Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در این معامله بلوک مدیریتی (12 درصدی) شرکت پتروشیمی خلیج فارس معادل تعداد 58 میلیارد و 740 میلیون سهم از سهام این شرکت بزرگ پتروشیمی از طرف سازمان خصوصی سازی و به نیابت از دولت مورد عرضه قرار گرفت. در این رقابت که از چند جهت یک رقابت تاریخی بود، دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و پالایشگاه نفت تهران (شتران) بر سر تصاحب این بلوک مدیریتی به رقابت پرداخته اند، که شرکت سرمایه گذاری اهداف از طریق کارگزاری خبرگان سهام وارد این رقابت شده و برنده این مزایده تاریخی شد...

اعلام 12 اولویت کارگزاری خبرگان سهام

بورس24 : دو هفته پیش بود که کارگزاری خبرگان سهام 12 درصد از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را برای سرمایه گذاری اهداف خریداری کرد و بزرگترین معامله تاریخ بورس را رقم زد.

گفت و گو با ناصر آقاجانی مدیرعامل کارگزاری مزبور در ادامه از نظرتان می گذرد...

از ثبت بزرگترین معامله قرن در بورس تهران بگویید، این معامله چه شرایطی داشت که بعد از ثبت آن بازار نیز با شرایط صعودی مواجه شد!؟

در این معامله بلوک مدیریتی (12 درصدی) شرکت پتروشیمی خلیج فارس معادل تعداد 58 میلیارد و 740 میلیون سهم از سهام این شرکت بزرگ پتروشیمی از طرف سازمان خصوصی سازی و به نیابت از دولت مورد عرضه قرار گرفت. در این رقابت که از چند جهت یک رقابت تاریخی بود، دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و پالایشگاه نفت تهران (شتران) بر سر تصاحب این بلوک مدیریتی به رقابت پرداخته اند، که شرکت سرمایه گذاری اهداف از طریق کارگزاری خبرگان سهام وارد این رقابت شده و برنده این مزایده تاریخی شد.

این معامله بزرگ از چه جهات یک معامله تاریخی محسوب می شود؟

به این دلیل که این رقابت نفس گیر سه روز به طول انجامید، بطوریکه از روز شنبه 7 آبان آغاز شده و تا روز دوشنبه ادامه یافت. از طرفی در این سه روز رقابت، ۲۷۰ بار قیمت از سوی دو متقاضی خرید  جابجا شد، این تعداد جابجایی تقاضا در یک بلوک هم یک رکورد تاریخی محسوب می شود. مهم تر از همه رکورد حجم و ارزش معامله بلوکی می باشد که این بلوک با حجم 58 میلیارد و 740 میلیون سهم با ارزش 108.7 هزار میلیارد تومان معامله شد. ضمن اینکه رقابت  بر سر این بلوک  با قیمت پایه هر سهم 13،970 ریال میان دو رقیب آغاز شد که در پایان این رقابت قیمت نهایی با افزایش حدود 32 درصدی به 18510 ریال رسید.

شرکت سرمایه گذاری اهداف و نقش و جایگاه آن را هم معرفی کنید.

شرکت سرمایه گذاری اهداف  وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و مالک ۱۰۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا است، که در حدود 26 درصد از سهام فارس را در اختیارداشته است ولی اکنون و با خرید این بلوک 12 درصدی، سهامداری این هلدینگ بزرگ صنعت پتروشیمی به 38 درصد رسیده است. سرمایه گذاری اهداف می تواند با تخصص و تجربه ویژه ای که در حوزه پتروشیمی در کشور دارد، برنامه های توسعه ای پایدار و با ارزش افزوده بالا را برای شرکت پتروشیمی خلیج فارس ایجاد نماید.

همچنین شرکت سرمایه گذاری اهداف دارای سه هلدینگ با هدف و کارکردهای تخصصی؛ با نام های "گروه پتروشیمی تابان فردا" ، "گروه توسعه مالی مهر آیندگان" و "شرکت تلاش گستران آینده" می باشد. این سه هلدینگ هر یک براساس کارکرد تخصصی خود در ساخت، تملک و سرمایه گذاری در شرکت های مختلف بورسی و غیر بورسی فعالیت می کنند. بطوریکه هم اکنون شرکت سرمایه گذاری اهداف در شرکت های بورسی و فرابورسی: پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، گروه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی مارون، پتروشیمی خارک، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی اصفهان، نفت بهران، نفت سپاهان، صنایع تجهیزات نفت، مهندسی و ساختمان صنایع نفت و توسعه برق گیلان دارای مالکیت عمده و مدیریتی می باشد.

برای دیدن نبض بازار بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

گروه مالی مهر آیندگان خود یکی از هلدینگ های بزرگ مالی است که در بازار سرمایه حضور دارد.درمورد این هلدینگ هم توضیح فرمایید.

گروه توسعه مالی مهر آیندگان علاوه بر پرتفوی بورسی، طیف متنوعی از سرمایه گذاری در صنعت مالی؛ شامل لیزینگ، کارگزاری و تامین سرمایه را در پرتفوی غیر بورسی خود دارد. در واقع سهامدار عمده شرکت کارگزاری خبرگان سهام نیز گروه مالی مهرآیندگان می باشد.با شناخت خوب و ارتباط نزدیک مدیران این مجموعه با بازارسرمایه هم اقدامات بسیار خوبی در این شرکت شروع شده است. اخیرا نیز در مزایده بلوک 20 درصدی شرکت تامین سرمایه سپهر که از طرف بانک سرمایه به مزایده گذاشته شده بود، گروه توسعه مالی مهر آیندگان پیروز این مزایده شد. ومهان اکنون  سهامدار 51 درصدی شرکت تامین سرمایه سپهر شده است.این موضوع  می تواند سبب توسعه فعالیت های گروه مالی مهر آیندگان شده و با ایجاد زنجیره تامین بخش مالی، به تامین مالی بخش تولیدی در صنعت بزرگ و استراتژیک نفت، پالایش و پتروشیمی کمک ویژه ای نماید، و به دنبال آن  می توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور بود.با مالکیت حداکثری مهر آیندگان در این تامین سرمایه هم وضعیت کارگزاری متحول خواهد شد.

جایگاه کارگزاری خبرگان سهام در بازار سرمایه چگونه است؟ با وجود این هلدینگ های بزرگ به عنوان سهامدار عمده ی این کارگزاری، اکنون چه جایگاهی در این صنعت دارید؟

کارگزاری خبرگان سهام با رتبه الف در صنعت کارگزاری اکنون نقش برجسته ای در بورس انرژی و بورس کالا دارد، بطوریکه از نظر حجم و ارزش معاملات در دوره هفت ماهه، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه رتبه 3 را در بورس انرژی و رتبه 8 را در بورس کالا داشته ایم. همچنین از نظر ارزش کل معاملات همه بورس ها، رتبه 13 در بین کل شرکت های کارگزاری را داشتیم.

کارگزاری خبرگان سهام اکنون دارای دو صندوق سرمایه گذاری می باشد؛ صندوق اندیشه خبرگان که از نوع صندوق های سهامی می باشد و صندوق اختصاصی بازارگردانی خبرگان اهداف که در حال حاضر بازارگردانی 8 نماد بورسی و فرابورسی با 1850 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت را بر عهده دارد. صندوق خبرگان اهداف در بین 87 صندوق بازارگردانی رتبه اول کسب بازدهی در یک ماه اخیر و رتبه سوم را در سه ماه اخیر داشته است. همچنین در بازه یک ساله نیز رتبه 4 را در بین همه صندوق های بازارگردانی دارد.

برای اطلاع از بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

چه برنامه های توسعه ای برای آینده کارگزاری خبرگان سهام در نظر دارید؟

شرکت کارگزاری خبرگان سهام امیدوار است با انجام این معامله تاریخی و بزرگ فصل جدیدی را در رشد و توسعه بازار سرمایه و صنعت کارگزاری رقم زده باشد. و برای ارتقای نقش خود در بازار و کسب جایگاه درخور، تقویت حضور در بخش بورس انرژی و کالا و ورود جدی برای تشکیل انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک با کارکردهای تخصصی و همچنین تقویت تامین مالی با ابزارهای تخصصی بازار سرمایه برای کمک به بخش تولیدی صنعت نفت و پتروشیمی و پالایش در راس برنامه های آتی خود قرار داده است.

با توجه به مالکیت صددرصدی مجموعه صندوق نفت در این کارگزای تاکنون بیشتر برنامه ها و فعالیت های کارگزاری، ارائه خدمات و انجام فعالیت های بازار سرمایه ای برای شرکت و برنامه های خود مجموعه بوده و به همین جهت در بخش سهم از بازار مشتریان حقیقی و یا سایر شرکت های حقوقی فعال، این کارگزاری هنوز با جایگاه متناسب خود فاصله دارد که برای آینده انشاالله در نظر داریم جهت گسترش خدمات و فعالیت کارگزاری با انجام برنامه های ذیل نسبت به این موضوع هم اقدام نماییم.

1- راه اندازی باشگاه مشتریان: به عنوان کانال ارتباطی کارگزاری و مشتریان حقیقی برای آگاهی هرچه بیشتر نیازها و علائق مشتریان و متناسب سازی برنامه های آینده کارگزاری به عنوان اولین اولویت کارگزاری حاضر برای کسب جایگاه مناسب و پایدار در بخش معاملات خرد و مشتریان حقیقی می باشد.

2- استفاده از ظرفیت های درون گروهی: توجه به ظرفیت های موجود در مجموعه خود صندوق نفت برای شاغلین و بازنشستگان محترم این مجموعه با توجه به آشنایی و سهامداری این عزیزان از طریق حضور در مجموعه های درخواستی، هم به صورت حضور فیزیکی و هم ارائه خدمات آنلاین با استفاده از ظرفیت قانونی تعیین شده از طرف مقام ناظر برای ارائه تسهیلات و مشوق های قانونی مربوطه تا حداکثر ظرفیت تعیین شده.

3- گسترش فعالیت واحد تحلیل: با توجه ویژه به صنعت پالایش و پتروشیمی بدلیل تمرکز اصلی سهامدار عمده در این صنعت و امکان برخورداری از اطلاعات درست و دقیق از شرکت های این دو صنعت.

4- گسترش فعالیت واحد آموزش کارگزاری: جهت آشنایی علاقمندان با سازوکار بازار سرمایه برای اجتناب از هیجانات تصمیم گیری در مقاطع رکورد و رونق هیجانی بازار

5- توسعه صندوق بازارگردانی خبرگان سهام با جذب نمادهای بیشتر از صنعت پالایش و پتروشیمی

6- گسترش شعب و نمایندگی فعال در سطح کشور با جذب نیروهای جوان؛ مشتری مدار و با توان جذب مشتریان حقیقی

7- راه اندازی تالار اختصاصی برای مشتریان حقیقی با امکان ارائه تحلیل موردی، درخواست متناسب با نام و جایگاه کارگزاری خبرگان سهام

8- امکان ارائه خدمات معاملات الگوریتمی برای مشتریان حقیقی و حقوقی کارگزاری در صورت درخواست مشتریان

 9 - گسترش همکاری ها  با مجموعه های سبدگردانی صندوق ها، مشاوره های سرمایه گذاری جهت خرید متقابل

10- ارتفاء جایگاه کارگزاری در رتبه بندی معاملات اوراق و حفظ وصیانت از رتبه کارگزای در رتبه بندی بورس کالا و انرژی

11- استفاده از ظرفیت جدید ایجادشده توسط مجموعه محترم مهرآیندگان با افزایش مالکیت در شرکت تامین سرمایه سپهر به عنوان یک ظرفیت جدید و پایدار مورد نیاز برای کارگزاری با توجه به محدودیت اعمال شده از طرف مقام ناظر برای برخی از فعالیت های قبلی صنعت کارگزاری مانند مدیریت صندوق و سبدها

12- خرید ساختمان متناسب با جایگاه و فعالیت روبه گسترش کارگزاری و نگاه میان مدت 5 ساله با حمایت و تایید سهامداران محترم مجموعه مدیریت هلدینگ مهر آیندگان

برای گرفتن سبد سهام پیشنهادی  خود روی لینک کلیک کنید↪️

وضعیت فعلی بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به وضعیت رکود و عقب ماندگی بازارسرمایه نسبت به بازار موازی طی 2 سال گذشته و ریزش قیمت ها طی این مدت و با درنظر گرفتن تورم کنونی و دوسال گذسته که همواره بالای 40 درصد بوده و رشد مداوم قیمت دلار و مسکن طی این مدت به نظر در حال حاضر با درنظر گرفتن شرایط کلی و ویژگی های مربوط به خود بازار سرمایه  (بازده همراه با ریسک)، بهترین و ارزانترین بازار، همین بازار سهام است؛ که با رعایت موارد ذیل می توانند استفاده بهتری از بازار سرمایه اشته باشند:

  • پرهیز افراد ناآشنا از سرمایه گذاری مستقیم و استفاده از مزیت های صندوق های سرمایه گذاری و خدمت سبدگردانی
  • برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری حداقل برای مدت 3 ساله
  • پرهیز از هیجانات در خرید و فروش سهام
  • خرید سهم های بنیادی و داشتن سودهای مناسب و پایدار
  • استفاده از نظرات متخصصین و افراد خبره و خوشنام بازار

ریسک های فعلی بازار را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر مهمترین ریسک بازار بودجه سال آینده است؛ چون هم تجربه و هم سابقه خوبی از عملکرد گذشته نداریم و هم نگرانی از دیدگاه کوتاه مدت و غیرکارشناسی برخی از افراد موثر در تنظیم بودجه داریم.

امیدواریم با ارائه تحلیل و دیدگاه درست و دقیق توسط خود فعالان بازارسرمایه انعکاس این موضوع به تصمیم گیران بودجه، از تکرار اتفاقات ناگوار گذشته هم جلوگیری شود و هم در صورت امکان با اصلاح رویه های اشتباه گذشته جهت شفاف شدن فعالیت شرکت های حاضر در بورس که بهترین و سودآورترین بنگاه های اقتصادی کشور هستند، آثار تعدیل این تصمیمات مهم را در بهبود و ارتقاء کارایی اقتصاد مشاهده کنیم. این روزها دوباره در خصوص نرخ خوراک گاز صحبت هایی از تغییر شنیده می شود که در صورت انجام این کار به نفع شرکت های بورسی نخواهد بود و انتظار و نظر تخصصی فعالان بازار سرمایه این است که این امر با مشخص شدن رویه و فرمول مشخص تحت تاثیر نظرات غیرکارشناسانه برخی افراد قرار نگیرد.

-قیمت گذاری دستوری در حوزه های مختلف صنعتی و تولیدی بعنوان مهمترین اشتباه در امر سیاست­های کلان اقتصادی از یک طرف مانع سودآوری واقعی شرکت و از طرف دیگر باعث ایجاد رانت برای افراد ذینفع و صاحب نفوذ به قیمت ضربه زدن به منافع کل اقتصاد و کشور می شود.

-فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی و احیای شرکت های بورسی جهت ارائه نرخ دلار از محل صادرات به نرخ نیمایی هم باعث آثار زیان برای این شرکت ها و سودآوری کاذب برای واسطه ها و عدم النفع خریداران واقعی و جامعه از فروش محصولات به نرخ نیمایی می گردد. در واقع به نظر من دولت و مجلس می توانند با شفاف کردن موضوعات فوق بزرگترین کمک و حمایت را از بازار سرمایه داشته باشند که خود این امر با بهبود وضعیت مالی این شرکت ها هم کمک به کسری بودجه دولت و هم افزایش اشتغال می نماید، و هم با مشخص شدن ثبات در تصمیم گیری ها امکان سرمایه گذاری برای علاقمندان این بازار را فراهم می نماید . دیدگاه فعالان بازار سرمایه همواره منافع کلی اقتصاد، شفاف شدن عرضه و تقاضا، افزایش رضایتمندی عموم جامعه و نگاه بلندمدت برای کسب و کارهای این حوزه می باشد که همگی با منافع کلی جامعه همخوانی و انطباق کامل دارد.

منبع خبر: اطلاعات بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24