Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با رسیدن بخش بااهمیتی از گزارش‌های میان‌دوره‌ای، P/E بازار بورس به 5.5 واحد، P/E بازار فرابورس به 8.5 واحد و P/E کل بازار به 5.8 واحد تعدیل شده است. در واقع نحوه گزارش‌دهی شرکت‌ها و سودسازی در تابستان به‌گونه‌ای بوده که P/E کل تغییر بااهمیتی نداشته و البته کماکان این متغیر مهم در سطوحی پائین‌تر از نیمه دوم سال 94 قرار دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 آبان 1401 / نفوذ تلخ به 1.2 میلیون !!

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر رسیدن گزارش نه‌چندان مطلوب در صنایعی نظیر فولاد، فلزات اساسی، سنگ‌آهن و برخی از شرکت‌های پتروشیمی و خودرویی با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و تقریبا با همین رویه تا پایان ساعت معاملات به کار خود ادامه دارد. در نتیجه این رویداد، شاخص کل با افت حدود 12 هزار واحدی به کانال 1.2 میلیون واحد نفوذ کرد و البته شاخص هم‌وزن به دلیل گزارش خوب بسیاری از شرکت‌ها در صنایع متوسط و کوچکتر، افت کمتری را ثبت کرد. تنها نکته مثبت در جریان معاملات 2 روز اخیر، رشد نسبی حجم و ارزش معاملات بود که زیر سایه تداوم خروج نقدینگی چندان به چشم نیامد. ضمن اینکه به این نکته باید توجه داشت که در بسیاری از سهام، اثرات گزارش ضعیف دوره 6 ماهه پیش‌خور شده و در همین راستا نمی‌توان انتظار افت بیشتری داشت.

بازار سهام در شرایطی روزهای رخوت‌زده خود را طی می‌کند که ‌اعتماد به آن از سوی مردم هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و بلاتکلیفی خریداران برای افزایش تقاضا، آن را به دام روندهای خنثی و فرسایشی انداخته است؛ این در حالی است که به ‌نظر می‌آید همچنان برخی از مسائل نظیر اختلاف قیمت ارز میان معاملات نیمایی و بازار آزاد وجود دارد که در شرایط رکود اقتصاد جهانی می‌توان از آن برای تقویت وضعیت بورس استفاده کرد و با افزایش ارزندگی سهام، به بازار کامودیتی‌محوری همچون بورس رونق بخشید.

این روزها اقتصاد ایران دغدغه و چالش کم ندارد. از یک‌سو تورم امان مردم را بریده و از سوی دیگر ناکارآمدی دولت در بخش اقتصاد به مردم ضربه زده است. این موضوع تقریبا واضح است که اقتصاد کشور دیگر نمی‌تواند به مانند دهه‌های گذشته با فضای تولید رانت کنار بیاید. با این ‌حال در همین فضای نامناسب برخی از فعالان هستند که سعی می‌کنند با قرار گرفتن در موقعیت‌های بهتر، امنیت سودآوری را برای فعالیت اقتصادی خود تضمین کنند؛ البته اگر موانع مهمی نظیر مداخلات قیمتی و تغییرات قوانین به شکل سلیقه‌ای بگذارد. بر این اساس بورس تهران را می‌توان یکی از بخش‌هایی از اقتصاد دانست که در سال‌های اخیر تحولات زیادی را شاهد بوده و در خلال همین تحولات ضربه‌های قابل ‌توجهی از تغییرات پی‌درپی قوانین خورده است. این بازار چه در خلال سال ‌۹۹ که فراز و فرود قیمت‌ها همه را به تعجب واداشته بود و چه پیش از شروع سیکل صعودی سال ‌۹۷ تا ۹۹ که صعودی سریع را شاهد بود، همواره از تمامی مسائل اثرگذار بر اقتصاد ایران اثر گرفته‌ است.

به‌طور واضح می‌توان دریافت که این اثرپذیری بالا بیش از آنکه ناشی از بی‌توجهی به موضوع فعالیت بازار سرمایه باشد، ناشی از اثرگذاری همه بخش‌های اقتصاد در آن است، چراکه بازار سهام به‌ عنوان یک بازار ثانویه چیزی بیشتر از آینه تمام‌نمای اقتصاد ایران نیست و به هیچ‌ عنوان نمی‌تواند از خود ارزش خلق کند، اما می‌تواند با کمک به شرکت‌ها برای تامین‌ مالی از این بازار و افزایش حضور سرمایه‌های خرد نقش مهمی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور ایفا کند. تمامی این‌ها در شرایطی میسر می‌شود که نگاه کلی به اقتصاد و زمینه‌های لازم برای توسعه اقتصادی فراهم باشد. طبیعتا در چنین شرایطی هر آنچه که اقتصاد را بیازارد، بورس را نیز خواهد رنجاند.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که حال و روز خوبی ندارد. با رسیدن بخش بااهمیتی از گزارش‌های میان‌دوره‌ای، P/E بازار بورس به 5.5 واحد، P/E بازار فرابورس به 8.5 واحد و P/E کل بازار به 5.8 واحد تعدیل شده است. در واقع نحوه گزارش‌دهی شرکت‌ها و سودسازی در تابستان به‌گونه‌ای بوده که P/E کل تغییر بااهمیتی نداشته و البته کماکان این متغیر مهم در سطوحی پائین‌تر از نیمه دوم سال 94 قرار دارد. اما برای امروز هم احتمالا بازار در نیمه نخست شرایطی مشابه با بازار روز گذشته داشته باشد. با این حال به دلیل رسیدن شاخص به مرز کانال 1.3 – 1.2 میلیون و از طرف دیگر گرفته شدن زهر فروش، به نظر در نیمه دوم روند بازار عرضه و تقاضا مقداری بهبود یابد.

برای مشاهده سایت خبرگزاری اقتصاد آنلاین بورس بیست و چهار روی لینک کلیک کنید↪️

برای دیدن جدیدترین اخبار تحلیل بیت کوین روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از کف قیمتی نماد های بورسی روی لینک کلیک کنید.↪️

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24