Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیرعامل در گفت و گو با بورس 24: من راضی نیستم

رئیس مجمع «شتران» در جمع سهامداران : ما تاآخر ایستاده ایم ؛ تا آخر رقابت «فارس»!

بورس24 : رقابت بر سر بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بین سرمایه گذاری اهداف و پالایش نفت تهران که امروز از مرز 97 همت گذشت ، در حال تبدیل شدن به یک موضوع جنجالی است.

اما در حالی رقابت برای خرید این بلوک به فردا و شاید روزهای آینده موکول شده که بررسی ها نشان می دهد صندوق بازنشستگی نفت و سهام عدالت با 26.3 و 24 درصد، ملی صنایع پتروشیمی و تاپیکو با 18.75 و 7.6 درصد در ترکیب سهامداری "فارس" حضور دارند اما سهام عدالت دارای 2 کرسی  هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس بوده و قصد دارد با کسب کرسی سوم از طریق منابع پالایشگاه تهران، کنترل هلدینگ فارس را در دست گیرد.

در این خصوص چند مورد از سوی کارشناسان، مطرح شده است:

 1- استفاده از منابع سهامداران پالایشگاه تهران برای کسب کنترل سهام عدالت، خلاف حاکمیت شرکتی و صرفه و صلاح سهامداران این شرکت بورسی بوده و حکایت از استفاده از منابع یک شرکت برای اهداف یک شرکت دیگر دارد.

2- سهام عدالت بنگاه دار تخصصی حوزه نفت و پتروشیمی نبوده و اصولا ساختار سهامداری غیر کنترلی و دریافت سود دارد نه ساختار بنگاه داری اقتصادی.

3-"شتران" به دلیل دارا بودن نفتای مازاد و فروش با دیسکانت های تا 80- دلار، دارای زیان تولید قابل توجه در این محصول بوده و طبیعتا" رسالت آن باید اجرای طرح های توسعه ای برای جذب نفتای فوق از طریق احداث واحدهای بنزین سازی و پایین دستی برای افزایش سودآوری شرکت باشد.

کما این که طرح افزایش ظرفیت واحد بنزین سازی با پیشرفت 28 درصدی در حال اجرا بوده و منابع قابل توجهی برای تکمیل آن نیاز است ولی با خرید بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی فارس، "شتران" دارای سرمایه گذاری با بهای تمام شده 100 هزار میلیارد تومانی و ارزش تابلوی 36 هزار میلیارد تومانی و با تفاوت منفی 60 هزار میلیارد تومانی خواهد شد.

بنابراین تردید در احتساب یا عدم احتساب کاهش ارزش 60 هزار میلیارد تومانی موجب ابهام اساسی در صورت های مالی و تعلیق نماد به دلیل احتمال عدم اظهار نظر حسابرس یا اظهارنظر مردود خواهد شد.

همچنین اقساط سالانه خرید این بلوک، 26 هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به بازدهی نقدی پایین سهام "فارس"، مسیر طرح های توسعه ای و ایجاد ارزش افزوده پالایشگاه تهران و تبدیل شرکت به یک پتروپالایشگاه را برای همیشه مسدود خواهد کرد.

با این اوصاف این سئوال اساسی مطرح است که چرا پالایشگاه تهران به جای ایجاد ظرفیت پالایشگاهی و پترو‌پالایشگاهی شدن باید اقدام به خرید سهام "فارس" با این قیمت کنترلی کند و آیا ماجراجویی اشخاص خاص به قیمت نابودی یک شرکت در صنعت استراتژیک می ارزد؟

در حاشیه مجمع امروز «شتران» که برای تصویب افزایش سرمایه 61 درصدی شرکت از محل سود انباشته برگزار شد ، محمد خزایی رئیس هیات مدیره شرکت در تریبون رسمی مجمع در برابر پرسش سهامداران مبنی بر این که چرا برای خرید بلوک 12 درصدی «فارس» 4 برابر قیمت تابلو در حال رقابت هستید و اساسا خرید این بلوک چه فایده ای برای شما دارد ، مدعی شد : در صورت خرید این بلوک می می توانیم در همه شرکت های زیرمجموعه هلدینگ کرسی مدیریتی بگیریم و نفوذ داشته باشیم.

او در برابر این سوال که «شتران» در تهران و پتروشیمی های «فارس» در عسلویه چه کمکی می توانند در تکمیل زنجیره تولید و فروش به یکدیگر کنند ؟ پاسخ مشخصی نداد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار بورس24 که پرسید تا چه قیمتی در رقابت «فارس» حضور خواهید داشت ، در حالی که قیمت بلوک از 97 همت عبور کرده است ؟ پاسخ داد : این که تا چه نرخی در رقابت می مانیم را نمی توانم افشا کنم اما برنامه ما جدی است و تا آخر هستیم.

در این حال حامد آرمان فر مدیرعامل «شتران» در حاشیه برگزاری مجمع از عدم تمایل خود برای حضور در رقابت «فارس» سخن گفته و مدعی شده که این موضوع تصمیم هیات مدیره بوده ، هیات مدیره ای که من عضو آن نیستم.

وی به خبرنگار بورس24 گفت : من در هیات مدیره نیستیم و ترجیح می دهم هیات مدیره در این خصوص اظهار نظر کند.من در ریز ماجرا نیستم و بنده حضور در رقابت «فارس» را شخصا" تائید نکرده ام.

برای ورود به اتاق گفتگو در بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده چشم انداز بورس فردا اینجا کلیک کنید...↪️

برای اطلاع از اخبار لحظه ای بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24