیوب مبدل ها و تعویض سه مخزن اصلی قطعات سه مخزن اصلی از جمله این اقدامات بود. این اورهال  در افزایش بهره وری و افزایش تولید در صورت های مالی و گزارش فعالیت شرکت قابل مشاهد است.  

مدیر عامل پتروشیمی غدیر درباره قیمت های پی وی سی گفت: در سال گذشته فروش های ما در محدوده قیمتی 2100 دلار بود و اکنون محدوده قیمتی پی وی سی 800تا 900 دلار به ازای هر تن است. خوشبختانه با اقداماتی که اجرایی کردیم  25 درصد افزایش تولید داشتیم و اگر این اقدامات عملیاتی نمی شد با چالش های جدی در سود سازی روبرو بودیم.

وی در ادامه گفت: در شش ماهه نخست سال طبق برنامه حرکت کردیم و 5 الی 6 درصد بالاتر از برنامه بودیم و در شش ماهه نخست که عملا یک ماه نیز تولید نداشتیم مشکلی در تحقق برنامه تولید نداشتیم.

بر اساس آمار منتشر شده در کدال در شهریور ماه با تولید 12250 تن رکورد تاریخی تولید ماهانه شکسته شد و از شهریور ماه به بعد هر ماه در حال ثبت رکورد جدیدی در  میزان تولید هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر درباره میزان تولید هم گفت: در حال حاضر در حدود 10 درصد از برنامه تولید و 25 درصد از تولید سال گذشته جلوتر هستیم . همچنین باید به این نکته توجه داشت که واحد های پتروشیمی تا 90 درصد راندمان وضعیت مطلوبی دارند و زمانی که از 90 درصد بالاتر می رود منجر می شود که حاشیه سود تحت تاثیر مطلوب قرار گیرد.

صفاری درباره تامین مواد اولیه گفت : در سه ماه ابتدایی سال جاری خرید های قابل توجهی در بخش تامین مواد اولیه داشتیم و در آن دوران به میزان دو سال مواد اولیه را تهیه کرده و ذخیره کردیم تا با مشکلی که در سال قبل با آن روبرو بودیم مواجه نشویم. این خرید ها بر اساس قیمت ارز  با قیمت های بسیار مناسبی  بود که این امر منجر می شود تا در کیفیت سود شرکت برای سال آتی اثر گذار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد حدود4 برابری هزینه های یوتیلیتی و رشد 4 برابری قیمت خوراک و نصف شدن قیمت پی وی سی  هزینه های تولید افزایشی بود و قیمت های فروش کاهش داشته که این امر سود شرکت را دستخوش تغییرات کرده است.

صفاری درباره تاثیر قیمت ارز بر عملکرد شرکت هم گفت: قیمت ارز به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر است  در زمان هایی که روند قیمت ارز صعودی است افزایش تقاضا برای خرید محصول بالا ست و طبعا بر روند درآمدی ما نیز موثر است از طرف افزایش قیمت تسعیر ارز نیز بر سود مجموعه اثر دارد. که سود سازی بر اساس نرخ تسعیر ارز به جای افزایش تولید، توسعه یا افزایش بهره وری از انواع بی کیفیت سود سازی در بنگاه های اقتصادی است.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر درباره طرح های توسعه ای شرکت و سرمایه گذاری های جدید نیز گفت: بالغ بر 1700 میلیارد تومان سرمایه گذاری که معادل سود تقسیمی یک سال ما بوده است در پتروشیمی دماوند به منظور تامین پایدار یوتیلیتی سرمایه گذاری کردیم که آثار آن در عملکرد مالی شرکت به لحاظ افزایش دارائی و مدیریت منابع در شرایط تورمی  مشخص خواهد شد.

همچنین به منظور تامین پایدار ماده اولیه نیز تلاش شد تا در روند اجرای پروژه کلر آلکالی تسریع شود. در شرایط حال حاضر موافقت ها جهت اجرای پروژه اخذ شده و با توجه به دریافت مجوز زمین و خوراک به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. این پروژه نیز سرمایه گذاری ای بالغ بر 180 میلیون دلار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24