Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز بعید به نظر می‌رسد شدت مثبت روز گذشته را داشته باشیم و حتی ممکن است یک دور فشار عرضه و شناسایی سود توسط نوسان‌گیران را داشته باشیم؛ چراکه به هر جهت کماکان ابهامات پابرجا است و همین موضوع پاشنه آشیل بازار خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 13 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته قوی و به مراتب بهتر از انتظار آغاز کرد و از همان دقایق نخست به پشتوانه تحرکات مثبت در گروه خودرویی، شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم تا جایی که شاخص کل موفق شد با رشد نزدیک به 30 هزار واحدی، باری دیگر شانس خود را برای تسلط در کانال 1.6 میلیون واحدی تست کند. در این روز ارزش معاملات نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان بود و باری دیگر تراز نقدینگی حقیقی‌ها (550 میلیارد تومان) مثبت شد. البته ذهن بازار کماکان درگیر و نگران سیاست‌های دولت و بانک مرکزی نسبت به سیاست‌های ارزی و پولی است. از طرف دیگر هنوز تکلیف بودجه روشن نشده و این روزها با شدت گرفتن سرما، برخی از شرکت‌ها در حال شفاف‌سازی و اعلام کاهش فشار گاز و در نتیجه توقف برخی از خطوط تولیدی خود هستند.

درخصوص نرخ ارز و ابهامات در سیاست‌های بانک مرکزی روز گذشته بطور مفصل با اشاره به 3 سناریو بحث شد و به این نکته اشاره شد که احتمالا دولت "سناریوی متعادل" را در پیش خواهد گرفت. در این سناریو بخشی از ارز صادرکنندگان به نیما می‌رود و برخی دیگر راهی بازار توافقی یا مبادله‌ای خواهد شد. به‌خصوص که دولت در راستای سیاست‌های پوپولیستی تصمیم گرفته به مدت دو سال نرخ ارز کالا‌های اساسی را ثابت نگه دارد که البته این موضوع شدنی نیست و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و تراز منفی تجاری اجازه چنین رویکردی را به دولت نخواهد داد.

حتی برخی افراد نظیر ولی‌اله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی و محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقدند که دولت می‌بایست منابع ارز نیما را از محل صادرات نفت و گاز، برق و غیره تامین کرده و باقی دلارهای صادراتی و هر آنچه غیر دولتی است در سامانه مبادله‌ای عرضه شود. هر چند که چنین عقلانیتی در رفتار دولت دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد فشارهای داخلی از ارکان نظام گرفته تا مردم، عامل اصلی بروز چنین تصمیماتی است و این باعث خواهد شد هر شخصی که روی صندلی ریاست بانک مرکزی می‌نشیند به جای استقلال و اعمال تصمیمات علمی و منطقی، صرفا بر اساس درخواست دولتمردان عمل کند. به نظر بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را به شفافیت نرخ ارز و نزدیک شدن نرخ بازارها به یکدیگر در راستای افزایش انگیزه برای صادرات بگذارد؛ چراکه در غیر اینصورت دلارها به کشور باز نخواهد گشت و با کمی تاخیر، علاوه بر هدررفت منابع ارزی، پر شدن جیب دلالان و مفسدان اقتصادی، جهش جدی نرخ ارز و یک سیکل فوق تورمی و خطرناک در انتظار کشور خواهد بود. علی‌الخصوص که طی مدت اخیر گلوگاه‌های تحریمی هم بشدت تنگ شده‌ است ! اما تکلیف بازار در این وادی چیست ؟

بسیاری معتقدند که بازار هوشمندتر از گذشته رفتار کرده و تحولات بورس کالا را محور اصلی خود در تصمیم‌گیری قرار می‌دهد و بیشتر به تحولات کدال و عملکرد شرکت‌ها بها می‌دهد و البته دلار بازار آزاد را با دقت دنبال می‌کند. مگر اینکه التهاب بورس کالا سبب دستکاری دولت در این بازار گردد. و لذا تصور قالب بر این است که بازار با سختی فراوان و با سرعتی آهسته از این بحران هم عبور خواهد کرد. فراموش نکنیم که با وجود رشد اخیر، ارزش دلاری بازار کماکان در سطوح بسیار ارزنده‌ای قرار داشته و لذا انتظاری مبنی بر بازگشت بازار به رکود سنگین تابستان و نیمه نخست پائیز وجود ندارد.

برای امروز بعید به نظر می‌رسد شدت مثبت روز گذشته را داشته باشیم و حتی ممکن است یک دور فشار عرضه و شناسایی سود توسط نوسان‌گیران را داشته باشیم؛ چراکه به هر جهت کماکان ابهامات پابرجا است و همین موضوع پاشنه آشیل بازار خواهد بود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24