Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اما نکته مهم آخر که شاید بسیاری از اهالی بازار به آن توجه نکرده باشند، رشد دلاری بازار از زمان تغییر مسیر شاخص (سطح یک میلیون و 241 هزار واحدی) است. در آن مقطع ارزش کل دو بازار بورس و فرابورس در سطوح 5 میلیون میلیارد تومان معادل 169 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 32.850 تومان) قرار داشت و اما امروز ارزش بازار به 6.5 میلیون میلیارد تومان معادل 166 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 40 هزار تومان) رسیده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 30 آذر 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته شروع چندان بدی نداشت و حتی برای دقایقی شاهد تقاضای نسبی در اکثر صنایع به ویژه در گروه خودرویی بودیم اما با گذر از دقایق ابتدایی و تحت تاثیر برخی از ابهامات، رفته‌رفته فروشنده‌ها بر بازار مسلط شدند تا شاخص کل با ثبت افت نزدیک به 9 هزار واحدی، کانال 1.5 میلیون واحدی را از دست بدهد. افت حجم و ارزش معاملات در کنار خروج نقدینگی از دیگر اتفاقات منفی بازار روز گذشته بود. هر چند که این روزها ارزش معاملات در سطوح بیش از 4 هزار میلیارد تومانی تثبیت شده و به نظر کلیت بازار جای نگرانی خاصی ندارد.

در این گزارش درخصوص دلار و اثرات آن بر بازار بحث خواهیم دارد. دلار در بازار آزاد هم‌اکنون در مرز کانال 40 هزار تومانی قرار گرفته است ! این موضوع چند اثر مهم بر بازار دارد. موضوع اول اینکه، جریان نرخ ارز، روندهای مطمئن و دقیق را ایجاد می‌کند و به خوبی پول‌های پارک شده و نگران از کاهش ارزش دارایی‌ها را قلقلک می‌دهد. دلار یک بُعد روانی این‌چنینی دارد و یک بُعد عملیاتی و این بُعد عملیاتی است که ماندگار و پایدار است و منجر به تغییرات قوی قیمت می‌شود. به عبارت دیگر جریان نرخ ارز می‌تواند در کف‌سازی بازار و قدرت گرفتن مسیر چشم‌انداز صعودی بسیار موثر باشد. موضوع دوم، شکاف بین دلار آزاد و نیمایی است که به حدود 10 هزار تومان (33 درصد) رسیده و این اختلاف به مرور باید تعدیل گردد. نکته سوم اینکه، شایعاتی مبنی بر عرضه دلار برخی از شرکت‌های بزرگ صادراتی به نرخ بازار توافقی (34 – 35 هزار تومان) به گوش می‌رسد. این اتفاق بطور قطع آثار مثبتی بر سودسازی شرکت‌ها خواهد داشت و احتمالا دلیل تمرکز چند روز اخیر بازار به روی شرکت‌های صادرات‌محور، همین موضوع است. 

اما نکته مهم آخر که شاید بسیاری از اهالی بازار به آن توجه نکرده باشند، رشد دلاری بازار از زمان تغییر مسیر شاخص (سطح یک میلیون و 241 هزار واحدی) است. در آن مقطع ارزش کل دو بازار بورس و فرابورس در سطوح 5 میلیون میلیارد تومان معادل 169 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 32.850 تومان) قرار داشت و اما امروز ارزش بازار به 6.5 میلیون میلیارد تومان معادل 166 میلیارد دلار (نرخ برابری ریال 40 هزار تومان) رسیده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در ارزش دلاری بازار با وجود رشد 20 درصدی شاخص توفیقی حاصل نشده است چراکه در این مدت بازده دلار بیشتر از بازدهی بازار سرمایه بوده است !

در واقع طی مدت یاد شده فعالین بازار در بهترین حالت ارزش دلاری دارایی خود را حفظ کرده و هیچگونه بازدهی مثبتی کسب نکرده‌اند. به این موضوع اگر افت هیجانی بازار از زمان آغاز اعتراضات اجتماعی و البته رشد دلار از سطوح 28 تا 33 هزار تومان را هم اگر اضافه کنید، می‌بینید که اوضاع وخیم‌تر شده و عملا زیان سنگینی به دارایی فعالین بازار تحمیل شده است. بنابراین این اعتقاد وجود دارد که بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو حتی به فرض توقف رشد دلار به روند صعودی خود ادامه داده و حتی شاخص بتواند اعداد و ارقامی بهتر از سطح تصور اهالی بازار را ببیند. فقط کافی است در این بین ریسک‌های ناشی از بودجه از سر بازار برداشته شده، اظهارنظر مسدولین متوقف شده و دلار نیمایی بتواند مقداری از میزان شکاف خود با دلار آزاد بکاهد.   

اما برای امروز به نظر بازار با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته با تقاضای بهتری آغاز کند. اخبار مثبت گروه خودرو در کنار تحرکات دقایق پایانی بازار روز گذشته، ما را به بهبود روند معاملات امروز امیدوار می‌کند.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • تارویردی باقرلو
    تارویردی باقرلو

    استفاده کردم خبر عالی بود.

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24