Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان امسال رشد کمتر از بهار را داشت اما رشد بخش ساختمان در فصل دوم، از میزان رشد در فصل اول جلو زد.

بخش ساختمان تکان خورد؟

بورس24 : تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان امسال رشد کمتر از بهار را داشت اما رشد بخش ساختمان در فصل دوم، از میزان رشد در فصل اول جلو زد.

مرکز آمار ایران در گزارشی درباره رشد اقتصادی کشور اعلام کرد تولید ناخالص داخلی کشور نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که در بهار امسال رشد اقتصادی ۴.۲ درصد شده بود.

به این ترتیب در سال جاری اقتصاد ایران اگر چه نسبت به سال گذشته بزرگ شده اما در طول دو فصل اول امسال میزان این بزرگ شدن کند شده است.

در این میان تغییرات ارزش افزوده بخش ساختمان معکوس بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران مشخص می کند، ارزش افزوده بخش ساختمان در بهار امسال رشد منفی ۳.۹ درصد را تجربه‌ کرده بود. اما در تابستان این رقم به نزدیک یک درصد (رشد مثبت) تغییر جهت داده است.

ارقام منفی و مثبت از رشد‌ بخش مسکن حکایت از آن دارد که رکود عمیق ساخت و ساز و سرمایه گذاری ساختمانی در تابستان امسال به‌ گونه ای‌ بهبودی‌ هر چند عمیق داشته است.

با مثبت شدن رشد بخش ساختمان، افزایش فعالیت در این بخش محرز است.

اما در بخش واقعی اقتصاد چه تحول مثبتی در حوزه سرمایه گذاری ساختمانی طی تابستان امسال شکل گرفته است که تاثیر آن به شکل رشد مثبت ارزش افزوده خودنمایی می‌کند؟

از شواهد اینطور حاکی است که مهمترین عامل رشد مثبت ارزش افزوده بخش ساختمان در تابستان امسال که البته زیر یک درصد بوده، ساخت و سازهای طرح اقدام ملی مسکن است.

تابستان امسال مقعطی بود که پیمانکارانی که اواخر سال گذشته موفق به امضای قرارداد ساخت مسکن دولتی شدند، سرمایه گذاری روی زمین های دولتی تحویل داده شده‌ را شروع کردند.

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بخش برای ساخت مسکن فقط تسهیلات پرداخت شد که این عدد خود در رشد مثبت بخش مسکن نقش داشته است.

از طرفی در تابستان امسال در برخی شهرها از جمله تهران ساخت و ساز از محل صدور پروانه ساختمانی نیز یک تکان تقریبا محسوس‌ خورد.

بنابراین اگرچه بازار ساخت و ساز از رکود چندین ساله خارج نشده اما بخاطر بازار دولتی خانه سازی، نرخ رشد اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته است.

کارشناسان اقتصادی در این باره معتقدند از آنجا که بخش مسکن با بیش از ۳۰۰ رشته صنعتی و تولیدی ارتباط پسین دارد تحرک در این بخش برای صنایع بالادست بازار تقاضای بزرگی ایجاد می کند و سبب به حرکت درآوردن چرخ تولید و در نتیجه چرخ رشد می شود.

کارشناسان در عین چشم انداز تداوم رشد مثبت بخش ساختمان را ثبات قیمت زمین و مسکن عنوان می کنند.

نوسانات‌ مثبت قیمت‌ این‌ دو نهاده تولید مسکن در سال های اخیر مانع اصلی سرمایه گذاری در این بخش گزارش شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24