Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار برای دومین روز متوالی تحت تاثیر رشد دلار و البته افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته، رشد حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. برخی معتقدند رشد حجم آن‌هم درست در زمان و مکان مناسب تکنیکی، سیگنال مثبتی را برای بازار صادر کرده است. هر چند که سطح بی‌اعتمادی به قدری زیاد است که فعالان بازار هنوز هم نسبت به تغییر روند تردید دارند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 16 آبان 1401 / بررسی 8 مولفه تاثیرگذار

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته کمی با ترس و لرز و البته مثبت آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی، تردید در ذهن معامله‌گران موجب توقف رشد قیمت‌ها شد اما در نهایت سمت تقاضا موفق شد با دیکته مواضع خود و البته به کمک رنج مثبت در نمادها و صنایع تاثیرگذار، یک رشد نسبتا خوب دیگر را برای شاخص کل به ارمغان بیاورد.

بازار برای دومین روز متوالی تحت تاثیر رشد دلار و البته افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته، رشد حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. برخی معتقدند رشد حجم آن‌هم درست در زمان و مکان مناسب تکنیکی، سیگنال مثبتی را برای بازار صادر کرده است. هر چند که سطح بی‌اعتمادی به قدری زیاد است که فعالان بازار هنوز هم نسبت به تغییر روند تردید دارند. از بد ماجرا، حقوقی‌ها هم خیلی رفتار تحلیلی نداشته و به دنبال حقیقی‌ها در صف هیجان و رفتارهای افراطی هستند !! به نظر در این مقطع باید چند مولفه مهم را مورد بررسی قرار داد.

مولفه اول، P/E بازار است که رقم آن به پائین‌ترین سطح 6 – 7 سال اخیر یعنی 5.5 واحد بازگشته است. مولفه دوم، P/S بازار است که همین چند روز اخیر به سطوح کمتر از 1.6 واحد هم رسیده بود. جالب است بدانید که سقف P/E بازار در مرداد سال 99 حدود 38 واحد و سقف P/S نیز نزدیک به 10 واحد بود ... ! مولفه سوم، ارزش دلاری بازار است که با وجود رشد روزهای اخیر کماکان در سطوح نازل و باورنکردنی 160 میلیارد دلاری قرار دارد. یعنی ارزش بازار بیش از 600 نماد حاضر در 2 تابلوی بورس و فرابورس تنها 160 میلیارد دلار است که واقعا رقم خنده‌داری است که به لطف رفتار دولت و زیاده‌‌خواهی‌ها و بی‌تدبیری‌های او رقم خورده است.

مولفه چهارم، وضعیت تکنیکی بازار است. از اوایل شهریور بارها به این نکته اشاره شد که احتمالا زمان برگشت قطعی بازار اواخر مهر و اوایل آبان خواهد بود. اما درخصوص سطوح برگشتی کمی تردید داشتیم و عدد خاصی مدنظر نبود اما به هر جهت پس از ریزش سنگین اخیر، درست در زمان مورد انتظار، رفلکس بازار را داشتیم. مولفه پنجم حجم است که طی مدت اخیر به شدت کاهش یافته بود و حتی سطوح کمتر از 2 هزار میلیارد تومانی را هم دیده بود اما طی روزهای اخیر به یکباره با جهش جدی به 4 هزار میلیارد تومان رسید. این موضوع چراغ راه بسیاری از سهامداران است و به نوعی امیدواری به آشتی پول با بازار را تقویت می‌کند.

مولفه ششم یا بهتر است بگوئیم درایور اصلی بازار، دلار است که به یکباره فنر فشرده‌اش به دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی رها شده و یکباره با شکست سطح 33 هزار تومان، در مسیر رشد قرار گرفته است. البته هنوز اثرات واقعی دلار باقی مانده و بطور کل بروز نکرده اما در کل دلار و رشد آن همیشه یکی از اصلی‌ترین درایورها بوده که به دنبال خود جریان پول را می‌کشاند و به بازار شوک وارد می‌کند. درخصوص دلار، باید دید دلار نیمایی به چه شکلی و با چه سرعتی و سیاستی فاصله خود با دلار در بازار آزاد را کم می‌کند. اما به هر جهت بازار از رشد دلار سیگنال تورمی جدی را دریافت کرده و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.

اما مولفه هفتم، چشم‌انداز است. البته در اینجا، منظور ما از چشم‌انداز، رفتار دولت است. دولت طی یکسال و نیم اخیر نشان داده که هیچ ارزشی برای بازار و سهامدار قائل نیست و صرفا به فکر نان و روزی خود از طریق بهانه‌هایی نظیر دریافت مالیات و عوارض و نرخ‌گذاری دستوری و دست‌درازی به جیب شرکت‌ها در راستای پوشش بودجه است. و از بد ماجرا حتی حمایت ریالی خاصی هم از بازار نمی‌کند که دست‌کم به این موضوع دلخوش باشیم ! اما در روزهای اخیر مقداری فضا با فشار سهامدار، شدت گرفتن خروج پول و تحت فشار قرار گرفتن بازار ارز، تغییر کرد. به نظر اگر این رویه ادامه پیدا کند و تهدیدهای بودجه سال 1402 تبدیل به فرصت شود، نقدینگی بیشتری با کاهش ابهامات راهی بازار خواهد شد. به ویژه اینکه با خارج شدن دلار از مدار منطق، بازار راهی به غیر از رشد ندارد.

و اما مولفه هشتم یعنی "ریسک سیاسی" تنها مولفه‌ای است که به سود بازار نیست و البته سد محکمی در برابر هفت موله اخیر است. منظور از ریسک، تحولات سیاسی از توقف مذاکرات و احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه گرفته تا نشست شورای حکام، نشست جی ۷، انتخابات کنگره آمریکا، برگشت نتانیاهو به قدرت و اعتراضات داخلی است و بدترین اتفاق این است که دولت بخواهد برای کنترل ریسک‌ دست به اقدامات غیرمنطقی و سرکوب قیمتی بزند که اتفاقا زمینه و مهارت این کار را هم داشته و یکی از نگرانی‌های بازار همین موضوع است. البته عموما بحث سرکوب قیمتی، کوتاه‌مدت است و طبق روال گذشته، اقتصاد با یک فاز تاخیر سیلی دردناکی به گوش دولت خواهد زد.

به سراغ بازار برویم. بازاری که این روزها شرایط بهتری دارد اما هنوز تردید در رفتار معامله‌گران وجود داشته و در این مرحله بازار بارها عرضه و دست به دست خواهد شد و خود را برای حرکت اصلی آماده خواهد کرد. فقط کافی است کمی از میزان ریسک‌های اشاره شده کاسته شده تا هفت مولفه تاثیرگذار یاد شده بتوانند بر بازار مسلط شوند. برای امروز بازاری متعادل مدنظر است و این امیدواری وجود دارد که در نیمه دوم معاملات، تحرکات قوی‌تری را شاهد باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24