Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز احتمالا بازار پر عرضه‌تری را داشته باشیم. رشد شتابان روزهای اخیر همزمان با حجم معاملات بالا، قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، گوش به زنگ بودن اخبار سیاسی و نیاز به یک اصلاح کوچک از جمله دلایلی است که می‌تواند موضوع فروشنده‌ها در بازار امروز را تقویت کند. البته روند معاملات روز گذشته به خوبی نشان داد که پول خوبی پای کار آمده و احتمالا در منفی‌ها شاهد صف‌آرایی خریداران باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 18 آبان 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته قوی و بهتر از انتظار آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی شاخص کل با جهش بیش از 20 هزار تا یک قدمی مقاومت یک میلیون و 420 هزار واحدی پیشروی کرد اما رفته‌رفته با عرضه صفوف خرید در برخی از نمادهای مورد توجه، فشار عرضه‌ها شدت بیشتری گرفت. هر چند که در مجموع حجم و ارزش معاملات مناسب بود اما به نظر پس از رشد حدود 170 هزار واحدی شاخص، چنین عرضه‌های نیاز بود. چراکه اگر قرار به رشد بازار است، سهام نیاز به دست به دست شدن و کف‌سازی دارند.

در ادامه بحث روز یکشنبه و اشاره به 8 مولفه مهم و تاثیرگذار «نسبت P/E جذاب 6 واحدی» ، «نسبت P/S اصلاح شده 1.6 واحدی» ، «ارزش دلاری نازل و باورنکردنی 160 میلیارد دلاری» ، «وضعیت تکنیکی ایده‌آل از 2 بُعد قیمت و زمان» ، «رشد نسبتا خوب حجم و ارزش معاملات» ، «جهش جدی نرخ ارز در بازار آزاد و حرکت رو به جلوی دلار نیمایی» ، «امیدواری به ارائه لایحه بودجه با در نظر گرفتن شرایط بازار» و البته «ریسک‌های سیاسی» ، قصد داریم امروز درخصوص یک موضوع مهم یعنی «وضعیت نقدینگی» به عنوان یک مولفه بسیار بااهمیت و اثرات آن بر نرخ ارز صحبت کنیم.

شاید برخی فکر کنند، عامل اصلی رشد نرخ ارز در این سالها، اتفاقات و تحولات سیاسی بوده است. اما اینطور نیست. عامل اصلی رشد دلار در این سالها، رشد نقدینگی بوده که در این مسیر اتفاقات تلخ سیاسی و اعمال تحریم‌های شدید، به سرعت رشد دلار دامن زده است. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، به 43 سال قبل بر می‌گردیم. از ابتدای انقلاب تا سالهای 97 و 98 متوسط رشد نقدینگی 28 تا 30 درصد بوده است اما در 3 سال گذشته رشد آن شتاب گرفته و به مدد رفتار فشل دولت‌ها به حدود 40 درصد (در سال) رسیده است.

در گام نخست باید امیدوار بود سرعت رشد نقدینگی بیشتر نشود. چراکه اگر دولت با همین فرمان کج و آشفته که از مرداد سال گذشته در پیش گرفته، پیشروی کند، با سرعتی بالایی به ته دره خواهیم رسید. اما فعلا فرض بر این است که رشد نقدینگی تعدیل شده و جایی بین 30 درصد (40 سال اول) و 40 درصد (3 سال اخیر) یعنی محدوده 35 درصد قرار گیرد. در مقطع فعلی که این گزارش را قلم می‌زنیم، نقدینگی کشور به مرز 6.000 همت رسیده است. بنابراین اگر با فرمان (رشد 35 درصدی) پیش برویم، نقدینگی کشور طی 10 سال آینده از رقم 120 هزار همت (رشد 20 برابری) عبور خواهد کرد ! اما رشد نقدینگی چه اثری و یا اهمیتی برای بازار سرمایه دارد ؟

اهمیت این موضوع در نرخ ارز است ! اگر تعادل نقدینگی به دلار را 250 میلیارد دلار در نظر بگیریم، احتمالا نرخ ارز هم طی سال آینده (با فرض در نظر نگرفتن حذف صفرهای اسکناس) به 500 هزار تومان (رشد 14 برابری) خواهد رسید ! در نگاه اول، تصور رسیدن دلار به چنین نرخی ذهن انسان را مشوش و آشفته می‌کند اما این موضوع لاجرم با فرمانی که دولت به دست گرفته، اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه رشد دلار طی 10 – 12 سال اخیر حدود 30 برابر بوده است ! بنابراین چنین رشدی، چندان هم عجیب نیست.

خب، خروجی این موضوع چیست ؟ خروجی این موضوع، اهمیت دارایی‌های ما در بازارها است. بطور قطع دارایی ما در بانکها با فرض سپرده شدن طی یک دهه، بیش از 6 برابر نخواهد شد و این در شرایطی است که دلار بیش از 2 برابر سپرده بانکی رشد خواهد کرد و طبیعتا بازدهی بازار سرمایه هم (طبق روال تمامی دوره‌های رشد تورمی و بدون در نظر گرفتن اصلاح پس از دوره رونق) کمتر از رشد 20 برابری دارایی نخواهد بود.

برخی معتقدند بازار سهام مفت‌ترین دارایی است که اتفاقا اعتقاد درستی است؛ آن هم در شرایطی که قیمت مسکن از مرز حباب هم گذشته است اما فعلا ترس از برخی ریسک‌ها سبب شده تا قیمت‌ سهام به نازل‌ترین سطح ممکن برسد و دقیقا در دل برخی از همین ریسک‌ها است که می‌توان با کسب بازدهی‌های طوفانی در برابر تورم و اتفاقات پیش رو در امان بود. نکته مهم اینکه، سهام می‌تواند سود تقسیمی هم داشته باشد اما در بازار ارز و طلا خبری از DPS نیست. با کمی تامل می‌بینیم که حتی خرید سهام در سطوح فعلی و یا حتی قیمت‌های بالاتر هم ریسک چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد. علی‌الخصوص که اثرات افت قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هم در قیمت سهام منعکس شده است و فقط کافی است با دارایی‌‌های ارزشمندی همچون سهام به مانند ملک برخورد کنیم و پس از خرید، روزانه قیمت‌ها را چک نکنیم ... !

اما برای امروز احتمالا بازار پر عرضه‌تری را داشته باشیم. رشد شتابان روزهای اخیر همزمان با حجم معاملات بالا، قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، گوش به زنگ بودن اخبار سیاسی و نیاز به یک اصلاح کوچک از جمله دلایلی است که می‌تواند موضوع فروشنده‌ها در بازار امروز را تقویت کند. البته روند معاملات روز گذشته به خوبی نشان داد که پول خوبی پای کار آمده و احتمالا در منفی‌ها شاهد صف‌آرایی خریداران باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24