Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز احتمالا شاهد تداوم روند صعودی بازار و تشدید تقاضا در راستای گذر شاخص از مقاومت یک میلیون و 650 هزار واحدی باشیم. به نظر در بازار امروز شاخص‌سازان و بزرگان تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نقش برجسته‌تری داشته باشند تا فضای برای یک رشد 100 هزار واحدی دیگر هموار شود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 20 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را مثبت آغاز کرد. بلافاصله تحت تاثیر نزدیک شدن شاخص به مقاومت یک میلیون و 650 هزار واحدی فشار عرضه گرفت اما با گذر از یک ساعت ابتدایی بازار، رفته‌رفته خریداران میدان‌دار شدند و رشد دیگری را در کارنامه زمستانه شاخص کل ثبت کردند. البته حال و هوای روز گذشته به مانند روز یکشنبه نبود و بازار با احتیاط بیشتری گام بر می‌داشت اما در مجموع فضا به گونه‌ای است که به نظر به زودی شاخص 1.7 میلیون را خواهیم دید. به‌خصوص که حجم و ارزش معاملات هم رشد خوبی کرده و دیگر خبری از ناامیدی جدی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیست.

بازار رشد 2 ماه گذشته یعنی از زمان تغییر مسیر در دهه ابتدایی آبان را مدیون قدرت ریسک‌پذیری و شجاعت خریداران بوده و به خوبی موفق شده 4 کانال 100 هزار واحدی را طی کرده و به سقف اردیبهشت ماه بازگردد. البته در اردیبهشت قیمت دلار حدود 32 هزار تومان بود و امروز بیش از 40 هزار تومان است و این یعنی هنوز هم بهترین و جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است. به نظر 3 عامل "جهش نرخ ارز" ، "لیدرمحوری خودرویی‌ها زیر سایه تحولات بورس کالا" ، "حمایت‌های نسبی صندوق توسعه و تثبیت" ، در این شجاعت نقش بسزایی داشته است. البته توقف ریزش بازارهای جهانی هم بی‌تاثیر نبوده اما آن اثر‌گذاری که سایر عوامل داشته‌اند را نداشته است.

در سوی دیگر 3 ابهام خاص یعنی "نرخ بهره" ، "سیاست‌های ارزی بانک مرکزی" و "بودجه سال 1402" را داریم که به نظر این چالش‌ها در حال برطرف شدن بوده و شفاف شدن فضا می‌تواند عاملی برای گذر بازار از مقاومت‌های پیش رو باشد. در حوزه نرخ سود، بانک مرکزی ورود کرده و تلاش‌هایی برای ممانعت از پرداخت نرخ سود بیش از 23 درصدی و برقراری نظم و انضباط نسبی در جریان است. در حوزه سیاست ارزی که بیشترین تاثیر را در روند حرکتی بازار دارد، به نظر سیاستگذاران از حرف اخیر خود درخصوص دلار 28.500 تومانی دنده عقب گرفته و وعده عدم ثبات آن را می‌دهند. البته تجربه ثابت کرده که به حرف‌ دولتمردان نمی‌توان تکیه کرد و در عمل مشخص نیست سیاست‌های ارزی چگونه و چطور اجرا خواهد شد. اما چنانچه این ابهام برطرف شود، گام‌های بازار محکم‌تر و کف‌های قیمتی به خوبی بسته خواهند شد.

اما در مورد بودجه با وجود رسیدن به نیمه دی ماه مشخص نیست چه اتفاقی در جریان است. رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس می‌گوید، لایحه بودجه‌ای که دولت داده، هیچ جدولی ندارد ! میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهور می‌گوید، بودجه دو مرحله‌ای شده و پس از تصویب مجلس، جداول را تحویل می‌دهیم. رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم می‌گوید، دو مرحله‌ای شدن بودجه هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است. به نظر کسری بودجه برای سال آتی به قدری بالا است هیچکس جرات بیانش را ندارد و فعلا طرفین توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند. لذا هنوز ریسک بودجه به مانند ابری سیاه بالای سر بازار خودنمایی می‌کند و آنچه از شواهد و قرائن پیداست، اتفاق‌نظری درخصوص بسیاری از موارد وجود ندارد.

و در نهایت موضوع را با اشاره به این نکته جمع‌بندی کنیم که بازار با 3 عامل و البته زیر سایه بسیاری از ابهامات قد کشید. رشد حجم و ارزش معاملات به کمک پول‌های درونی رخ داد و هنوز پول‌هایی که طی 30 ماه اخیر از بازار فرار کرده‌اند، حاضر به برگشت مجدد نیستند. لذا اگر سایر ابهامات مرتفع گردد، می‌توان در گام بعدی، انتظار بازگشت بخشی از پول‌های بیرونی را داشت و آنجاست که می‌توانیم با قدرت بگوییم شجاعت خرید تکثیر شده و افراد بیشتری به ارزندگی بازار اطمینان کرده و سرعت و گام‌های رشد بازار سریع‌تر خواهد شد.

برای امروز احتمالا شاهد تداوم روند صعودی بازار و تشدید تقاضا در راستای گذر شاخص از مقاومت یک میلیون و 650 هزار واحدی باشیم. به نظر در بازار امروز شاخص‌سازان و بزرگان تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نقش برجسته‌تری داشته باشند تا فضای برای یک رشد 100 هزار واحدی دیگر هموار شود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24