Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

علیرضا کدیور مدیرعامل  سبد‌گردان آسال: شرایط بازار کماکان از سال ۹۹ تا الان بد است. بخشی از افتی که شاید در ابتدا اتفاق افتاد ناشی از حبابی بود که در سال ۹۸ و اوایل ۹۹ ایجاد شد و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها رشد بی‌رویه و خارج از منطقی را در آن مقطع زمانی داشتند، طبیعتا بخشی از آن افت ناشی از تخلیه آن حباب و هیجان در بازار بود. اما لااقل در ۱.۵ سال گذشته دیگر نمی‌توانیم افت بازار را به تخلیه حباب  نسبت بدهیم.  بخشی از این ناشی از مشکلات درون و برون بازار است ، که همچنان  آن مشکلات و آن نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در بازار وجود دارد.

بزرگ ترین نگرانی بازار سرمایه چیست؟ / گفت و گو با علیرضا کدیور مدیرعامل سبدگردان آسال

بورس24 : علیرضا کدیور مدیرعامل  سبد‌گردان آسال در حاشیه کیش اینوکس 2022 در گفت و گو با بورس24 درخصوص وضعیت بد بازار که بیش از 2 سال ادامه داشته، گفت: شرایط بازار کماکان از سال ۹۹ تا الان بد است. بخشی از افتی که شاید در ابتدا اتفاق افتاد ناشی از حبابی بود که در سال ۹۸ و اوایل ۹۹ ایجاد شد و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها رشد بی‌رویه و خارج از منطقی را در آن مقطع زمانی داشتند، طبیعتا بخشی از آن افت ناشی از تخلیه آن حباب و هیجان در بازار بود.

افت بازار دیگر از تخلیه حباب نیست

وی گفت:  اما لااقل در ۱.۵ سال گذشته دیگر نمی‌توانیم افت بازار را به تخلیه حباب  نسبت بدهیم.  بخشی از این ناشی از مشکلات درون و برون بازار است ، که همچنان  آن مشکلات و آن نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در بازار وجود دارد.

تصمیم های نهاد ناظر مبتنی بر تحلیل است؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ما قرار است از طرف نهادهای نظارتی و نهادهای تصمیم‌گیر در بازار سرمایه سیاستی اتخاذ کنیم، در درجه اول باید مبتنی بر تحلیل‌ها و بررسی‌ها و گزارش‌های کارشناسی باشد که بعضا به نظر می‌آید که شاید در برخی از این تصمیمات چنین پشتوانه کارشناسی وجود ندارد. نکته دوم اینکه متاسفانه ما از تجربیات سایر کشورها و سایر بورس‌های دنیا که آنها قدمتی چندین برابر ما دارند و به لحاظ عمر فعالیت‌شان دوره‌های رونق و رکود و اتفاقات زیادی را تجربه کرده‌اند و  راه‌حل‌ها و سیاست‌هایی را در پیش‌گرفته‌اند که عملا این  به عنوان یک دارو جواب  پس داده است، استفاده نمی کنیم. یعنی ما قرار نیست دیگر سعی و خطا کنیم و چرخ را از ابتدا اختراع کنیم.

ما فقط سعی و خطا کرده ایم

کدیور افزود: اما متاسفانه در طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته در بازار سرمایه همیشه سراغ سعی و خطا بوده‌ایم و سیاست‌هایی را حتی شاید بدون پشتوانه کارشناسی اتخاذ کرده‌ایم. مثلا در  مقطعی  تصمیم دامنه نامتقارن را اتخاذ کرده‌ایم، بعد دوباره دامنه را متقارن کرده‌ایم یا همین الان عملا به لحاظ تعداد نمادهایی که در بازار سرمایه معامله می‌شوند ، ۳  نوع دامنه نوسان داریم، (در بازار‌های اول بورس و فرابورس دامنه نوسان ۷ درصدی ، در بازارهای دوم بورس و فرابورس دامنه نوسان ۵ درصدی و در سهام شرکت‌های بازار پایه زرد دامنه نوسان ۳ درصدی را داریم).  و این نگرانی و سردرگمی مسئولان و تصمیم‌سازان بازار سرمایه را به سرمایه گذاران مخابره می‌کند. این سیاست‌های یک شبه و سیاست‌هایی که متوازن هم نیست در ابعاد مختلف بازار سرمایه  بیشتر از آنکه بتواند مشکل را رفع کند، بیشتر بازنگرانی و شاید عدم وجود راه حل و ایجاد سعی به خطا  را به بازار سرمایه مخابره می‌کند.

سوالات و ابهامات زیاد است، بازار چگونه رشد کند؟

مدیر عامل سبدگردان آسال گفت: اولا ما تا وقتی که همین سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های یک شبه را در بازار سرمایه شاهد هستیم و تا زمانی که ما برخی از سوالات و ابهامات اساسی  در حوزه اقتصاد کلان و در حوزه بازار سرمایه همچنان پاسخ داده نشده است، (یکی از بزرگترین‌های آن بحث مذاکرات هسته‌ای که همچنان به نتیجه‌ای نرسیده است،) و  تصمیم‌سازان کلان اقتصاد ما چه در دولت و در مجلس با اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه  هزینه‌ها یا تغییرات اساسی را به شرکت‌های فعال اقتصادی در بودجه سالانه تحمیل می‌کنند ، همچنان امیدی نمی‌توانیم به بازگشت رونق به بازار سرمایه داشته باشیم.

بودجه اولین و بزرگترین نگرانی بازار سرمایه

وی گفت:  هنوز دولت برای ارائه لایحه بودجه به مجلس فرصت دارد، ولی خود بودجه یک نگرانی برای بازار سرمایه است که مفاد این بودجه و ضرایب و اعداد و ارقامی که در این بودجه برای متغیرهای مهم اقتصادی  گنجانده می‌شود به چه نحوی است؟  و این یکی از بزرگترین ابهامات ما است.

در روند معاملات بازار دخالت نکنید

وی افزود: اگر  مسئولین  سازمان  بخواهند همین سیاستگذاری‌ها را ادمه دهند و دخالت‌هایی که در حتی روند معاملات و نحوه معاملات فعالان بازار  اتخاذ می‌کنند  مستمر باشد ، دورنمای کوتاه مدت مثبتی را برای بازار سرمایه نمی‌بینم.

بازار ارزنده است اما ؛ پر ریسک

وی افزود: اعتقاد من  این است که قیمت خیلی از سهام صنایع و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه  در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. اما به دلیل مشکلات و تهدید‌ها و نگرانی‌هایی که وجود دارد،  نمی‌توانیم  انتظار رشد بازار را داشته باشیم.

پولی در بازار نیست، مشکل طرف تقاضاست

وی ادامه داد: البته سرمایه‌گذارانی که در طی این مدت می‌خواسته‌اند پول خود را خارج کنند، موفق به خروج شده اند. مشکل ما  در بازار سرمایه ناشی از فشار عرضه و سمت عرضه سهام نیست، از نظر من مشکل ما در بازار سرمایه ناشی از ضعف طرف تقاضا است، تقویت طرف تقاضا بخش عمده آن تابع رفع نگرانی‌هایی است که اشاره کردم.

"دلار" در بلند مدت صعودی است

کدیور افزود: به نظر من روند دلار تا پایان سال جاری یا حتی در سال آینده ،  تابع مذاکرات هسته‌ای است.  اینکه  آیا  مذاکرات به نتیجه می‌رسد، نمی‌رسد یا همچنان در این وضعیت بلاتکلیف است؟ یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز و دلار است.

سیاست بانک مرکزی چیست؟

به گفته وی، موضوع دوم بحث توان  و خواست بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز است، یعنی اگر خواست بانک مرکزی بر کنترل نرخ ارز باشد، باید دید چقدر برای انجام این کار توان دارد، یعنی چقدر موجودی ارزی دارد، چقدر می‌تواند این بازار را با شیوه‌هایی که خودشان اتخاذ می‌کنند در پیش بگیرد. اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، ما در کوتاه مدت با افت مقطعی و یک ثبات در نرخ ارز مواجه خواهیم بود. به نظر من روند نرخ ارز فارغ از اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، نرسد یا حتی در همین وضعیت بلاتکلیف باشد، در میان مدت و بلند مدت روند صعودی خواهد بود، ولی در کوتاه مدت این روند می‌تواند مقداری نزولی باشد به شرط بحث مذاکرات هسته‌ای و اینکه بتواند بخشی از تحریم‌هایی که بر اقتصاد ما تحمیل شده است، رفع شود.

کدیور گفت: در طی سال جاری شاهد این هستیم که نرخ سود سپرده‌های بانکی که از طرف بانک‌ها به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود  روند صعودی داشته است، یعنی در اوایل امسال بانک‌ها به طور میانگین نرخ عددی بین ۲۰ تا ۲۱ درصد را پیشنهاد می‌کردند، اما امروز اعداد کف ۲۳ درصد را می‌بینیم که این نشان می‌دهد بانک‌ها در تلاش هستند، سپرده‌های مردم را جذب کنند. همچنین،  تقریبا از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد را در منابع تحت مدیریت صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه شاهد هستیم که این هم نشان می‌دهد، ذائقه سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در ابزارهای کم ریسک یا بدون ریسک و خروج از ابزارهای ریسکی است. یعنی همزمان که شاهد رشد منابع تحت مدیریت صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم، شاهد افت شدید منابع تحت مدیریت صندوق‌های سهامی هم هستیم.

وی گفت:  سیاست  دولت  و بانک مرکزی  بر این است که تا حد ممکن‌ از محل تامین مالی‌هایی از بازار سرمایه کسری بودجه را تامین کنند که خود این هم مستلزم رشد نرخ بهره در بازار سرمایه و نرخ سود بازده در بازار خواهد بود که همه این موارد در شرایط فعلی که نگرانی‌هایی هم در خود بازار سرمایه و  سهام وجود دارد باعث خواهد شد که ما باز شاهد ضعف و رکود در بازار سهام باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بدون شک در طی ماه‌های آینده باتوجه به اینکه دولت حتما کسری بودجه خواهد داشت و بخشی از آن را از محل فروش اوراق می‌ تامین می‌کند، مطمئنا  شاهد عرضه گسترده اوراق از طرف دولت خواهیم بود که این موضوع بر نرخ بازده بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24