Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مرتضی علی اکبری مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در حضور خبرنگاران حاضر در این نشست گفت: تجلی اولین شرکت پروژه محور سهامی عام است، که در حال حاضر...

اخبار نشست خبری مدیران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات را اینجا بخوانید

بورس24 : نشست خبری مدیران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با خبرنگاران در روز چهارشنبه ۲ آذر ماه برگزار شد.

مرتضی علی اکبری مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص پروژه های شرکت گفت: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۵۶ درصد شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر و معدنی و صنعتی چادرملو کدام ۱۷ درصد و دیگران ۱۰ درصد، مجموع سهامداران شرکت تجلی را تشکیل می دهند.

وی گفت: تجلی اولین شرکت پروژه محور سهامی عام است که در حال حاضر پروژه های متعددی در زنجیره فولاد از معدن تا نورد شامل گندله سازی آهن اسفنجی و فولاد سازی را در دست اجرا دارد و از پروژه های آتی میتوان به ساخت اسکله بندر عباس و اکتشاف و استخراج از معادن جدید اشاره کرد ۱۵ درصد از سهام تجلی در تاریخ سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ در فرابورس پذیره نویسی شد.

علی اکبری افزود: مزایای شرکتهای پروژه محورسرمایه گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه های منتخب امکان جذب سپرده خرد و هدایت آنها به پروژه های عظیم تسهیل در تأمین مالی پروژه های میان مدت و بلند مدت کم هزینه ترین روش تأمین مالی پروژه ها است.

وی در خصوص آخرین تحولات فولاد سرمد ابرکوه گفت: این شرکت با هدف توسعه صنایع فولادی و همکاری در برنامه های تکمیل زنجیره تولید با ایجاد توازن و تعادل در مواد اولیه و محصولات و تعامل با واحدهای صنایع فولادی مشابه به منظور تامین بخشی از نیازهای فولادی کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ تاسیس گردید واقع شدن کارخانه آهن و فولاد سرمد ابرکوه در استان یزد قرار گرفتن آن در مرکز ایران دسترسی به راههای اصلی کشور و همچنین عدم وجود کارخانه مشابه در شعاع نزدیک ۱۰۰ کیلومتری آن موجب شده آهن و فولاد سرمد ابرکوه توانایی پاسخگویی برای تامین نیازهای مصنوعات فولادی در صنایع مرتبط در استانهای همجوار را داشته باشد. واحد میلگرد ،شرکت در حال تولید و فروش میباشد و پروژه های آن شامل واحدهای آهن اسفنجی شمش و کلاف است. 

وی افزود: تامین آهن اسفنجی و خوراک از مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با توجه به فاصله نزدیک دو کارخانه که در نتیجه آن افزایش کیفیت محصولات با توجه به کیفیت مطلوب مواد اولیه و رقابتی کردن قیمت محصول تولیدی به واسطه کاهش کرایه حمل خوراک است

به گفته وی، دسترسی به خط آهن سراسری در دست احداث یزد - اقلید - شیراز است که با توجه به صرفه اقتصادی ناوگان حمل و نقل ریلی در آینده ای نه چندان دور تامین خوراک و توزیع محصولات مجتمع استفاده خواهد شد.

وی افزود:  فاصله نزدیک به راههای اصلی و ترانزیت -شمال جنوب به غرب کشور از مزایای شرکت است‌.

مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات  گفت: پوشش مناسب برای تامین نیازهای مصنوعات فولادی در صنایع مرتبط در استانهای مرکزی و پروژههای بزرگ شهرهای یزد ،اصفهان ،شیراز یاسوج کرمان و شهرکرد یکی از مزایای شرکت است.

وی افزود: اشتغال زایی در منطقه محروم و توسعه نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده در منطقه و کشور، امکانات استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی با در نظر گرفتن این نکته که در این پروژه از هیچ گونه تسهیلات مشابهی استفاده نشده است. 

افتتاح واحد کلاف سرمد ابرکوه آخر امسال

وی در ادامه در خصوص واحد کلاف سازی سرمد ابرکوه توضیح داد:  باتوجه به زیر ساخت های موجود و به منظور تکمیل سبد محصولات تولیدی واحد نورد و نظر به تعداد اندک واحدهای کلاف سازی در کشور، زودبازده بودن پروژه کلاف سازی، تقاضای بازار برای این محصول و ارزش افزوده قابل توجه این محصول نسبت به محصولات ،طولی این شرکت ساخت یک واحد کلاف سازی (WIRE ROD) با ظرفیت تولید اسمی سالیانه ۴۵۰ هزار تن طرحی با هدف تولید مفتول و کلاف فولادی از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلیمتر از نوع آجدار و ساده با همکاری شرکت Primetals ایتالیا آغاز نموده است.

به گفته وی،  محصول کلاف فولادی از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلیمتر از نوع آجدار و ساده بوده و  ظرفیت تولید آن سالانه ۴۵۰ هزار تن استتاریخ شروع پروژه سال ۹۶ و  زمان بهره بردای آن پایان ۱۴۰۱ است و تاکنون  پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی دارد. 

ستاره سیمین هرمز تا ۴۰۴ می آید

وی همچنین با اشاره به پروژه شرکت معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز گفت:  در راستای توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور بر اساس نتایج طرح جامع فولاد کشور طرح افزایش سقف فولاد به میزان ۱۰ میلیون تن در سال فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز در دستور کار قرار گرفت پروژههای طرح جامع در فاز اول ساخت یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال پیش بینی گردیده است. 

وی افزود: محصول شرکت آهن اسفنجی با  ظرفیت تولید سالانه  ۱۷۰۰۰۰۰۰ تن است که  زمان بهره بردای آن ۱۴۰۴ خواهد بود. همچنین خوراک شرکت گندله بوده و  هزینه سرمایه  گذاری  آن ۱۲۰,۹۰۰۰۰۰۰ یورو و ۹.۹۹۰ میلیارد ریال بوده است. 

زمان بهره‌ برداری این فولاد سازی سه سال دیگر

علی اکبری گفت: واحد فولادسازی سرمد ابرکوه برمبنای نیاز بازار تقاضای کشور و منطقه برای انواع شمشهای فولادی و همین طور به منظور سهولت تامین خوراک کارخانه نورد، این شرکت ساخت یک واحد فولادسازی با تکنولوژی کوره قوس الکتریک با ظرفیت تولید اسمی سالیانه ۶۰۰ هزار تن را به عنوان یکی دیگر از طرح های توسعه مجتمع خود، آغاز نموده است. 

وی افزود:  ظرفیت تولید سالانه  شرکت ۶۰۰ هزار تن و تاریخ شروع پروژه در فروردین ۱۳۹۲ و  زمان بهره بردای  ۱۴۰۳ است که تا کنون  پیشرفت فیزیکی  ۲۵ درصد داشته است. 

گلندرود امسال در مدار تولید 

به گفته وی،  معدن زغال سنگ گلندرود یکی از معادن قدیمی زیرزمینی در شمال کشور در استان مازندران در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان نور واقع شده است نزدیکترین ایستگاه راه آهن به کیلومتر مربع و ذخیره قطعی ۱۲ میلیون تن میباشد قرارداد ۱۱ ساله ) تجهیز و ۱۰ سال برداشت می باشد.

 
به گفته وی، محصول شرکت ذغال سنگ کک شو بوده و  ظرفیت تولید سالانه آن ۵۰ هزار تن طبق قرارداد )فرض ۱۵۰ هزار تن( و  زمان بهره بردای آن ۱۴۰۱ است. 

دربخش اکتشافات و تملیک معادن چه خبر است؟ 

در ادامه نادر گلشنی نسب، مدیر واحد اکتشافات و  معادن شرکت  تجلی گفت: این شرکت اولین شرکت شهام عام پروژه محور بازار سرمایه است و رسالت آن شیفت سرمایه های خرد و کلان به سمت توسعه معادن کشور است و برای تعریف باز تعریف شناسایی در حوزه مختلف فلزی، پلی متال ها، لیتیم و عناصر نادر خاکی تلاش کردیم و منجر به پیشرفتهایی شده است. 

وی گفت: با تمرکز بر مزایده های معدنی سازمان صمت و تشخیص محدوده های معدنی برای خرید معادن اقدام کرده ایم . نخستین معدنی که اواخر سال گذشته و پس از عرصه تجلی قرار داد مشارکت ۸۵ درصدی ان منعقد شد اسمائیل کندی دو یا همان سوناجیل ۲ است که معدن طلا است. 

وی افزود: عملیات اکتشافی بر اساس شرح خدمات از مرحله پی جویی تا اکتشافات عمومی صادرمیشود،اسمائیل کندی دو ، معدن مس طلای پور فری است، که عیار زیر یک درصد بوده و در استان آذر بایجان شرقی واقع شده است. وه غرب این محدوده بر اساس مطالعات و حفاری ها ده میلیون تن ذخیره مس با عیار ۸۱صدم درصد دارد. که یکی از پتانسیل های آذربایجان است.

به گفته وی، معدن قبادلو در شهرستان عجب شیر دومین معدن شرکت است که دارای دخیره سیلسیس هیدرو ترمالی است  که بیش از  ۳۰ هزار تن ذخیره دارد و نشان می دهد تا ۳۰۰ هزار تن ذخیره دارد.

وی افزود: حدود ۵۳۰۰ محدوده معدنی توسط وزارت صمت برای اکتشاف اعلام شده و ما در حال بررسی برای معرفی این محدوده ها در شرکت در مزایده ها هستیم.

به گفته وی، از طریق مزایده هم در ۸ محدوده  در سیستان شرکت کردیم و سه محدوده پلی متال را برنده شدیم. تا دو هفته آینده پروانه اکتشاف محدوده اول را به نام تجلی اخد خواهیم کرد.

وی گفت: در مورد محدوده دوم سیستان،  که در شرق معدن طلای بی بی مهر قرار دارد، و درخواست اکتشاف آن  داده شده است.محدوده ۱۵۲ کیلومتری انجیردان هم، در شرق اخد مجوز ها است و اقدام به تهیه طرح اکتشاف و معرفی مسئول فنز منتج خواهد شد.

وی گفت: محدوده دم قشلاق ماکو، در مرحله مشارکت است و در کنار کوه های آرارات قرار دارد، و دارای پروانه بهره برداری است. ارائه گزارش توجیهی توسط ایتوک در نسخه اول گرفته شده است. که میز ان اکسید آن معادن ۴۲ درصد است.

وی گفت: در محدوده های دولومیت با مالکیت تجلی به مساحت ۱.۲ و ۱.۹ کیلومتر در حال بررسی طرح اکتشافات هستیم. 

گلشنی نسب گفت: ما ۱۸ محدوده لیتیم کشور را بررسی کردیم که عمدتا درخراسان و سمنان بوده اند ، برخی از محدوده ها مزایده ای هستند و برخی هم از طریق ازاد سازی بوده و برخی هم در آینده برای  مشارکت و خرید توسط تجلی پیش بینی شده است. 

وی گفت: در استان خراسان جنوبی ۴ محدوده را مورد نظر داشتیم که ثبت شده که یکی از آن موافقت ۱۴۶ کیلیومتری ان مجوز گرفته و موافق برای اخد پروانه اکتشاف انجام گرفته تا دوشنبه هفته پیش رو مجوز ان را اخذ می کنیم. دومین محدوده ۷.۷ کیلیومتر ان بلامعارض است و تا پرداخت پرداخت هزینه تبصره ۶ قانون معادن، اقدام دادیم و با موافقت اداره کل منابع طبیعی امیدواریم افزایش مساحت انجام بپذیرد،البته این محدوده ۷.۷ هم منافع ما را تامین میکند.

وی گفت: محدوده سوم ۱۴۱ کیلیومتر مربع است و به اشتباه از طریق منابع طبیعی مخالفت شد ولی برای بررسی مجدد محدوده دوباره ارجاع شده است که تا ۹۶ درصد به نظر می رسد مورد موافقت قرار بگیرد. 

خالص ارزش دارایی های تجلی  متفاوت محاسبه می شود 

علی اکبری در ادامه گفت: ارزش معادن در بازار سرمایه کمتر شناخته شده است. ما اگر بخواهیم محدوده های معدنی را ثبت کنیم، سپس پروانه اکتشاف دریافت میکند و سپس گواهی اکتشاف صادر می شود و ارزش معدن افزایش می یابد و سپس گواهی کشف دریافت خواهد شد و معدن به ذخایری که نیاز است، می رسد. پس از آن پروانه بهرهبرداری دریافت می کند. که هر کدام از این مراحل ارزش خود را دارد که در بازار سرمایه فرقی با هم نمیکند.

وی گفت: استراتژی شرکت تجلی، در ابتدا در زنجیره فولاد بود و هنوز هم همینطور است ولی ما میل رفتن به سمت مواد نادر حاکی است و وزن سرمایه گذاری در این خصوص افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: شرکت تجلی اولین شرکت  پروژه محور در ایران است، که محاسبه NAVآن با شرکت های دیگر متفاوت است، و مانند سایر شرکت ها محاسبه نمی شود. 

پروژه های جدید با ۸ هزار میلیارد تومان جذب نقدینگی

به گفته وی، با توجه به برنامه ریزی که کردیم حدود۸ هزار میلیارد تومان پول لازم داریم درصورتی که پروژه جدیدی تعریف نکنیم. این عدد طی چند مرحله عملیاتی خواهد شد مانند تسهیلات، افزایش سرمایه و انتشار اوراق یا از صندوق های خصوص و پروژه استفاده کنیم.قرار دادی با یک تامین سرمایه منعقد کردیم که بهترین روش برای تامین منابع مالی محاسبه کنند.

وی گفت؛ ما هر چه شرکت داریم به مرور خواهیم فروخت تا نقدینگی که پروژه هایمان نیاز دارند کمک کنیم،  و اساسا شرکت تا پروژه هایش راه اندازی نشوند سودآور نیست و از وجوهی که در اختیار داریم چه سهام و چه اوراق و چه تسهیلات و افرایش سرمایه این پروژه ها تکمیل شده و به سود آوری می رسد.

در ادمه باقری، عضو هیات مدیره شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات  گفت: منبع تصمیم یا قضاوت شرکت برمبنای سود ساخته نیست  شرکت سود پرتفوی کوتاه مدت دارد که شامل عمده سهم هایی که در آن  سهامدار است مانند کنور، کچار، مس و ارفع و ... این ۲۳۰ میلیارد سودی که در شش ماهه  اول ایجاد شد دی پی اس تقسیم مجامع شرکت ها بوده که عمده ترین آنها چادرملو و گل گهر و مس است. 

وی گفت: در شش ماهه دوم طبیعتاً این سود را نداریم چون یکبار تقسیم می شود ، ولی آنچه به این ۲۳۰ میلیارد اضافه می شود در واقع حاصل تقسیم   سود در  تلفیق از شرکت های تابعه است  که در بودجه مان پیش بینی کرده ایم.

به گفنه وی،  ۸۵ میلیارد تومان شامل پرتفوی سرمایه گذاری کوتاه مدت مان در شرکت"  ومعاون " بود که در ابتدای با توجه به جهشی که اتفاق افتاد و با فروش آن به سود رسیدیم.    مابقی آن سودی است که ناشی از خرید و فروش سرمایه گذاری در حوزه فیکس اینکام ها شناسایی شده و طبیعتا تا آخر سال سود  دارد و اگر نیاز  داشته باشیم، سهام را  می فروشیم،  در غیر این صورت تغییر محسوسی نخواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24