Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برگشت ارزش معاملات به سطوح بیش از 3 هزار میلیارد تومان در روز و کاهش خروج نقدینگی نشان از افزایش نسبی انگیزه معامله‌گران برای ورود پول به بازار دارد. برخی معتقدند به زودی اثرات رشد نرخ ارز به روی بازار منعکس شده و حرکت بعدی آغاز می‌شود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 آذر 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران چهارمین روز هفته را با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد و هر چه به پایان ساعت معاملات نزدیک‌تر شدیم، روند عرضه و تقاضا سر و شکل بهتری گرفت تا جایی که شاخص کل موفق شد با ثبت رشد نزدیک به 6 هزار واحدی یک گام دیگر به مقاومت 1.425.000 واحدی نزدیک‌تر شود. برگشت ارزش معاملات به سطوح بیش از 3 هزار میلیارد تومان در روز و کاهش خروج نقدینگی نشان از افزایش نسبی انگیزه معامله‌گران برای ورود پول به بازار دارد. برخی معتقدند به زودی اثرات رشد نرخ ارز به روی بازار منعکس شده و حرکت بعدی آغاز می‌شود. مشابه آنچه در هفته دوم و سوم آبان رخ داد. در واقع جریان نرخ ارز، روندهای مطمئن و دقیق را ایجاد می‌کند و به خوبی پول‌های پارک شده و نگران از کاهش ارزش دارایی‌ها را قلقلک می‌دهد.

دلار یک بُعد روانی این‌چنینی دارد و یک بُعد عملیاتی و این بُعد عملیاتی است که ماندگار و پایدار است و منجر به تغییرات قوی قیمت می‌شود. به عبارت دیگر جریان نرخ ارز می‌تواند در کف‌سازی بازار و قدرت گرفتن مسیر چشم‌انداز صعودی بسیار موثر باشد. عده‌ای دیگر هم اعتقاد به حرکت بازار بر مدار جاده مخصوص و اخبار مرتبط با صنعت خودرو (از عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا واگذاری بلوک شرکت‌ها) دارند. البته دیدگاه سومی هم وجود دارد و آن هم اینکه بازار به گزارش‌های ماهانه واکنش داده و به مرور شاهد تغییر ذائقه تحلیلگران و معامله‌گران باشیم. در واقع بازار برای آغاز یک حرکت جدید، نیاز به بهانه و البته جریان نقدینگی دارد.

اما یکی از عواملی که این روزها به شدت ذهن اهالی بازار و تحلیلگران را آزار می‌دهد، نرخ اوراق و نرخ سود است. طبق آخرین خبرها، نرخ اوراق در بازار به سطوح 30 درصدی هم رسیده است. در واقع تحریم‌ها سبب کاهش درآمد دولت و کسری جدی بودجه شده و آنها به چاپ بی‌وقفه اوراق و افزایش نرخ آن روی آورده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با وجود جذاب بودن قیمت‌ها، ریسک حضور در بازار را نپذیرفته و به سود بدون ریسک شیرین 30 درصدی قانع شوند. این اتفاق قطعا تبعات سنگینی برای اقتصاد خواهد داشت. قدیمی‌های بازار به یاد دارند که رشد نرخ بهره در سالهای نه‌چندان دور منجر به رشد جدی نقدینگی و آوار شدن آن بر اقتصاد کشور شد. و حال می‌بینیم که مدیران و تئوریسن‌های به ظاهر زبل و باهوش دولت دقیقا همان مسیر گذشته که نتیجه معلومی هم دارد را پیش گرفته‌اند ! در واقع تا وقتی تحریم‌ها پابرجاست، این چالش‌ها بر سر اقتصاد خواهد بود و به نوعی نشان‌دهنده تداوم تورم در ماه‌ها و سال‌های آتی است.

قسمت دردناک ماجرا اینجاست که زمین بازار به محلی برای هر نوع تامین مالی و سفته‌بازی دولتی‌ها تبدیل شده و عملا عملکرد اصلی بازار سرمایه که همانا رشد و توسعه اقتصاد است به فراموشی سپرده شده است. جالب است بدانید که طلا (صندوق‌های طلا) در بازار سرمایه رشد می‌کند. مسکن (صندوق ارزش مسکن) در بازار سرمایه رشد می‌کند. خریداران اخزا و اوراق از بازار منتفع می‌شوند. به زودی دلار هم وارد بازار شده و فعالین این حوزه هم در زمین ما پا به توپ خواهند شد اما سهام کماکان زیر بار بی‌مهری دولت است ! زیبا نیست ... ؟!

به نظر تکلیف اوراق گام به زودی باید مشخص شود. حل نکردن این جریان در میان‌مدت به شدت به بازار آسیب خواهد زد. لذا از سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس انتظار می‌رود این موضوع را پیگیری کرده و کمی هم به فکر فعالیت اصلی این بازار باشند. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که روز گذشته شرایط نسبتا خوبی داشت. هر چند که برای امروز احتمالا مقداری عرضه در مثبت‌ها بیشتر باشد. قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته عامل اصلی این طرز تفکر است و انتظار داریم برای هفته پیش رو تحرکات قوی‌تری را در بازار داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24