Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حدود 3 هفته پیش هم جلسه‌ای در دبیرخانه مناطق آزاد برگزار شد و تصمیم گرفته شد که طی فراخوانی کسانی که می‌توانند در تأسیس این شرکت جز هیئت مؤسس باشند، آمادگی خود را اعلام کنند. گفتنی است ، بورس بین الملل در صورت راه اندازی پنجمین بورس فعال کشور خواهد بود.هم اکنون حجت عبد الملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد پیگیر تشکیل این بورس است

خیز عبدالملکی برای راه اندازی پنجمین بورس کشور

بورس24 : راه اندازی بورس بین الملل کیش برای نخستین بار  توسط شاپور محمدی رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۹۸ مطرح شد.
این موضوع طی سال های ۹۸ تا ۱۴۰۱ به طور مستمر و ادواری توسط مدیران بورس وقت و رؤسای سازمان و مدیران مناطق آزاد مطرح شده است.

حتی در نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه کیش موسوم به کیش اینوکس ۲۰۲۱ سعید محمد، دبیر سابق شورای عالی مناطق کیش با اشاره به تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد تاکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت بحث راه اندازی بانک آفشور را مورد بررسی قرار دادیم از سوی دیگر ایجاد بورس بینالملل در مناطق آزاد از جمله موضوعاتی است که سالها مورد پیگیری قرار گرفته، اما رئیس سازمان بورس در این باره بسیار مصمم است و به زودی بورس بینالملل در منطقه آزاد کیش راه اندازی میشود.
اما، در شهریور سال ۱۴۰۱،سید  احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در یک توئیت در خصوص راه اندازی این بورس نوشت : «پس از پیگیریهای بسیار، موافقت اصولی تاسیس بورس بین الملل توسط شورای عالی بورس صادر شد. بورسی که با کارکرد ارزی و در یکی از مناطق آزاد مستقر خواهد شد.با ایجاد ساختار تسویه فراملی، جریان ورود سرمایه به کشورمان تسهیل میشود.»

پس از گذشت حدود یک ماه از صحبت های وزیر اقتصاد در سال جاری ، اطلاعیه دعوت به مشارکت در «بورس بینالملل مناطق آزاد» برای کلیه متقاضیان اعم از بورس ها، شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری ها، شرکت های سرمایهگذاری، بانک ها، بیمهها، هلدینگ های تولیدی، صنعتی و تجاری، سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت های سرمایهگذاری و توسعه مناطق آزاد ارسال شده است.

بر اساس متن کامل اطلاعیه که از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد انتشار یافته «نظر به صدور مجوز بورس بینالملل مناطق آزاد در جلسه مورخ 401.06.01 شورایعالی بورس و ابلاغیه مورخ 401.07.10 سازمان بورس و اوراق بهادار و نشست اخیر هیات موسسین اولیه؛ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در نظر دارد نسبت به تکمیل و افزایش مشارکت در هیات موسسین اقدام نماید.

سرمایه اولیه این بورس 30 میلیون یورو پیش بینی شده و متقاضی مشارکت در هیات موسسین میبایست منابع / درآمد ارزی با منشا خارجی داشته و صرفا از همان محل نسبت به تامین سهم آورده خود اقدام نماید.

لذا ضروری است متقاضیان واجد شرایط فوق، بمنظور اعلام آمادگی رسمی و درخواست مشارکت به عنوان موسس، نسبت به ارسال درخواست مکتوب حداکثر تا تاریخ 19 آذر ماه 1401 به مدیریت اجرایی تاسیس بورس بینالملل مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نمایند.»
البته بر اساس جلسات شورای مناطق آزاد کیش و شورای عالی بورس، مواردی از سوی شورای عالی بورس به عنوان الزامات شروع تاسیس بورس بین الملل عنوان شده که ادامه مسیر برای شروع فعالیت این بورس مستلزم انجام موارد ذکر شده توسط شورای عالی بورس است.

رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورسهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تاسیس بورس بین الملل منطقه آزاد و آخرین اقدامات انجام شده به خبرنگار بورس24 گفت: این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شده و شورای عالی بورس موافقت اصولی داده است و شروطی را گذاشته که باید با  رسالت اصلی بورس بینالملل همخوانی داشته باشد و مؤسسین بورس بینالملل باید  شروط را در تشکیل بورس بینالملل در نظر بگیرند.

وی گفتبراساس موافقت اصولی شورای عالی بورس  کاری که باید مؤسسین آن انجام دهند، این است که باید ترکیب مؤسسین و  اساسنامه شرکت را تنظیم کنند و برای بررسی به  سازمان بورس ارسال کنند و در صورت همخوانی با نظرات شورا ،  میتوانند ادامه  مسیر را پیش ببرند.

عیوضلو گفت: در این بورس دارایی ارزی معامله می شود و از برخی شروط پیش رو این است که، معاملات بورس بین الملل  باید با ارز خارجی باشد، ابزارهایی که در آن معامله میشود، باید با ارز خارجی باشد و  بستری برای تامین مالی بین الملل باشد. همچنین  در ترکیب سهامداری سرمایهگذاران خارجی حضور داشته باشند.  شورای عالی بورس قصد دارد که با یک ساختار متفاوت رویکرد متفاوتی را شکل دهد.در نهایت پس از انجام همه موارد ،  مجوز فعالیت بورس بین المللی هم توسط شورای عالی بورس صادر میشود، یعنی این که اگر در شکلگیری آن مواردی که شورای عالی بورس گفته ، رعایت نشود، مجوز فعالیت آن هم در ادامه  در شورای عالی بورس به مشکل برخورد میکند.

این عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت:  تا به امروزهم، دبیرخانه مناطق آزاد همه این موارد  را دنبال کرده و نامه را هم خطاب به دبیر خانه مناطق آزاد نوشتیم.به طور کلی، اگر قرار باشد که  نهادی مانند بورس تهران شکل در کیش شکل بگیرد، انتظاراتی که از بورس میرود را نمیتواند برآورد کند، باید ببینیم که در این مدت میتوانند این الزامات را رعایت کنند یا خیر؟ 

وی گفت: حدود 3 هفته پیش هم جلسهای در دبیرخانه مناطق آزاد برگزار شد و تصمیم گرفته شد که طی  فراخوانی کسانی که میتوانند در تأسیس این شرکت جز هیئت مؤسس باشند، آمادگی خود را اعلام کنند.

گفتنی است ، بورس بین الملل در صورت راه اندازی پنجمین بورس فعال کشور خواهد بود.هم اکنون حجت عبد الملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد پیگیر تشکیل این بورس است

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24