Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر زمستانی پر حادثه در راه باشد و البته باید امیدوار بود گرمای بازار به مانند دو جلسه معاملاتی اخیر بتواند سرمای هوا و سرمای دنیای سیاست و اقتصاد را آب کند. در گزارش روز گذشته اشاره شد که بازار در نخستین ماه از زمستان به مصاف تحولات کدال، نوسانات نرخ ارز و دلار نیمایی، لایحه بودجه و تحولات سیاسی خواهد رفت. در هفته نخست دی ماه که البته یک تعطیلی هم در پیش دارد، چشم بازار به دلار و عملکرد ماهانه شرکت‌ها خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 5 دی 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته به دنبال تقاضای جدی جلسه معاملاتی قبل (شنبه)، با افزایش تقاضا آغاز کرد تا در یک روز خوب دیگر شاهد حرکت رو به جلوی شاخص‌های اصلی بازار باشیم. هر چند که با گذر از نیمه نخست بازار، مقداری فشار عرضه‌ها بالا گرفت و برخی از نمادهای مورد توجه نیز در سطوحی پائین‌تر از قیمت پایانی به کار خود خاتمه دادند اما در مجموع بازاری پویا و پر حجم را شاهد بودیم و باری دیگر تزریق نقدینگی توسط معامله‌گران حقیقی شتاب گرفت. به نظر زمستانی پر حادثه در راه باشد و البته باید امیدوار بود گرمای بازار به مانند دو جلسه معاملاتی اخیر بتواند سرمای هوا و سرمای دنیای سیاست و اقتصاد را آب کند. در گزارش روز گذشته اشاره شد که بازار در نخستین ماه از زمستان به مصاف تحولات کدال، نوسانات نرخ ارز و دلار نیمایی، لایحه بودجه و تحولات سیاسی خواهد رفت. در هفته نخست دی ماه که البته یک تعطیلی هم در پیش دارد، چشم بازار به دلار و عملکرد ماهانه شرکت‌ها خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند گزارش ماهانه آذر شرکت‌ها از دو نظر حائز اهمیت است. نکته اول، اثرات افزایش نرخ دلار و دوم اثرات قطعی گاز. به‌خصوص که در حال حاضر بحث قطعی گاز به یکی از ریسک‌های خاص و بزرگ شرکت‌ها تبدیل شده و گویا دولت هم هیچ برنامه‌ای برای قطعی‌های مکرر برق در تابستان و گاز در زمستان ندارد. حال بماند که به زودی مشکلات آب هم طی سالهای پیش رو به ریسک‌های فعلی اضافه خواهد شد. اما یک نکته دیگر وجود دارد و آن هم اینکه اگر به گذشته و اتفاقات دلار نیما و آزاد نگاه کنیم می‌بینیم همواره در مقاطعی دولت‌ها برای جبران بخشی از درآمدهای از دست رفته و کسری بودجه تن به رشد دلار و جراحی‌های مقعطی اقتصادی می‌دهند.

طبق برخی اخبار، گویا طی روزهای اخیر نرخ دلار از روی درهم در سامانه نیما به ۳۳ هزار تومان رسیده و این یعنی در بدترین شرایط نرخ دلار توافقی و آزاد هم کمتر از ۳۶ نخواهد بود. و البته اثرات عرضه دلار شرکت‌ها در بازار توافقی در گزارش عملکرد تولید و فروش دی‌ماه نمود پیدا خواهد کرد. بنابراین تحلیلگران باید دقت کافی نسبت به این موضوع داشته و نرخ دلار را در تحلیل‌های خود چه برای 3 ماه پایانی سال و چه برای سال 1402 آپدیت کنند. درخصوص بازار ارز معتقدیم که دلار همین حوالی نهایتا اندکی بالاتر از قیمت‌های فعلی (با توجه به اتمام تقاضا برای کریسمس و ژانویه) دست از حرکت رو به جلو بر خواهد داشت و حتی مقداری اصلاح را محتمل می‌دانیم. اما واکنش بازار چه خواهد بود ؟!

در گزارشی که به تاریخ 30 آذر ماه منتشر شد، به این نکته اشاره شد که ارزش دلاری بازار از زمان تغییر مسیر شاخص نه‌تنها رشد نداشته، که کاهشی هم بوده و کف جدیدی را ثبت کرده است. در اوایل آبان شاخص در سطوح یک میلیون و 241 هزار واحدی قرار داشت. در آن مقطع ارزش کل دو بازار بورس و فرابورس در سطوح 5 میلیون میلیارد تومان معادل 169 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 32.850 تومان) قرار داشت و اما امروز ارزش بازار به 6.8 میلیون میلیارد تومان معادل 167 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 41 هزار تومان) رسیده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در ارزش دلاری بازار با وجود رشد نزدیک به 26 درصدی شاخص توفیقی حاصل نشده است چراکه در این مدت بازده دلار بیشتر از بازار سرمایه بوده است ! بنابراین در یک نقطه‌ای که شاید هم نزدیک باشد، انتظار داریم دلار ایستاده و بازار حرکت کند و ارزش دلاری تا سطوح 200 میلیارد دلار هم رشد کند.

اما برای امروز احتمالا بازار پر عرضه‌تری را داشته باشیم. فشار نسبی فروش در نیمه دوم معاملات روز گذشته، بحث شناسایی سود کوتاه‌مدتی و البته تعطیلات پیش رو عاملی برای دست به دست شدن سهام و حتی یک اصلاحی مقطعی خواهد بود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24