Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - در ماهی که گذشت، ۸ هزار واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران معامله (خرید و فروش) شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند...

چه کسانی‌ سرمایه‌ گذاری ملکی صورت دادند؟

بورس24 : در ماهی که گذشت ۸ هزار واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران معامله (خرید و فروش) شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نبض معاملات خرید مسکن به تراز بالای ۶ هزار واحد مسکونی نشان دهنده تکانه اساسی در این بازار و تحرک چشمگیر معاملاتی است.

بازار مسکن طی دو سه سال گذشته دچار رخوت و رکود سنگین بود اما در آبان ماه از این رخوت خارج شد.

خریداران این ۸ هزار واحد مسکونی عمدتا تقاضای سرمایه گذاری بودند که برای دور زدن انتظارات تورمی دست به این کار زدند. اما جنس سرمایه گذاران پاییز امسال با سال های گذشته فرق اساسی داشت.

در سال های اخیر یعنی مقطع سه ساله جهش قیمت مسکن و یکسال ۱۴۰۰ که قیمت در ثبات قرار گرفت، جنس سرمایه گذاری ها بلندمدت نبود بلکه در دوره ای (۹۷ تا ۹۸)، خاصیت کوتاه مدت داشت و در سال ۹۹ ویژگی میان مدت داشت.

پاییز امسال و بخصوص آبان ماه، سرمایه گذارانی اقدام به خرید آپارتمان در تهران کردند که قصدشان از خرید این دارایی، فروش در کوتاه مدت و میام مدت نبود.

این گروه در عین حال در همه مناطق شهر تهران قرار داشتند چون رشد ۱.۵ برابری حجم معاملات مسکن در کل شهر در فاصله مهر تا آبان، برای همه مناطق یکسان صورت گرفته است.

کارشناسان اقتصادی درباره رفتار یکسان معاملاتی در بازار مسکن ۲۲ منطقه تهران می گویند، انتظارات تورمی در پاییز به اندازه ای شدید بود که برداشت سرمایه گذاران از سوددهی مناطق مختلف، در سطح یکسان بوده است.

این در حالی است، که بعد از جهش قیمت مسکن در سال های ۹۷ و ۹۸، میزان خرید آپارتمان در مناطق ضعیف تهران به لحاظ نرخ رشد از مناطق شمالی شهر بیشتر بود.

همچنین میزان رشد قیمت در مناطق پایین شهر طی سال های اخیر نیز بیشتر از شمال شهر بود. در شرایط کنونی اگر چشم انداز نرخ تورم کاهشی نشود بازار مسکن همچنان تکیه گاه اصلی سرمایه گذاران خواهد بود.

همچنین ادامه رشد نرخ دلار و قیمت سکه نیز عاملانی برای رشد قیمت مسکن عمل خواهد کرد. در طول پنج سال گذشته همبستگی معناداری بین تغییرات نرخ دلار و تغییرات قیمت مسکن گزارش شده است.

رشد نرخ دلار با خود افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته است. هر چند در سال ۱۴۰۰ روند افزایش قیمت مسکن از رشد دلار سبقت گرفت اما در مسیر کاهش، بدون هماهنگی با دلار عمل نکرده است!

در حال حاضر قیمت مسکن در مقایسه با نرخ دلار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از سطح طبیعی خود است که البته ناشی از رشد قیمت مصالح ساختمانی است.

بنابراین برای کاهش قیمت مسکن یا توقف افزایش آن باید عوامل تحریک قیمت کنترل شود وگرنه سرمایه گذاران ملکی به کارشان ادامه خواهند داد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24