Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - خرید سهام توسط سهامداران حرفه ای با تعریف هایی که شده منجر به ضعیف شدن طرف تقاضا و عدم رعایت عدالت در خرید می شود...

سهامداران حرفه ای راه گشا یا حرکت در مدار بسته؟

بورس24خرید سهام توسط سهامداران حرفه ای با تعریف هایی که شده منجر به ضعیف شدن طرف تقاضا و عدم رعایت عدالت در خرید می شود.

مطابق دستورالعمل پذیره‌ نویسی و عرضه‌ اولیه اوراق بهادار در بورس و فرابورس، برای سرمایه گذار حرفه ای معیارهایی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس سرمایه گذار حرفه ای که امکان خرید سهام را دارند، به اشخاص حقیقی یا حقوقی گفته می‌ شود، که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند؛

در خصوص اشخاص حقیقی احراز حداقل یکی از شرایط زیر ضروری است: 

فردی که مانده حساب یا ارزش ریالی پرتفوی وی طی 6 ماه اخیر در انتهای هر ماه مساوی یا بیشتر از 50 میلیارد ریال باشد.

فردی که در 6 ماه اخیر، ماهانه به میزان حداقل 20 میلیارد ریال مجموع ارزش معاملات انجام شده در سمت خرید و فروش وی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران باشد.

فردی که دارای یکی از مدارک علمی شامل تحلیلگر مالی خبره  (CFA)، حسابرسان داخلی (CIA)، حسابداری رسمی مدیریت  (CMA)، مدیریت ریسک مالی  (FRM)، اصول بازار سرمایه، تحلیلگری، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار باشد.

سابقه عضویت در هیات مدیره نهادهای مالی داشته باشد.

در یک سال گذشته جمع ارزش اعمال قراردادهای معامله شده، غیر از اوراق اختیار فروش تبعی وی در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران حداقل معادل 10 میلیارد ریال باشد.

سبدها با دارایی تحت مدیریت(AUM) بیش از 10 میلیارد ریال

کارکنان ارکان بازار سرمایه با حداقل یک سال سابقه بیمه (سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس‌ ها و بازارهای خارج از بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه. 

همان طور که اشاره شد محدودیت خرید سهام تنها توسط سهامداران حرفه ای باعث ایجاد روند نامطلوب و عدم رعایت عدالت در خرید سهام خواهد شد. 

در ابتدا این سهم با توجه به پلن سود سازی بسیار جذابش امکان خرید توسط تمامی سهامداران را سلب و همه سهامداران نمی توانند، از این فرصت بهره مند شوند. 

در مورد سهام تپسی نیز که شامل همین قانون شده همان طور که مشخص است، سود 60 میلیاردی شرکت در سال آینده با جهش بالایی به 215 میلیارد و سال 1403 به سطوح 390 میلیارد و سال 1404 به سطوح 720 میلیارد می رسد.

یعنی سود طی سه سال آینده بیش از 10 برابر رشد می کند. یعنی مناسب سرمایه های سنگین و بلند مدتی با بازدهی فراتر از تورم.

در چنین شرایطی که کمتر شرکتی دارای بدین گونه روند توسعه ای می باشد و با چنین جذابیت پلن سود سازی تمام سهامداران قادر به خرید این سهم نبوده و عدم رعایت عدالت کاملا مشهود است.

در ثانی از سوی دیگر با محدودیت خرید تمامی سهامداران و تنها خرید توسط سهامداران حرفه ای که بخشی از جامعه سهامداری را تشکیل می دهند تقاضا برای خرید سهام تپسی کاهش یافته و همین امر باعث ضربه به سهامداران فعلی نیز می شود.

این رویه سبب شده تا در عرضه و تقاضا سهم نیز خلل وارد شده و معاملات سهم نیز روند نوسانات پر شدتی در پیش بگیرد. 

در نهایت تغییر وضعیت معاملاتی تپسی و حذف محدودیت خرید تنها توسط سهامداران حرفه ای هم می تواند به متعادل شدن روند سهم کمک نماید.

هم با ایحاد زمینه یکسان برای تمامی سهامداران این فرصت را برای جامعه سهامداری فراهم آورده و به این مرزز بندی پایان داده خواهد شد. 

برای اطلاع از گزارشات بورس امروز  روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده نقشه بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید↪️

برای اطلاع از اینده بازار بورس ایران از اینجا کلیک کنید ↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24