Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

روند کلی این روزهای بازار 3 پیام مهم برای معامله‌گران دارد. پیام اول اینکه عرضه خودرو در بورس کالا و توقف روند زیان‌سازی شرکت‌ها علاوه بر اینکه صنعت خودروسازی کشور را سر و سامان می‌دهد، این امیدواری را ایجاد می‌کند که دولت با عرضه برخی دیگر از کالاها که عمدتا به شکل دستوری قیمت‌گذاری می‌شوند، به فضای بازار عمق داده و با حذف دست واسطه‌گران، به بهبود وضعیت سودسازی شرکت‌ها کمک کند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 28 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. با رسیدن آگهی گشایش دو نماد ایران‌خودرو و سایپا، سمت تقاضا تقویت شد و شاخص رشد بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کرد اما این پایان کار نبود چراکه با گذر از نیمه ابتدایی بازار، عرضه‌ها شدت گرفت و شاخص کل نیز نیمی از رشد روزانه خود را از دست داد. رسیدن ارزش معاملات به سطوح بیش از 10 هزار میلیارد تومانی از مهمترین نکات مثبت روز گذشته بود. با این حال به این نکته باید توجه داشت که دست خریدار به مرور در حال کُند شدن است و ممکن به زودی یک اصلاح موقت را داشته باشیم.

روند کلی این روزهای بازار 3 پیام مهم برای معامله‌گران دارد. پیام اول اینکه عرضه خودرو در بورس کالا و توقف روند زیان‌سازی شرکت‌ها علاوه بر اینکه صنعت خودروسازی کشور را سر و سامان می‌دهد، این امیدواری را ایجاد می‌کند که دولت با عرضه برخی دیگر از کالاها که عمدتا به شکل دستوری قیمت‌گذاری می‌شوند، به فضای بازار عمق داده و با حذف دست واسطه‌گران، به بهبود وضعیت سودسازی شرکت‌ها کمک کند. البته هنوز ماجرای خودرو و دلالان پرقدرت آن تمام نشده و احتمالا دست‌اندازهایی در راستای تلاش برای حفظ رانت توسط برخی از سودجویان باشیم اما به هر جهت اظهارات اخیر وزیر اقتصاد نشان داد که تلاش‌ها برای تداوم عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا با جدیت ادامه دارد.

پیام دوم، کمرنگ بودن بحث ثبات دلار نیمایی در سطوح 28,500 تومانی است. بسیاری معتقدند رقم تعیین شده، ماندگار نخواهد بود؛ چراکه کفگیر دولت و بانک مرکزی به ته دیگ خورده و اگر شرکت‌های صادراتی کمی در عرضه و برگشت دلارهای صادراتی تعلل کنند، دلار بازار آزاد مجددا گارد صعودی خواهد گرفت و لذا طبق تجربه دوره‌های گذشته، لاجرم دولت دست به تغییر سیاست و ورود دلارهای صادراتی در بازار متشکل ارزی خواهد زد. همین حالا اگر به تحولات بورس کالا دقت کنید، می‌بینید که برخی از محصولات نظیر PVC ، PET و یا کاتد مس با دلار بیش از 33 – 34 هزار تومان قیمت‌ می‌خورند و لذا نهایتا در فصل نخست سال 1402 نرخ تسعیر تغییر خواهد کرد و این موضوع عاملی برای رشد سود شرکت‌ها در سال پیش رو خواهد بود.

و پیام سوم، بحث بودجه است. برخی معتقدند لایحه فعلی با تغییرات جدی از سوی کمیسیون تلفیق مواجه خواهد شد و زمزمه‌هایی درخصوص کاهش احتمالی نرخ خوراک و سوخت و یا عوارض و نرخ دلار نیما به گوش می‌رسد. هر چند که چنین عقلانیتی را در مجلس نمی‌بینیم اما به هر جهت ممکن است تغییراتی را در لایحه ارائه شده داشته باشیم و لذا اخبار این حوزه را می‌بایست با دقت بیشتری دنبال کرد.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که اگر این فهم و درک در دولت به وجود بیاید که می‌تواند بسیاری از مشکلات خود را از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه حل کند، بخش مهمی از آسیب‌هایی که به بازار می‌زند، متوقف خواهد شد. به نظر بازار سرمایه ظرفیت‌های فراوانی برای جذب نقدینگی دارد. البته در سوی دیگر سازمان بورس هم باید ابزارهای خود را متنوع کرده و برای سلیقه‌های مختلف، ابزارها و صندوق‌های مختلف ایجاد کند. اما برای امروز احتمالا بازار پر عرضه‌تری را داشته باشیم. رسیدن به زمان انتشار گزارش‌های 9 ماهه (در روزهای پایانی هفته) و حرکت بالا به پائین روز گذشته این هشدار را می‌دهد که برای امروز شاهد فشار عرضه‌های بیشتری در کلیت بازار باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24