Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تحلیلگران بنیادی و آنهایی که بطور کلی دست به نرم‌افزار Excel هستند، برای برآورد سود شرکت‌ها باید نگاه منطقی‌تر به جریان تورم و نرخ ارز داشته باشند و از نگاه محتاطانه در نرخ‌گذاری ارز پرهیز کنند چراکه موتور چاپ پول با قدرت بالا در حال فعالیت است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 6 آذر 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آغاز بدی نداشت و حتی شاخص کل در همان دقایق ابتدایی موفق شد رشد حدود 2 هزار واحدی را تجربه نماید اما رفته‌رفته با گذر از یکساعت نخست بازار و تحت تاثیر ضعف طرف تقاضا، فشار عرضه‌ها افزایش یافت و در نتیجه این رویداد کل بازدهی ثبت شده از دست رفت و در نهایت دماسنج اصلی بازار با افت حدود 2 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. البته شاخص هم‌وزن شرایط بهتری داشت و موفق شد بازدهی محدودی را به نمایش بگذارد.

اما این روزها یکی از مواردی که ذهن بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان بازار را آزار می‌دهد، ضعف نقدینگی و بطور کلی نبود جریان پول قوی‌است. در واقع رشد اخیر بازار عمدتا با حرکت جریان پول به سمت برخی نمادهای خاص در صنایع مورد توجه رخ داد اما این جریان بسیار کمرنگ شده و این دقیقا همان موضوعی است که نشان می‌دهد هنوز پول قوی که موج‌آفرین باشد درگیر بازار نشده است. البته قیمت‌ها با وجود رشد اندک اخیر در سطوح ارزنده‌ای قرار داشته و بسیاری از سهام حتی نتوانسته‌اند سطح خود را به پیش آغاز اعتراضات برسانند !

هنوز یک ماه از آن روزهای کذایی نگذشته که شاهد رنج‌های عجیب و فشار فروش در بازار بودیم. رفتاری که نه‌تنها از سوی حقوقی‌ها و سهامداران آماتور که از سوی بسیاری از تحلیلگران قدیمی و استخوان خرد کرده بازار آن هم درست در یک قدمی سطح حمایتی شاخص بروز کرد. فروشی که ناشی از وحشت و استرس بود. استرس و ترسی که هنوز هم وجود دارد و مانع از ورود جریان پول قوی به بازار می‌شود. اما برای فرار از این شرایط و دعوت پول به بازار چه باید کرد ؟

در گام نخست باید پذیرفت که قیمت‌هایی که بازار در اواخر مهر و روزهای نخست آبان دید، تکرارپذیر نیست و در واقع کف اصلی بازار در همان بحران شکل گرفت و افرادی ریسک را پذیرفتند، مزد آن را گرفتند. بنابراین وقتی پول‌های بیرون بازار ببینند که قیمت‌ها کشش برگشت به آن سطوح را ندارند، راهی به غیر خرید در قیمت‌های فعلی نخواهد داشت و قطعا همین موج خرید و ارس از جاماندن بازار را بالا خواهد کشید. در گام دوم باید دید چه عواملی می‌توانند به پول‌های پارک شده انگیزه بخشیده و آن را راهی بازار کند.

چالش بازار در افت اخیر فارغ از بحث شلوغی‌ها و اعتراضات، گزارش‌های 6 ماهه، وضعیت سیاست خارجه و برجام، بازارهای جهانی، سرکوب دلار و در راس آن بودجه دولت بود. پول‌ها و یا به زبان ساده‌تر دارندگان وجه نقد اگر ببیند بخشی از این ریسک‌ها مرتفع شده، بصورت اتومات تن به پذیرش ریسک و حضور در بازار خواهند داد. بسیاری معقتدند درایور اصلی بازار، وضعیت نرخ ارز و در صدر آن نوسانات و رشد دلار نیما است.

در حوزه سیاسی حرف و حدیث بسیار است و ما هم خیلی قصد ورود به این موضوع را نداریم اما به هر جهت باید بپذیریم که تحولات سیاسی داخلی و خارجی نقش بااهمیتی در ریسک‌پذیری فعالان بازار دارد. اعتقاد ما این است تجربیات سالهای گذشته و شرایط فعلی باعث خواهد شد تا بعد از اعتراضات اخیر مسائل روز و به طور کلی اقتصاد کشور گران‌تر از گذشته اداره شود و هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل ‌شود. بنابراین پس از اتمام بحران فعلی، دولت قطعا دست به اصلاحات جدی خواهد زد که افزایش درآمدها و حقوق‌ها بخش مهمی از آن است و این اصلاحات لاجرم منجر به گران‌تر اداره شدن کشور می‌شود و این یعنی تورم و چاپ پول، احتمالا قدرت و سرعت عجیبی خواهد گرفت.

همچنین انتشار برخی اطلاعات نظیر کسری تراز تجاری، کاهش فروش نفت و مواردی از این دست نشان می‌دهد جریان عرضه ارز در بازار ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود. تمام موارد به همراه بسیاری از مسائل دیگر از جمله تورم، چاپ پول، کسری جدی بودجه، عدم اجرای افزایش نرخ بنزین و فشار به سایر بخش‌های بودجه نشان می‌دهد که احتمالا سرعت رشد ارز و دلار نیمایی شدت خواهد گرفت. لذا احتمالا دلار بازار آزاد به سمت کانال 40 هزار تومانی حرکت خواهد کرد و تا پایان سال دلار نیمایی هم به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید و سال بعد نیز اعداد بالاتر را خواهد دید.

بنابراین تحلیلگران بنیادی و آنهایی که بطور کلی دست به نرم‌افزار Excel هستند، برای برآورد سود شرکت‌ها باید نگاه منطقی‌تر به جریان تورم و نرخ ارز داشته باشند و از نگاه محتاطانه در نرخ‌گذاری ارز پرهیز کنند چراکه موتور چاپ پول با قدرت بالا در حال فعالیت است. اما در حوزه سیاست خارجه، فضا از ابتدای سال چندین بار تغییر کرده است. ابتدا قرار بود تا پیش از انتخابات کنگره آمریکا برجام به ایستگاه پایانی برسد. در ادامه با تغییر نگرش دولتمردان و سیاستمداران ما در ارستای استفاده از فضای حداکثری، اهرم وینتر ایز کامینگ به خودمان کمانه کرد و اوضاع شکل دیگری گرفت. و در نهایت فضای اعتراضی اخیر موجب شد تا آنها هم میز مذاکرات را بطور کلی ترک کنند. برجام می‌توانست دست‌کم انتظارات تورمی را تا حدودی تعدیل کرده و دلار نیز رفتار کنترل شده‌تری دست‌کم تا انتهاب دوره نخست ریاست جمهوری دولت سیزدهم داشته باشد.

اما فعلا برجام نافرجام شده و از طرف دیگر شدت گرفتن تحریم‌ها، قطعنامه‌ها و واکنش طرف‌های مقابل تبدیل به کاتالیزوری برای جهش نرخ ارز شده است. این خود نشان می‌دهد با تحولات بسیار خاص و متفاوتی مواجه هستیم که می‌تواند در بازار اثرگذار باشد و در نهایت باید گفت آن جریان پولی که بیرون نشسته و ایستاده و نظاره‌گر است با تحرکات ارزی رابطه عجیبی دارد و هر گاه شاهد این تحرکات در بازار بودیم این جریان پول از ترس از دست رفتن ارزش واقعی دل به دریای هر دارایی می‌زند که سهام در دسترس‌ترین آن است.

و لذا باید بپذیریم که بازار وارد فضای خاصی شده و همچنان به این موضوع اعتقاد داریم که بازار پس از کمی دست به دست شدن، بار دیگر بر مدار رشد خواهد برگشت و مسیر بهتر و قوی‌تری را در پیش خواهد گرفت؛ به‌ویژه اینکه تمام دارایی‌های هم‌کلاس بازار سرمایه از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم رشد عجیبی داشته و تنها این بورس تهران است که افت‌های عجیب و غریب 70 تا 90 درصدی قیمت‌ها را تجربه کرده و اگر موتور ورود پول به تالار شیشه‌ای روشن شود، بازار به دوران اوج خود باز خواهد گشت. لذا در گام نخست باید امیدوار بود تا دولت برای جبران کسری بودجه با رفتار نسنجیده، چشم به بازار و زدن جیب شرکت‌‌ها نداشته باشد.

برای اطلاع از گزارشات بورس امروز  روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده نقشه بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید↪️

برای اطلاع از اینده بازار بورس ایران از اینجا کلیک کنید ↪️

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24