Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حفظ تقاضا هم چون تولید در صنعت زعفران، کلیدی به شمار می رود و در این زمینه واحدهای تجاری متعددی نیز هستند که عمده فعالیت خود را بر توزیع و صادرات این محصول معطوف کرده اند.

حواستان به صندوق های زعفرانی بورس باشد

بورس24 : زعفران یکی از کالاهای مهم صادراتی ایران به شمار می رود که علاوه بر مصارف خوراکی خواص دارویی و شیمیایی منحصر به فردی نیز دارد.

باتوجه به انحصار تولید این محصول در ایران (بیش از 90 درصد تولیدجهانی) و همچنین صادرات بالغ بر 80 درصد زعفران تولیدی عملاً بهای تمام شده تولید و قیمت جهانی زعفران متأثر از هزینه های تولید در ایران مقدار تولید و تقاضا در سایر کشورهاست. بنابراین برای پیش بینی وضعیت آتی این کالا باید امکان برآورد عوامل مؤثر بر بهای تمام شده در ایران، تولید ایران و تغییرات تقاضای جهانی این محصول را داشته باشیم.

هزینه های تولید

هزینه تولید این محصول شامل دو بخش ثابت (خرید و نگهداری زمین، تجهیزات سرمایه ای) و متغیر (خرید پیاز زعفران، آبیاری، کود، برداشت و جداسازی زعفران و سایر هزینه ها) است. همان گونه که از ساختار هزینه ها پیداست این صنعت به طور کامل از تورم و افزایش نرخ دلار متأثر می شود و قیمت نهاده های تولید آن افزایش می یابد. طبق آخرین برآورد انجام شده در پاییز 1401، بهای تمام شده هر کیلو زعفران بالغ بر 400 میلیون ریال بوده است.

مقدار تولید

مقدار تولید: مقدار تولید زعفران در سال زراعی جاری طبق اعلام منابع رسمی در حدود 250 تن است.

ارسال محموله 15 میلیون دلاری به قطر

حفظ تقاضا هم چون تولید در صنعت زعفران، کلیدی به شمار می رود و در این زمینه واحدهای تجاری متعددی نیز هستند که عمده فعالیت خود را بر توزیع و صادرات این محصول معطوف کرده اند.

یکی از این شرکت ها که علاوه بر صادرات، عرضه زعفران در بورس کالا را نیز بر عهده دارد؛ زعفران مصطفوی مهر ایرانیان است که برای حفظ بازار جهانی و افزایش تقاضای بین المللی، در سال جاری بزرگترین قرارداد زعفران جهان را با کشور قطر منعقد کرد. این قرارداد با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار منعقد شده و سید احسان مصطفوی مدیرعامل این شرکت از ارسال محموله 15 میلیون دلاری زعفران به قطر خبر داده و به بورس24 اظهار داشت: تحریم ها باعث شد تا روند نقل و انتقال زعفران با مشکلاتی روبه رو شود که خوشبختانه با همکاری وزارت صمت این مشکل مرتفع گردید.

مصطفوی یادآور شد: قطعاً با تحقق این قرارداد حجم قابل توجهی از زعفران تولیدی کشور صادر شده و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت. امیدواریم با تحقق اهداف صادرکننده و ایجاد زنجیره و بسترسازی مناسب در این مسیر، در سال‌های آینده نیز خیال کشاورزان و فعالان صنعت زعفران ایران برای منتفع شدن از این بازار آسوده شود.

بورس کالا و زعفران

این محصول در ایران علاوه بر مصرف کنندگان خانگی، جذابیت های بالایی برای سرمایه گذاری نیز دارد به طوری که بسیاری برای بهره‌مندی از نوسانات قیمت زعفران، علاوه بر کشت، نگهداری و صادرات به دنبال خرید و فروش آن بوده و به دلیل دشواری ارتباط با تولید کننده و توزیع کننده، کمبود محصول در بازار و... به بورس کالا روی آورده و از طریق معاملات گواهی سپرده در این بازار فعالیت می کنند.

مصطفوی حفظ تقاضا در بورس کالا را برای این صنعت بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: بالغ بر 30 تن زعفران پارسالی در اختیار صندوق های سرمایه گذاری بود که باتوجه به تعهد این شرکت می بایست از ایشان خریداری و از کشور خارج می شد و به دلیل مواردی که در بالا عنوان گردید این مهم با کمی تأخیر مواجه شد. تعهد خرید از صندوق ها در راستای قرارداد قطر بوده و باتوجه به عملیاتی شدن این قرارداد ایفای تعهد از حدود یک ماه پیش آغاز و طبق برنامه زمان بندی تا سه ماه آینده به طور کامل انجام خواهد شد.

باتوجه به خرید حدود 30 تن زعفران امسالی از کشاورزان با قیمت 41 میلیون تومان توسط تعاونی روستایی، مصرف داخلی حدود 60 تن، نیاز صادراتی سالانه بالغ بر 250 تن و اجرایی شدن قرارداد قطر و همچنین بهای تمام شده زعفران برای کشاورزان انتظار داریم این محصول خاص کشورمان علاوه بر رسیدن به قیمت های تابستان اخیر (محدوده 45 میلیون تومان به ازای هر کیلو) بتواند خود را با تورم و افزایش قیمت دلار نیز تطبیق دهد تا انگیزه کشاورزان برای تولید حفظ شود و شاهد کاهش تولید همچون سال های گذشته نباشیم.

قیمت فعلی تابلو بورس 32 میلیون تومان است که انتظار می رود این قیمت تا حدود 41 میلیون تومان بالا برود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد حدود 30 درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24