Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برخی معتقدند با خاموش شدن درایور اصلی بازار یعنی جهش‌های ارزی، رشد بازار متوقف خواهد شد. اما در سوی مقابل عده‌ای دیگر (با طرز فکر منطقی‌تر) معتقدند که بازار هنوز در کف دلاری خود دست و پا می‌زند و حتی به فرض عدم رشد دلار هم، بازار سرمایه پتانسیل جبران عقب‌افتادگی و حرکت به سمت سطوح 200 میلیارد دلاری را دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 14 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته به دنبال تحرکات مثبت در گروه خودرویی، متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد تا جایی که شاخص کل با رشد حدود 10 هزار واحدی اوج گرفت و کانال 1.6 میلیون واحدی را در نوردید اما رفته‌رفته با عرضه صفوف خرید خودرویی‌ها، فشار فروش در بازار شدت گرفت و در نتیجه باری دیگر دماسنج اصلی بازار کانال یاد شده را از دست داد و سرخ‌پوش شد. از مهمترین اتفاقات روز گذشته می‌توان به افزایش مجدد حجم و ارزش معاملات اشاره داشت، هر چند تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود. بازار طی دو روز کاری اخیر، یک ضد حمله نسبی را در راستای جو ناامیدی ایجاد شده به تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت طراحی کرد. البته در این پاتک که خریداران به فروشندگان زدند، صنعت خودرو نقش بااهمیتی داشت و البته ایستادگی دلار و خوش‌بینی به تسعیر ارزهای صادراتی به نرخ مبادله‌ای هم در این رویداد بسیار موثر بود.

هر چند که دولت طی مدت اخیر بارها بازار را سورپرایز کرده و هر بار که ابهامات به سطوح حداقلی رسیده، با تصمیمی جدید، منجر به بحرانی جدید در بازار شده است ! گویی عده‌ای نشسته‌اند و در حال تراز کردن ابهام در بازار و ایجاد بی‌انگیزیگی هستند !! اما به هر جهت در مقطع فعلی شدت گرفتن انتظارات تورمی و عقب‌افتادگی جدی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب موجب شده تا شجاعت بیشتر خریداران را شاهد باشیم و به نوعی آن شوک اولیه ناشی از سیاست‌های جدید بانک مرکزی، گرفته شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازار برای رشد قوی‌تر و جذب بیشتر نقدینگی نیاز به رفع ابهامات دارد. از گوشه و کنار شنیده می‌شود که فشار زیادی به روی گروه فلزی و پتروشیمی برای عرضه کلیه ارزهای صادراتی در سامانه نیست و گویا قرار است بخشی از دلارها (فرضا 30 تا 40 درصد) راهی نیما شده و مابقی در بازار مبادله‌ای عرضه شود اما از آنجایی که هنوز ساز و کار و اعداد و ارقام مشخص نیست، خیلی نمی‌توان به این شنیده‌ها تکیه کرد و لذا شاید تحولات بورس کالا بتواند راه و مسیر را بهتر نشان دهد. به نظر سازمان بورس باید وارد عمل شده و با ایجاد نقش قوی و دفاع از منافع سهامداران، ابهامات ایجاد شده را به نفع بازار تغییر دهد و به هیچ وجه اجازه ندهد نرخ دلار 28.500 تومانی وارد محاسبات بورس کالا گردد.

اما درخصوص بازار اظهارنظرها متفاوت است. برخی معتقدند با خاموش شدن درایور اصلی بازار یعنی جهش‌های ارزی، رشد بازار متوقف خواهد شد. اما در سوی مقابل عده‌ای دیگر (با طرز فکر منطقی‌تر) معتقدند که بازار هنوز در کف دلاری خود دست و پا می‌زند و حتی به فرض عدم رشد دلار هم، بازار سرمایه پتانسیل جبران عقب‌افتادگی و حرکت به سمت سطوح 200 میلیارد دلاری را دارد. با گزینه دوم موافق‌تریم و پیش‌بینی می‌کنیم اگر کمی از میزان ابهامات کاسته شود و حتی به فرض ثبات دلار هم بازار بتواند مسیر بهتری را رقم زده و تا پایان سال حتی کانال 1.8 میلیون را هم ببیند. با این حال سرعت رشد دیگر به مانند مقاطع قبلی یعنی حرکت اول از 1.2 تا 1.4 میلیون و حرکت دوم از 1.4 تا 1.6 میلیون نخواهد بود. بازار سرمایه به واسطه تحولات تورمی کشور بستر خوبی برای جذب نقدینگی است و فقط کافی است دولت کمی این موضوع را درک کرده و در برخی از سیاست‌های اشتباه خود تجدیدنظر کند.

برای امروز با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و همچنین فشار فروش نیمه دوم معاملات روز گذشته، بازاری پر عرضه و رگه‌هایی از منفی مدنظر است. به نظر اخبار و تحولات خبری این روزها بسیار مهم است. بازار انگیزه‌های قوی برای رشد دارد اما لنگ شفافیت و کاهش گرد و غبار دولت است ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24