Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248

بورس 24 : اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام یا همان اوراق طرح بیمه پرتفوی سهام سازمان بورس (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) از امروز شنبه ۲۱ آبان در نماد «سهام‌یار» آغاز و تا روز شنبه ۲۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت. محمود گودرزی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص جزئیات این نماد و نحوه معاملات آن به بورس ۲۴ توضیحاتی داده است...

ویژه سرمایه گذاران 100 میلیونی ؛ چگونه سبد سهام شما بیمه می شود؟

بورس24 : اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام یا همان اوراق طرح بیمه پرتفوی سهام سازمان بورس (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) از امروز شنبه ۲۱ آبان در نماد «سهام‌یار» آغاز و تا روز شنبه ۲۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

محمود گودرزی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص جزئیات این نماد و نحوه معاملات آن به بورس24 توضیحاتی داده است...

در مورد طرح بیمه سهام با نماد سهام یار کمی توضیح دهید.

 سهامیار مشمول کسانی می شودکه پرتفوی ارزشی تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند، یعنی کسی که پرتفوی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارد( از لحاظ ارزشی) ، مشمول این طرح نمی‌شود. حتی اگرسهامدار پرتفوی ۱۰۰ میلیون تومانی داشته باشد و در طول زمان ارزش پرتفوی آن هم افزایش پیدا کند، مهم آن تاریخی است که برای سنجش مبنا قرار گرفته است، مثلا درتاریخ چهارم آبان جاری،  هرکس ارزش پرتفویی برابر یا کوچکتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد، می‌تواند روز شنبه  نماد سهامیار را خریداری کند.

آیا سهامداران می توانند پس از بیمه سهامشان، سهم های پرتفوی خود را جابجا کرده یا بفروشند؟

خیر، سهامداران پس از بیمه سهمشان به مدت یک  ۱ سال سهام خود را نگهداری می کنند و ۲۰ درصد بازدهی می گیرد، اگر به هر دلیلی طی این مدت سهامدار  حتی ۱ برگ سهم را هم بفروشد،  دیگر عملا" مشمول اطلاعیه‌ای که بورس تهران درخصوص سهامیار داده است، نمی‌شود. سهامداران باید این پرتفوی را به مدت ۱ سال از آن تاریخ یعنی چهارم آبان امسال نگهداری کنند.

آیا تعداد سهام برای سنجش پرتفوی بیمه شده مهم است؟

 مبنای شمولیت افراد در روز نخست مبتنی بر حجم سبد سهام نیست یعنی برای قرار داشتن در این طرح تعداد سهم‌هایی که در پرتفوی روز چهارم آبان است ضربدر قیمت پایانی روز چهارم آبان مبنا قرار می گیرد به زبان ساده فردی که مشمول هست و نماد سهام یار را به قبمت یک ریالی خریده از آن نقطه زمانی به بعد تعداد سهام روز اولش رصد می شود و در صورت فروش حتی یک برگه سهم ، منافع این طرح را از دست می دهد.در خصوص سهام های سبد سهام که در این طرح مشمول می شوند به صورت جزیی در اطلاعیه بورس تهران تشریح شده است.

برای دیدن نبض بازار بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

در مورد سهام بازار پایه فرابورس چطور؟

طبق ضوابط اعلامی، نمادهای بازار پایه در این مدل نیستند. فقط بازار اول و دوم بورس و فرابورس

برآوردی شده است که چند درصد کل بازار سرمایه شامل افرادی که پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومان دارند، هستند؟

 بخش عمده سهامداران جزء بازار که  حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد از سهامداران فعال در بازار سرمایه ما می باشند پرتفو‌های‌شان در همین محدوده است و این طرح بیمه، برای پوشش این طبقات سهامداری است.

 پرتفوی سهامداران در صورت افت بازار و شاخص چگونه تضمین می شود؟ از طریق چه نهادی؟

ضامن ایفای این تعهدات بر اساس مصوبات ابلاغی از سوی هیات مدیره سازمان بورس و نیز سایر ارکان صندوق تثبیت بازار همین صندوق می باشد.اگر میانگین موزون سبد سهام سهامداران مشمول به شرط حفط سبد طی یکسال کمتر از ۲۰ درصد بازدهی داشته باشد و بازدهی موزون شده ‌سبدشان نسبت به نمادهایی که در پرتفو‌ی‌شان داشته‌اند، (در چهارم آبان) کاهش یابد.  این تضمین ایفای تعهدات با صندوق تثبیت است. البته دقت کنیم که ، فاصله بازدهی موزون سبد افراد تا ۲۰ درصد حساب می‌شود و در صورت کمتر بودن به حساب این گونه سهامداران واریز خواهد شد.

سهامداران از چه تاریخی و چگونه می توانند نماد سهام یار را خریدارای کنند؟

سهامداران می‌توانند به صورت آنلاین  و حضوری  از طریق کلیه کارگزاری‌ها و شعب‌شان از فردا ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱ تا شنبه آینده یعنی ۲۸ آبانماه به مدت شش روز کاری این نماد را خریداری کنند، فقط سهامداران دقت فرمایند که مهلت قانونی همین ۶ روز است و تمدید نخواهد شد.  

برای اطلاع از بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

نحوه خرید در سامانه به چه صورت است؟

 نحوه معامله در نماد سهم یار یک واحد ۱ ریالی خواهد بود و کل پرتفوی ۱۰۰ میلیون تومانی  فرد را برای یک سال بیمه می‌ شود.البته بشرطی که عرض کردم.
در زمان خرید ،سهامداران تعداد  و قیمت را  ۱ ریال درج می کنند و گزینه خرید را می‌زنند و خرید انجام می‌شود و سبد سهام دارندگان پرتفوی زیر یکصد میلیون تومان بیمه می شودالبته اگر  فردی که در چهارم آبان ماه پرتفوی بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد و این نماد را خریداری کند مشمول این بیمه سبد سهام نخواهد شد.

برای گرفتن سبد سهام پیشنهادی  خود روی لینک کلیک کنید↪️

نحوه پرداخت بازدهی ۲۰ درصدی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه به چه صورت است؟

 مابه التفاوت بازدهی پرتفوی آن فرد مشمول تا ۲۰ درصد به شخص پرداخت می‌شود.هدف اصلی از اجرای این طرح  بیمه سهام کاهش دغدغه افت بازدهی از سبدهای سهام زیر یکصدمیلیون تومان بازار سرمایه است تا حداقل بازدهی ۲۰ درصدی برای ایشان تضمین شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مجید شرفی
    مجید شرفی

    سلام. در مورد این #سهام_یار میشه یه سری از سهام رو که میخواییم نگهداریشون کنیم ببریم به یه کارگزاری دیگه بعد اونها رو بیمه کنیم؟

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24