Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این روزها حرکت بازار بر مدار 4 عامل بودجه، اخبار گروه خودرو، بازارهای جهانی و نرخ ارز می‌چرخد. درخصوص بودجه تا به این جای کار اخبار خاصی نرسیده و البته آنچه که هم تاکنون منعکس شده، منفی یا مضر نبوده و لذا امیدواری‌هایی نسبت به گذر موفق بازار از این خوان وجود دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 8 آذر 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته شرایط بدی نداشت و به لطف تحرکات مثبت در برخی از نمادهای بزرگ و تاثیرگذار موفق شد رشد حدود 2 هزار واحدی را به نمایش بگذارد. همچنین شاخص هم‌وزن با ثبت یک رشد اندک دیگر در یک قدمی مقاومت 412 هزار واحدی قرار گرفت. این روزها حرکت بازار بر مدار 4 عامل بودجه، اخبار گروه خودرو، بازارهای جهانی و نرخ ارز می‌چرخد. درخصوص بودجه تا به این جای کار اخبار خاصی نرسیده و البته آنچه که هم تاکنون منعکس شده، منفی یا مضر نبوده و لذا امیدواری‌هایی نسبت به گذر موفق بازار از این خوان وجود دارد. در واقع همین که دولت و مجلس لگد جدیدی به بازار نزنند، اتفاق مثبتی است ... ! اما به هر جهت با نزدیک شدن به نیمه‌های آذر به مرور باید ابعاد بودجه روشن شود.

عامل دوم، تحرکات گروه خودرویی بر پایه سه رویداد، واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا، عرضه محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و زمزمه‌هایی درخصوص انعقاد قرارداد برای صادرات خود به ونزوئلا است. بدون تعارف به مورد اول یعنی بحث واگذاری‌ها اعتماد نداریم. چراکه بر اساس آخرین اخبار واصله، مجموعه سایپا تاکنون هیچگونه گام مثبتی در راستای رفع توثیق سهام برنداشته و به نظر دولت با این موضوع کماکان بازار را سرکار گذاشته است ! درخصوص قرارداد به ونزوئلا هم فعلا اخبار در حد شایعه بوده و ابعاد آن مشخص نیست اما فعلا شایعه‌ای است که در حال نشر دادن است.

اما رویداد اصلی که اتفاقا به نظر بیشترین تاثیر را دارد، سرعت گرفتن عرضه محصولات شرکت‌ها در بورس کالا است که دست‌کم وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌ها را سر و سامان می‌دهد. فقط کافی است نگاهی به گزارش‌های دو شرکت ایران‌خودرو دیزل و زامیاد داشته باشید تا درک کنید عدم قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح ساختار چگونه می‌تواند زیان‌های انباشته را صفر و شرکت‌ها را سودده نماید. باور این موضوع بسیار سخت است که P/E شرکتی همچون زامیاد به کمتر از 5 واحد رسیده است ! بنابراین خودرو و سایپا هم با کمی تغیرات بنیادین می‌توانند از این باتلاق شکل گرفته با سرعتی آهسته‌تر خارج شوند.

اما درخصوص بازارهای جهانی باید گفت که فضا خیلی شفاف نیست. هنوز خطر رکود پابرجاست و چین با کووید 19 دسته و پنجه نرم می‌کند. از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در راستای کنترل تورم ادامه دارد و لذا نزدیک‌ترین سناریو برای کامودیتی‌ها، روند نوسانی قیمت‌ها با چاشنی افت احتمالی قیمت نفت خواهد بود.

و اما بحث آخر، تحولات ارزی و اثر آن بر بازار سرمایه است. همانطور که در گزارش‌ روزهای گذشته هم اشاره شد، بعد از اعتراضات اخیر، احتمالا اداره کشور گران خواهد شد. این گران اداره شدن در بخش‌هایی به زیان بازار و در زوایای دیگر به سود بازار خواهد بود. به نظر با توجه به تحولات اخیر، جبران کسری بودجه از محل اصلاح قیمت انرژی به ویژه افزایش قیمت بنزین (با توجه به سیاست‌های پوپولیستی) بسیار دشوار خواهد شد و لذا دولت برای جبران کسری بودجه ممکن است باری چشم به درآمد شرکت‌ها بدوزد و یا به انتشار اوراق سرعت ببخشد و البته نرخ‌گذاری دستوری در راستای راضی نگه‌داشتن قشر متوسط جامعه، پابرجا خواهد بود. لذا یکی از دلایل تردید برخی از معامله‌گران در خرید، همین موضوع و نگرانی از بابت زیاده‌خواهی‌های دولت بی‌منطق است. اما در سوی دیگر با تنگ شدن گذرگاه‌های مالی، دولت برای کسب درآمد علاوه بر انتشار اوراق احتمالا سرعت چاپ پول را افزایش داده و روی نسبتا خوش به بازار نشان دهد.

البته این مورد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به سرعت رشد تورم دامن می‌زند اما به هر جهت افزایش تورم، عاملی برای قدرت گرفتن دارایی‌ها خواهد بود و قطع به یقین بازار سهام نیز از این موضوع نفی خوبی خواهد برد. خلاصه برآیند این جریانات، رشد دلار خواهد بود که البته تحولات سیاسی به ویژه صدور قطعنامه‌ها می‌تواند سرعت این تحولات را کم یا زیاد کند و شبیه به یک کاتالیزور عمل کند. لذا در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت که با فضای بسیار خاصی مواجهیم و بطور قطع جریان نقدینگی که در بیرون بازار نظاره‌گر است، این تحولات را به دقت رصد کرده و در وقت مقتضی به آن پاسخ می‌دهد.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که چهره بهتری نسبت به معاملات 2 روز ابتدای هفته داشت و به نظر کم‌کم خود را برای گذر از مقاومت یک میلیون و 425 هزار واحدی آماده می‌کند. برآورد ما این است که تا پایان هفته، روند نوسانی ادامه داشته و از هفته آتی شاهد موج قوی‌تر تقاضا در کلیت بازار باشیم.

بیشتر بدانید :

برای مشاهده سایت خبرگزاری اقتصاد آنلاین بورس بیست و چهار روی لینک کلیک کنید↪️

برای دیدن جدیدترین اخبار تحلیل بیت کوین روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از کف قیمتی نماد های بورسی روی لینک کلیک کنید.↪️

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • احسان الله فراهانی
    احسان الله فراهانی

    سلام بسیارعالی

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24