Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به لحاظ بنیادی بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. رسیدن P/E بازار به سطوح کمتر از 6 واحد (پائین‌ترین سطح 7 سال اخیر)، قرار گرفتن ارزش دلاری بازار در سطوح نازل 170 میلیارد دلاری، عدم بازدهی بازار سرمایه در قیاس با بازارهای موازی، شرایط تکنیکی مناسب شاخص و بسیاری از نمادهای تاثیرگذار و احتمال رشد نرخ ارز با توجه به رسیدن دلار به سطوح بیش از 33 هزار تومانی، نشان از شرایط مناسب برای رشد دارد

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 آبان 1401 / موج ارزی

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته شروع آرام و مثبتی داشت. در یک ساعت دوم مقداری تردید در رفتار معامله‌گران ایجاد شد اما با رسیدن به ساعت پایانی بازار، باری دیگر خریداران دست بالا را گرفتند و بر همین اساس شاخص کل در یک روز نسبتا خوب با ثبت رشد بیش از 15 هزار واحدی تا نزدیکی کانال یک میلیون و 270 هزار واحدی پیشروی کرد. در این روز شاخص هم‌وزن هم برخلاف بازار یکشنبه شرایط خوب داشت و موفق شد با رشد بیش از 1 درصدی تا کانال 360 هزار واحدی پیشروی داشته باشد. البته حجم معاملات کماکان محدود است و کماکان میل به خروج نقدینگی از بازار با وجود نازل بودن قیمت‌ها وجود دارد ... !

برای بررسی شرایط فعلی بازار، ابتدا باید کمی به عقب برگردیم و اتفاقات 2 ماه اخیر را مرور کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، در آخرین ماه تابستان به این نکته اشاره شد که با آغاز فصل پائیز، بازار به مصاف سه رویداد مهم، "انتشار گزارش‌های 6 ماهه" ، "انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در اوایل آبان" و "پیش‌بینی بودجه دولت برای سال 1402" خواهد رفت. رویداد نخست یعنی انتشار گزارش شرکت‌ها به پایان رسید و اثرات قوی منفی روی قیمت‌ها گذاشت که البته در این بین ناآرامی‌های اجتماعی هم بی‌تاثیر نبود و جو کلی را ملتهب کرد.

در مورد رویداد دوم بحث مفصل است اما اگر قرار باشد مختصر و سربسته در این خصوص بحث کنیم، باید گفت با توجه به تحولات اخیر، به نظر بحث برجام و توافق فعلا کنار رفته و دست‌کم طرف مقابل این موضوع را در کوتاه‌مدت از دستور کار خارج کرده است. بنابراین شاید انتخابات کنگره هم آن سطح اهمیت سابق را نداشته باشد. ضمن اینکه نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای اکثریت مجلس نمایندگان را بیشتر می‌داند. بنابراین خوش‌بینی سیاسی فعلا جایی در تحلیل‌ها نداشته و از طرف دیگر احتمال رشد قیمت دلار تا سطوح 37 – 38 هزار تومانی هم قوت گرفته است.

اما در مقطع فعلی، بزرگترین ریسک، همان رویداد معروف سوم یا به عبارتی پیش‌بینی بودجه برای سال آتی آن هم توسط یک دولت کم تدبیر است که این روزها ذهن فعالین بازار را به شدت درگیر کرده است. البته به گفته وزیر اقتصاد، دولت در تلاش است در تدوین و سپس در همکاری با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مجلس بتواند به توافق مشترکی درباره متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌های بورسی برسد تا بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ای امیدوارکننده برای بازار سرمایه باشد !

اما مشکل اینجاست که تا به این جای کار نه‌تنها وعده‌های دولت از اولویت نخست رئیس‌جمهور درخصوص بورس گرفته تا عدم حمایت مالی، عملی نشده که طی این مدت جیب بازار سرمایه را به عناوین مختلف نظیر قیمت‌گذاری دستوری، افزایش جدی نرخ خوراک گاز، در نظر گرفتن مالیات جدی برای صادرکنندگان و ... زده‌اند و همین موضوع سبب شده تا بازار بطور کل اعتمادی به اظهارنظرهای مسئولین نداشته و منتظر اتفاقات و لایحه بودجه باشد. بنابراین طبیعی است در یک بازار "بحران‌زده" خیلی تمایل به ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها نباشد و آنها نیز هر مثبتی را فرصت خروج قلمداد کنند. تداوم خروج نقدینگی آن هم با شدت بالا طی روزهای اخیر، مهر تائیدی بر این ادعا است. این رفتار نتیجه سیاست‌های غلط دولت، رفتار غیرعقلایی و دوشیدن بازار سرمایه است ... !

در همین راستا بسیاری از فعالان بازار معتقدند حمایت شکل گرفته کارساز نخواهد بود. به ویژه اینکه در رفتار صندوق توسعه و تثبیت همان طرز تفکر تکراری گذشته یعنی خرج کردن پول پای سهام شاخص‌محور دیده می‌شود و این موضوع به هیچ‌وجه قابل قبول نبوده و مذاق بازار خوش نخواهد آمد. بازار در این مقطع بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت از سهامی دارد که طی مدت 26 ماه گذشته، افت‌های بیش از 70 درصدی را تجربه کرده‌اند. شاید با خود بگویید این دست سهم‌ها از نظر بنیادی شرایط خوبی ندارند.

اما واقعیت این است که اتفاقا در بسیاری از این سهام شرایط بنیادی و نسبت‌های P/E و P/S و ارزش دلاری بسیار جذاب است و اتفاقا برخی از بزرگان بازار که مورد توجه صندوق توسعه و تثبیت هستند، به دلیل افت قیمت‌های جهانی و عدم افت متناسب با این رویداد، چندان ارزنده نیستند ! ضمن اینکه، این رویه یعنی شاخص‌سازی یا هر چیزی که اسمش را بگذارید (به دلیل مسوق به سابقه بودن) هیچگاه نتیجه مثبتی را در پی نداشته و از قضا فشار بیشتری را بر نمادهایی که از کانون توجهات خارج هستند، وارد کرده است.

در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت، به لحاظ بنیادی بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. رسیدن P/E بازار به سطوح کمتر از 6 واحد (پائین‌ترین سطح 7 سال اخیر)، قرار گرفتن ارزش دلاری بازار در سطوح نازل 170 میلیارد دلاری، عدم بازدهی بازار سرمایه در قیاس با بازارهای موازی، شرایط تکنیکی مناسب شاخص و بسیاری از نمادهای تاثیرگذار و احتمال رشد نرخ ارز با توجه به رسیدن دلار به سطوح بیش از 33 هزار تومانی، نشان از شرایط مناسب برای رشد دارد اما مشکل اینجاست که اعتماد عمومی از دست رفته و در رفتار دولت هم هیچ عقلانیت و میل به تغییر رویکرد دیده نمی‌شود و همین دو موضوع به تنهایی می‌تواند خط بطلانی بر نکات مثبت سرمایه‌گذاری در بازار بکشد. لذا در این شرایط باید با دقت رفتار بازار و نحوه حمایت‌ها از سهام را دنبال کرد. همچنین بررسی حجم و ارزش معاملات و رفتار تراز نقدینگی حقیقی‌ها می‌تواند برای پیش‌بینی روند آتی بازار موثر باشد.

اما برای امروز هم منطقا باید بازار مثبتی را شاهد باشیم. با این حال پس از رشد 2 روزه و با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، دور از ذهن نیست که در نیمه دوم معاملات فشار عرضه در کلیت بازار افزایش یابد.

برای ورود به اتاق گفتگو در بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده چشم انداز بورس فردا اینجا کلیک کنید...↪️

برای اطلاع از اخبار لحظه ای بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24