Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس سازمان بورس: امید داریم این بخت آزمایی ها جمع شود تا تولیدکننده و مصرف کننده  از این مهم منتفع باشند. ورود خودرو به بورس کالا روند خیلی خوبی دارد و پذیرش خودروهای پر تیراژ انجام شد و به نظر می رسد کل عرضه ها در بورس کالا انجام شود.

عشقی: امیدواریم بساط بخت آزمایی خودرو جمع شود

بورس24 : امروز سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ هشتمین نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اصحاب رسانه برگزار و در خصوص اقدامات  و برخی اهداف این سازمان گزارشی ارائه و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

در ابتدای این جلسه عشقی از حضور و همراهی رسانه ها قدردانی داشت و اظهار داشت: بازار سرمایه از دوران پرچالشی گذر کرده و در بازه زمانی 2 سال گذشته با مسائل مختلفی  روبه رو شد.

وی ادامه داد:  در این روران، بازار سرمایه برای سرمایه گذاران با فراز و فرود روبه رو بوده  اما نقش و همراهی اصحاب رسانه در کنترل روانی بازار، شفافیت و مطالبه گر بسیار چشمگیر ارزیابی می شود.

برنامه های راهبردی

 در این نشست عشق با تاکید بر عملکرد این سازمان در سال گذشته و اهداف پیش روی تا پایان سال جاری اعلام کرد:

• ۱۹ برنامه کلان برای رسیدن به اهداف ترسیم و اجرایی شد.

• پرداخت الکترونیکی سود سنواتی اجرایی شد.

• سودهای رسوبی تعیین تکلیف شد و پرداخت آنها ادامه دارد.

• تقویت اعتماد عمومی ، شفافیت و جریان اطلاعات سالم در بازار از اهم اقدامات به شمار می رود.

• تعیین نحوه محاسبه و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع پیگیری شد.

• منابع و ساز و کارهای عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار تقویت شد.

• سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ به طور کامل پرداخت شد.

• مراکز آزمون در تهران و شهرستان ها توسعه یافت و تا پایان سال به ۱۰استان خواهد رسید.

• سامانه سهام شناور آزاد برای شناسایی لایه های سهامداری و ذینفع واحد راه اندازی شد.

• اصلاح قوانین و مقررات همگام با توسعه بازار سرمایه و با تاکید بر نقش سیاستگذاری و نظارتی سازمان مد نظر است.

• دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح و بازنگری شد.

• ضوابط خاص پذیرش شرکت های استارتاپی تدوین شد.

• لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار سرمایه مورد بازنگری قرار گرفت.

• به جهت بررسی شکایات و تخلفات برنامه هایی اجرا و اقدام شد که ایجاد شعب میانجی گری در بازار یکی از آنها به شمار می رود.

• پس از ۱۲سال عدم صدور مجوز، این سازمان ۱۳موافقت اصلی و ۵ مجوز فعالیت کارگزاری را صادر کرد.

• برای اولین بار خودرو در این بازار به فروش رفت.

• ۱۲مجوز فعالیت سبدگرانی و ۱۷مجوز تاسیس صادر شد.

• در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی، انحصار زدایی و تسهیل گری شده است.

گذر از چالش

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه سخنان خود و ضمن تاکید بر عبور از بازار چالشی تصریح کرد: به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران محورهایی تعریف شده که مهمترین آن ها تقویت بسته 10 بندی با هدف حمایت دولت از بازار سرمایه، تدوین دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران و افشای جرائم به زودی، اصلاح قوانین و مقررات همگام با توسعه بازار، تدوین لایحه تضاد منافع در بازار سرمایه

وی افزود: در جهت افزایش شفافیت، بازنگری، اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی، بازبینی و اصلاح دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه است.

عشقی یکی از مشکلات فعالان نیز  عدم آشنایی قضات با چارچوب‌ها و پیچیدگی‌های بازار سرمایه دانست و گفت: با تاسیس و تخصیص شعب میانجیگری در بازار سرمایه، از این پس بسیاری از دعاوی بازار سرمایه در خود بازار حل خواهد شد. از سویی دیگر  دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهاد‌های مالی تدوین شد. با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهاد‌های مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۳ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.

افزایش دامنه نوسان

رئیس سازمان بورس درباره دامنه نوسان گفت: افزایش 4 درصدی دامنه نوسان، علاوه بر افزایش نقدشوندگی، صفوف خرید و فروش را کاهش داد.

وی در ادامه ضمن ابزار امیدواری از جمع شدن بساط بخت آزمایی خرید خودرو و فروش ان از بورس کالا اعلام کرد: فکر کرده که  رفتن از سازمان می توان به نفع بازار رفتار کرد و  مجلس نیز برای استعفاء فشاری وارد نکرده و در شورا چنین بحثی مطرح نشد بنابراین موضوع منتفی شده و بهتر است به کارهای اصلی پرداخته شود زیرا بازار سرمایه نیاز به ثبات و آرامش دارد.

واریز سود سهام عدالت

عشقی در این نشست تصریح کرد: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده اما اما متاسفانه ناشناخته بوده که   این گواهی میتواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

وی گفت: بازار در شرایطی قرار گرفته که برای فروش سهام عدالت کشش لازم را ندارد.‌ آیین نامه سهام عدالت که در سال ۹۹تصویب شده همچنان درحال بررسی قراردارد. همچنین پرداخت متمرکز سود سهام عدالت بالغ بر ۲۵همت طی یک مرحله به حساب ۴۵میلیون سهامدار واریز شد.

عشقی با اشاره بر اینکه سود سنواتی رسوب شده به حساب ۶,۵ میلیون سهامدار واریز شده گفت: ابزارهای بازار مشتقه در حال توسعه است و امکان اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی فراهم شد. همچنین اوراق بیمه سهام برای صندوق های درآمد ثابت به طور گسترده منتشر شده است.

 عرضه دنباله دار خودرو

وی در ادامه به نحوه عرضه خودرو از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مشکل خودرو سازها، قیمت دستوری نیست و تصدی گری دولت یکی از مشکلات عرضه خودرو و از طریق بازار سرمایه به شمار می رود.

عشقی تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس بصورت توقف ناپذیر ادامه می یابد. یکی از کارهایی که در این یک سال انجام داده شده  ورود خودرو به بورس کالا بوده که امیدوار است؛ به جایی رسیده که کل عرضه ها از طریق بورس کالا انجام شود .

وی گفت: امید داریم این بخت آزمایی ها جمع شود تا تولیدکننده و مصرف کننده  از این مهم منتفع باشند. ورود خودرو به بورس کالا روند خیلی خوبی دارد و پذیرش خودروهای پر تیراژ انجام شد و به نظر می رسد کل عرضه ها در بورس کالا انجام شود.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: صندوق های تثبیت و توسعه در بازار سرمایه ، ماموریت ویژه دارند و سعی بر حفظ تعادل بازار می کنند.

وی افزود: درحال تجهیز منابع این صندوق ها بوده و این صندوق ها توانستند از طریق انتشار اوراق اختیار فروش به ثبات بازار و جلوگیری از عرضه بی منطق سهام کمک کنند.

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص عرضه خودرو گفت: مذاکراتی در خصوص عرضه خودرو های وارداتی انجام شده و مصوبه و برنامه های آن در حال بررسی و اصلاح قرار دارد.

اصلاح مقررات گام

وی در ادامه این نشست خبری به پذیرش ۴۰هزار میلیارد تومان اوراق گام اشاره کرد و گفت: این اوراقهم اکنون  قابل معامله است و ۳۰ همت آن مورد معامله قرار دارد. این اوراق در ۲ماه اخیر رشد بالایی داشته به همین دلایل ممکن است آسیب زا شود. بنابراین مقررات در این خصوص مورد اصلاح قرار گرفته است.

عشقی یادآور شد:تعامل بازار سرمایه و بازار پول خوب بوده و سازمان بورس و بانک مرکزی در کمیته های مشترک، مسایل یکدیگر را بررسی می کنند که ریسک کارگزاری و سبدگردانی یکی از آنها به شمار می رود.

بازار جذاب

رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار در این نشست خبری و در پاسخ به سوالات متعدد به منظور اعلام استعفاء، تکذیب و یا رد آن گفت: موضوع استعفای من به مجلس مرتبط نمی شود، بازار سرمایه نیازمند به آرامش بوده. تعامل سازمان بورس با مجلس مثبت بوده و ادامه دار خواهد بود.

عشقی ادامه داد: رفتن از سازمان،موضوع شیرینی دارد.  من طی یک شوخی به روسای قبلی گفته ام که این اتاق ریاست اتاق شکنجه است. و از سویی دیگر  با توجه به گزارش عملکردی که دادیم تمام اعضای شورا با این استعفا مخالفت کردند. اکنون این اشتباه خبری که اتفاق افتاده بود.

وی با جذاب خواندن بازار سرمایه گفت:  این سازمان یک نهاد حرفه ای و تخصصی است و با توجه به کارهای زیادی که در سازمان داریم خواهش میکنم دوستان کمک کنند به کارهای اصلی برسیم. یک اشتباه خبری بود اتفاق افتاد و اشتباه خبری خوبی هم نبود. امیدوارم دوستان کمک کنند که به مسیر خود ادامه بدیم .

اصلاح قیمت خوراک

عشقی با تاکید بر اینکه میزهای صنعت همچنان برگزار و دغدغه صنایع مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار داشت:در خصوص نرخ خوراک پیشنهاداتی در بودجه ارایه شده و پیگیر موضوعات آن به طور کارشناسانه بوده به طوری که خواهان هستیم فرمول خوراک پتروشیمی ها اصلاح شود و حتی برخی از آنها در بورس کشف قیمت و عرضه شود.

وی تصریح کرد: افشای عمق مظنه، برخلاف برخی نگرانی‌های اولیه که در خارج از سازمان بورس در این خصوص وجود داشت، باعث شفافیت بیشتر در بازار سرمایه شد. همچنین گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده بوده اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی می تواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

دانش بنیان ها بر سکو

عشقی با تاکید بر اینکه بخشی از عارضه کامودیتی محورها به کلیت اقتصاد ایران مرتبط می شود افزود:  حوزه ای که بر روی آن تمرکز شده ورود شرکت های خدماتی به بازار سرمایه از جمله شرکت های دانش بنیان است. این مهم می تواند تغییر محسوسی در بازار ایجاد کرده و در بلندمدت می توان به سمت خدمات رفت  ولی در کوتاه مدت نمی توان این کار را انجام داد.

وی با اشاره بر اینکه ساختار دارا و پالایش از ابتدا اشتباه بوده و ساختار این صندوق ها نیازمند اصلاح است گفت: بازار گردان پالایش یکم انتخاب شده اما بازار گردان دارا یکم در مجمع مشخص خواهد شد.

عشقی در خصوص بودجه سال آینده، این سازمان اعلام کرد: بورس نیز کمیته ای را تشکیل داده  به طوری که احکام جدید پیشنهاد و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. همچنین برای افزایش مالیات بر سهام شرکت های بورسی، تصمیم گیری نشده اما دولت خواهان کاهش آن است.

تعیین تکلیف سهام متوفیان

وی در خصوص سهام عدالت متوفیان زیرساخت هایی اجرایی شده  گفت: این مهم در شهریور اجرایی می شود.همچنین بیش از 15 میلیون نفر درگیر مباحث سهام عدالت متفویان هستند که باید با دقت حل شود؛ بسیاری از گواهی انحصار ورثه نسخه الکترونیکی نداشته و یا نسبت به مذاهب افراد، این گواهی تفاوت هایی خواهند داشت.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: موضوعات مرتبط با مباحث فنی در گواهی انحصار وراثت همچون انحصار وراثت ها مربوط به مذاهب متفاوت بوده و برخی الکترونیکی و کاغذی است. این سازمان با  قوه قضاییه در حال رایزنی بوده و اقدامات  فنی انجام شده و  اگر مشکلات حقوقی رفع گردد نتیجه آن به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اختلاف معنادار

عشقی در ادامه و با تاکید بر اینکه سوابق تخلفاتی مدیران نهادهای مالی و ناشران از این پس افشا خواهد شد گفت  دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی تدوین شده و با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی منتشر می شود.

وی ادامه داد: همچنین بند چ ماده 36 قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که 13 سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد و تا پایان سال ارزیابی درباره دامنه نوسان انجام خواهد شد و متناسب با پیشنهادی که بورس ها دارند پیگیری خواهد شد . اختلاف دامنه نوسان در تابلوهای مختلف به خاطر تفاوت این بازارها و تابلوها طبیعی به شمار می‌رود.

عشقی در این نشست  اظهار داشت هم اکنون  تابلوهای مختلف بورس ها و فرابورس با هم اختلاف چندانی ندارد و سرمایه گذاری بین بازار پایه و بورس دیده نمی شود و مقرر است تا ریسک بازار پایه بسیار زیاد شده و این اختلاف در نظر سرمایه گذار دیده و تصمیم گیری درست کمک رسان باشد.

بیشتر بدانید :

برای مشاهده سایت خبرگزاری اقتصاد آنلاین بورس بیست و چهار روی لینک کلیک کنید↪️

برای دیدن جدیدترین اخبار تحلیل بیت کوین روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از کف قیمتی نماد های بورسی روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24