Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز احتمالا بازاری پرعرضه را داشته باشیم. چراکه از یکسو ابهامات در سیاست‌های بانک مرکزی را داریم. از سوی دیگر لایحه بودجه راهی مجلس شده و البته طی روزهای اخیر بازار رشد خوبی را ثبت کرده است؛ هر چند که به لحاظ بنیادی، تداوم روند صعودی مدنظر است. با این حال رسیدن شاخص به مقاومت یک میلیون و 650 هزار واحدی ممکن است عاملی برای شناسایی سود و دست به دست شدن سهام باشد. به ویژه که در یک ساعت پایانی بازار چهارشنبه رگه‌هایی از عرضه را در بسیاری از صنایع شاهد بودیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه به مراتب بهتر از انتظار ظاهر شد و در یک روز بسیار خوب شاهد جهش 4.5 درصدی شاخص کل و پیوستن آن به کانال 1.6 میلیون واحدی بودیم. در این روز شاخص هم‌وزن بازدهی کمتری را به دلیل توجه بیشتر معامله‌گران به سهام بزرگ و دلارمحور ثبت کرد اما ارزش معاملات بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود و رقمی بالغ بر 1.000 میلیارد تومان وجه نقد توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق شد !! به نظر تحولات مربوط به بورس کالا و همچنین رشد جدی نرخ ارز، مهمترین دلیل رشد بازار باشد.

اما پنجشنبه شب به یکباره تغییر رئیس ساختمان آبی شیشه‌ای در بلوار میرداماد را داشتیم. محمدرضا فرزین نیز جای صالح‌آبادی را گرفت. ایشان بلافاصله مصاحبه‌ای درخصوص برخی سیاست‌های خود داشتند و در اظهارنظری جنجال‌برانگیز خبر از تثبیت دلار نیمایی در سطوح 28.500 تومانی برای مواد اولیه و ماشین‌آلات دادند. به گفته فرزین بازار ارز آزاد مستمرا کوچک خواهد شد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهد شد. برداشت‌ها و تحلیل‌ها درخصوص اظهارات فرزین متفاوت است.

در همه کشورها صحبت‌ها، مواضع و سیاست‌های بانک مرکزی بر بازارها اثرات مستقیم و سریع دارد. به عنوان مثال سخنرانی‌های رئیس فدرال رزرو و حتی لحن و بادی‌لنگوییچ پاول نوسانات عجیب در تمام بازارهای آمریکا و سایر کشورها را رقم می‌زند. البته سخنرانی‌ رئیس بانک مرکزی در ایران در این حد و اندازه نوسان ایجاد نمی‌کند اما به هر جهت تمام بازارهای داخلی با نوسان همراه خواهند شد.

برخی معتقدند احتمالا دلار 28.500 تومانی جایگزین دلار 4.200 تومانی برای تامین مایحتاج اساسی مردم و کشور خواهد شد. چراکه صحبتی از الزام صادرکنندگان به فروش ارز در سامانه نیما نشده و لذا به نظر سیاست اعمال شده در دوران ریاست محمود بهمنی مجددا تکرار خواهد شد. همچنین به احتمال بالا دلار نیما و توافقی به هم نزدیک شده و شکاف قیمتی از بین خواهد رفت که خبر خوبی برای سهامداران و تولید است.

برخی دیگر معتقدند، تثبیت نرخ ارز نیما با وجود تورم بالای 40 درصدی کشور می‌تواند عامل کاهش رقابت‌پذیری صادرات بوده و میزان تراز ارزی منفی کشور را در ماه‌های آتی تشدید کند. فرزین در صحبت‌های خود به 2 نکته کلیدی اشاره داشت: اول، تامین نیازهای اولویت‌دار (مواد غذایی و مواد اولیه صنایع) از سامانه نیما با نرخ 28.500 تومان (با هدف کنترل تورم این حوزه) و دوم هدایت سایر نیازهای ارزی به سوی نرخ مبادله‌ای نزدیک بازار (احتمالا بازار متشکل ارزی).

الزامات پیاده‌سازی این استراتژی جدید ارزی احتمالا از این مسیر خواهد بود: 1- راه‌اندازی معاملات حواله ارزی در بازار متشکل ارزی در کنار معاملات حال حاضر اسکناس با مکانیزم رقابت عرضه و تقاضا و فاصله نزدیک به بازار آزاد 2- لغو بخشی از ثبت سفارشات نیما (بجز مواد غذایی و دارو و مواد اولیه صنایع) 3- هدایت محل تامین ارز ثبت سفارشات سایر کالاها به سوی بازار متشکل ارزی (عمده کالاهای مصرفی که در گذشته ارز نیما 28.500 تومان دریافت کرده‌اند، امروز در بازار به دلار آزاد به مردم فروخته می‌شود). آنها معتقدند احتمالا در بلندمدت شاهد لغو مصوبه دولت در الزام به فروش ارز پتروشیمی و فولاد و فلزات در نیما با نرخ 28.500 تومان باشیم و ارز صادراتی این گروه‌ها وارد بازار متشکل شده تا ضمن تقویت این بازار جدید، رقابت‌پذیری صنایع در بازارهای صادراتی بهبود یابد.

بطور کل اظهارنظرها متفاوت است و حتی برخی سیاست‌های فرزین را ضد حمایت از تولید و بورس کالا می‌دانند. حتی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که دو بازوی اصلی فرزین در بانک مرکزی (که با اختیار تام مسئولیت را قبول کرده‌اند)، دکتر مسعود نیلی و دکتر عباس معمارنژاد هستند. اینها شایعاتی است که گذر زمان می‌تواند صحت آن‌را تائید نماید به نظر باید منتظر سایر اظهارات فرزین در راستای روشن شدن سیاست‌های ارزی و پولی کشور باشیم.

برای امروز احتمالا بازاری پرعرضه را داشته باشیم. چراکه از یکسو ابهامات در سیاست‌های بانک مرکزی را داریم. از سوی دیگر لایحه بودجه راهی مجلس شده و البته طی روزهای اخیر بازار رشد خوبی را ثبت کرده است؛ هر چند که به لحاظ بنیادی، تداوم روند صعودی مدنظر است. با این حال رسیدن شاخص به مقاومت یک میلیون و 650 هزار واحدی ممکن است عاملی برای شناسایی سود و دست به دست شدن سهام باشد. به ویژه که در یک ساعت پایانی بازار چهارشنبه رگه‌هایی از عرضه را در بسیاری از صنایع شاهد بودیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24