Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برخی معتقدند با اخبار بودجه و بورس کالا، لاجرم بازار در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت و دست‌کم تا ابتدای کانال 1.6 میلیون عقبگرد خواهد داشت. به نظر برای پیش‌بینی کمی زود است؛ چراکه ضرب اول عرضه تا حدودی در بازار چهارشنبه گرفته شد و احتمالا برای امروز هم ضرب دوم گرفته شود و از یکشنبه احتمالا شاهد برقراری تعادل باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 24 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته را با یک فشار فروش عجیب و دور از انتظار به ویژه در نمادهای خودرویی آغاز کرد؛ بطوریکه شاخص کل در همان 30 دقیقه نخست، عقبگرد بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کرد. رفته‌رفته با گذر از دقایق ابتدایی، بخشی از فشار فروش تخلیه و خریداران بر بازار مسلط شدند. اما این پایان کار نبود چراکه با ورود به نیمه دوم معاملات و رسیدن جزئیات لایحه بودجه سال 1402 ، سیلی محکمی به گوش سهامداران نواخته شد و شاخص کل در یک روز زیبای برفی، پذیرای افت تلخ 16 هزار واحدی شد تا آخر هفته چندان به مذاق سهامداران خوش نیاید ... 

در شرایطی انتظار می‌رفت که رایزنی‌های سازمان بورس برای ممانعت از زیاده‌خواهی‌های دولت مثمرثمر باشد که گویا دولتی‌ها و مجلسی‌ها بدون توجه به شرایط تولید کشور و تحریم‌ها و ظرفیت‌های بازار سرمایه صرفا به دنبال تراز کردن بودجه‌اند ! در لایحه بودجه سال 1402 ، نرخ گاز طبیعی خوراک با رشد 40 درصدی، 7 هزار تومان در نظر گرفته شده است. نرخ گاز صنایع نیز با رشد 10 درصدی نسبت به قیمت گاز خوراک لحاظ شده است ! همچنین برای صادرات مواد خام و نیمه خام محصولات فولادی و پتروشیمی نظیر اسلب، بیلت و بلوم، متانول، اوره، قیر و پلی‌اتیلن عوارض صادرات و مالیات در نظر گرفته شده است.

البته دولت به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه 15 همت از سهام شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت قرار می‌دهد ! جهت تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود. همچنین تمام کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش ‌افزوده نمی‌شوند و تنها این مالیات یک‌بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌گردد.

به نظر موضوع بودجه را نمی‌توان تک‌بعدی نگاه کرد. مثلا رشد نرخ خوراک، باعث فشار هزینه‌ به روی شرکت‌ها می‌شود. مالیات، درآمد شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. اینها یک بعد ماجرا هستند. مهمترین ابعاد این است که این تغییرات منجر به چه واکنشی در  بخش کلان اقتصاد خواهد شد. این بودجه نشان داد اوضاع درآمدی دولت وخیم‌تر از آن چیزی که گفته می‌شود. لذا مطمئنا اولین تاثیر منفی چنین بودجه‌ای بر روی صندوق‌های بازنشستگی است و لذا موتور رشد نقدینگی داغ باقی خواهد ماند و دلار برای سال پیش رو اعداد و ارقام جدیدی را خواهد دید ... !

اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که در بازار چهارشنبه بیشترین فشار فروش روی صنایع خودرویی و بانکی و ... که اتفاقا تاثیری از بودجه نمی‌پذیرفتند بود و در 3 گروه پتروشیمی، فلزی و معدنی، معاملات متعادل و با رگه‌های منفی دنبال شد ! دلیل اصلی این موضوع خبری بود که پس از اتمام ساعت معاملات منتشر شد. گویا مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو در نامه‌ای تحت فشار رئیس سازمان بازرسی به بورس کالا اعلام کرده که عرضه ۵,۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس را لغو کنید. البته بلافاصله سازمان بورس در نامه‌ای دستوری به مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده که برنامه منظم هفتگی خودروهای پذیرش شده ایران‌خودرو در بورس کالا تا پایان سال و همچنین برنامه درخواست پذیرش خودروهای جدید اعلام شود.

در همین راستا سخنگوی صمت گفت: لغو عرضه دنا در بورس بدلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی بود. امید قالیباف گفت: وزارت صمت جدول عرضه هفتگی خودرو در بورس را تا آخر سال تهیه کرده که پس از جلب‌ نظر نهادهای ذی‌ربط در اختیار شرکت بورس کالا قرار خواهد گرفت. گویا رانت دلالی به قدری برای برخی بزرگ است که حاضر به گذشتن از آن نیستند اما واقعیت این است که صدای بلند و روند عرضه خودرو در بورس کالا به هیچ وجه عقبگرد نخواهد داشت و این وظیفه سازمان بورس، بورس کالا و برخی از رسانه‌های خاموش است که با قدرت از روند آغاز شده حمایت کرده تا رانت ایجاد شده، قطع گردیده و منافع آن به جیب خودروسازان، سهامداران و خریداران واقعی برود.

اما به سراغ بازار برویم که آخرین روز کاری هفته حسابی همه را غافلگیر و پنچر کرد. برخی معتقدند با اخبار بودجه و بورس کالا، لاجرم بازار در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت و دست‌کم تا ابتدای کانال 1.6 میلیون عقبگرد خواهد داشت. به نظر برای پیش‌بینی کمی زود است؛ چراکه ضرب اول عرضه تا حدودی در بازار چهارشنبه گرفته شد و احتمالا برای امروز هم ضرب دوم گرفته شود و از یکشنبه احتمالا شاهد برقراری تعادل باشیم. به نظر مسیر صنایع به زودی از هم جدا خواهد شد و احتمالا از ابتدای بهمن ماه و پس از انتشار گزارش‌های 9 ماهه، بازار بهتری را داشته باشیم. از گوشه و کنار شنیده می‌شود لایحه بودجه در مجلس دستخوش تغییرات جدی خواهد شد.  

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24