Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این روزها برخی در حال بزرگ‌نمایی رشد بازار هستند. واقعیت این است که رشد دو هفته اخیر به هیچ عنوان غیرمنطقی نبوده و ناشی از کاهش ترس و نگرانی بوده و لذا شاهد برگشت Vشکل بازار بوده‌ایم. ضمن اینکه میزان رشد بازار در این مدت حتی به اندازه جهش نرخ ارز هم نبوده و از همین روی کاملا منطقی است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 21 آبان 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و در نیمه نخست معاملات شاهد عقبگرد طیف وسیعی از سهام و در نتیجه افت 4 هزار واحدی شاخص بودیم اما با رسیدن به نیمه دوم بازار و با وجود ریسک تحولات سیاسی آخر هفته، سمت تقاضا تقویت شد و شاخص کل علاوه بر جبران افت روزانه، رشد بیش از 6 هزار واحدی را ثبت کرد. البته در بازار چهارشنبه فشار عرضه هم کم نبود اما در مجموع شرایط بهتر از سطح انتظار بود. در هفته‌ای که گذشت، ارزش معاملات خرد با جهش خوبی به 25 هزار میلیارد تومان (میانگین روزانه 5 همت) رسید و پس از مدت‌ها، تراز نقدیگی مثبت شد.

این روزها برخی در حال بزرگ‌نمایی رشد بازار هستند. واقعیت این است که رشد دو هفته اخیر به هیچ عنوان غیرمنطقی نبوده و ناشی از کاهش ترس و نگرانی بوده و لذا شاهد برگشت Vشکل بازار بوده‌ایم. ضمن اینکه میزان رشد بازار در این مدت حتی به اندازه جهش نرخ ارز هم نبوده و از همین روی کاملا منطقی است. اما جایی این شوک و هیجان خالی می‌شود و از آن پس بازار بر مدار منطق گام خواهد برداشت و قطعا به دنبال رفتار مطمئن‌تر خواهد بود. در واقع از یک جایی به بعد که احتمالا همین نقاط فعلی است، رشد بازار از حالت یکپارچگی خارج خواهد شد و باری دیگر معامله‌گران تحولات ارزی، بودجه دولت، روند بازارهای جهانی و تحولات سیاسی را رصد خواهند کرد.

درخصوص بازار ارز باید گفت که دلار به مقاومت 38 – 37 هزار تومانی رسیده و از دید برخی احتمالا در همین نقاط آرام گرفته و حتی ممکن است کمی اصلاح کند. اما به هر جهت اثرات رشد دلار را نمی‌توان نادیده گرفت و به نظر با دلار 35 هزار تومانی چنانچه نیما هم کمی خود را بالا بکشد، فضای بازار برای سرمایه‌گذاری ارزنده خواهد بود. اما بودجه دیگر عاملی است که کماکان به مانند سایه‌ای پشت سر بازار در حرکت است. البته اخیرا خبرهایی در مورد در نظر گرفتن شرایط بازار سرمایه در لایحه بودجه 1402 مطرح شده که چندان قابل اتکا نیست؛ به‌خصوص که طی روزهای اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به کسری بودجه‌ای که مجلسی‌ها در قانون بودجه سال جاری ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد؛ او با تأکید بر این که بدون افزایش قیمت حامل‌های انرژی، منطقاً درآمد ۳۳۰ همتی تبصره ۱۴ بودجه نمی‌توانسته در سال جاری به ۶۴۰ همت برسد، تحقق ۲۰۰ همت از درآمدها را ناممکن دانست. در واقع اوضاع دولت از آنچه تصور می‌کردیم وخیم‌تر است. دولت بی‌پول به هر چیزی برای جبران کسری چنگ می‌اندازد و البته امیدواریم کمی عقلانیت در لایحه پیش رو اعمال شود.

اما به بازارهای جهانی می‌رسیم که کمی آرام گرفته و حتی در برخی از کامودیتی‌ها رشد نسبی قیمت‌ها در دو هفته اخیر را داشتیم. نرخ تورم ماهانه آمریکا کمتر از پیش‌بینی 0.6 درصدی بازار در سطح 0.4 درصد منتشر شد و نرخ تورم سالانه را از 8.2 درصد به 7.6 درصد رساند. انتشار داده‌های تورم منجر به تضعیف شاخص دلار و ریسک‌پذیری بازار شد و بازار برای اولین بار از اثر بخشی سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو بر کاهش تورم آسوده‌خاطر شد. در نتیجه این اتفاق، انتظارات برای افزایش نرخ بهره 0.75 درصدی در نشست ماه دسامبر کاهش پیدا کرد. بازار انتظار دارد که در نشست ماه دسامبر، نرخ بهره 0.5 درصد افزایش یابد و سرعت اعمال سیاست‌های انقباضی نسبت به نشست‌های گذشته کاهش یابد. امید چندانی به جهش قیمت‌ها نیست اما انتظاری هم مبنی بر نزول سنگین نیست و احتمالا یک فضای نوسانی را داشته باشیم که به هر جهت به زیان بازار نخواهد بود.

و در نهایت اشاره به تحولات سیاسی داشته باشیم. شمارش آرا در انتخابات سنا و مجلس نمایندگان رو به اتمام بوده و تقریبا فضا به نفع جمهوری‌خواهان است. البته مجلس سنا به دور دوم خواهد رفت و ممکن است دموکرات بتوانند سنا را حفظ کنند. با توجه به تحولات داخلی اخیر و همچنین نتیجه انتخابات، به نظر بحث برجام و توافق کمی از دایره احتمالات خارج شده است. دور شدن از مذاکرات اتفاق خوبی برای اقتصاد نیست اما به نظر همین موضوع کف دلار را می‌بندد و عاملی می‌شود برای شجاعت خریداران در بازار و تضعیف دست فروشنده‌ها.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که کمی قد کشیده اما هنوز نتوانسته اعتمادسازی کافی داشته باشد که کاملا هم طبیعی است؛ چراکه به رفتار اخیر دولت و ریزش 27 ماه اخیر به راحتی از ذهن فعالان بازار پاک نخواهد شد. بازار به نقاطی رسیده که نیاز به کمی دست به دست شدن و حجم خوردن دارد و به نظر این روند هم آغاز شده است. این اتفاق باعث خواهد شد پول‌های که تا به امروز از بازار دور مانده و تماشاچی بودند دوباره حضور پیدا کرده و عاملی برای بسته شدن کف قیمت‌ها خواهد بود. بنابراین از عرضه‌ها نباید ترسید و از این فرصت برای اصلاح پرتفوی باید استفاده کرد. برای امروز احتمالا بازار پرتقاضاتری را به ویژه با رشد کامودیتی‌ها شاهد باشیم و احتمالا باری دیگر حجم و ارزش معاملات تقویت شده و شاخص نیز شانس خود را برای گذر از مقاومت خود تست نماید.

برای اطلاع از مجامع بورسی این هفته روی لینک کلیک کنید.↪️

برای دیدن تحلیل بورس جدید روی لینک کلیک کنید↪️

برای اطلاع از اخبار بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24