Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در جریان کیش اینوکس 2022 (چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی) در محل سالن همایش‌های جزیره کیش، نشست خبری پرسش و پاسخ پس از پذیره نویسی اولین صندوق املاک ومستغلات ثبت شده نزد سازمان بورس یعنی «صندوق املاک و مستغلات ارزش مسکن» برگزار شد و در این جلسه، دلیل جا ماندن بسیاری از فعالان بازار سرمایه از مشارکت در پذیره نویسی آن مورد سوال خبرنگاران واقع شد.

دلیل جا ماندن بسیاری از متقاضیان مشارکت در پذیره نویسی نماد «ارزش مسکن» اعلام شد

بورس24 : در جریان کیش اینوکس 2022 (چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی) در محل سالن همایش‌های جزیره کیش، نشست خبری پرسش و پاسخ پس از پذیره نویسی اولین صندوق املاک ومستغلات ثبت شده نزد سازمان بورس یعنی «صندوق املاک و مستغلات ارزش مسکن» برگزار شد و در این جلسه، دلیل جا ماندن بسیاری از فعالان بازار سرمایه از مشارکت در پذیره نویسی آن مورد سوال خبرنگاران واقع شد.

داود حمزه مدیرعامل گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، مدیر صندوق املاک و مستغلات در پاسخ به این سوال گفت: در دقایق ابتدایی نخستین روز از پذیره‌نویسی شاهد به فروش رفتن ۳۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری این صندوق و اتمام موفقیت‌آمیز این پذیره‌نویسی بودیم.

وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن پس از دریافت مجوزهای لازم و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد که با وجود مهلت آن تا دوم آبان‌ماه، کل واحدهای عرضه شده آن به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در نخستین روز از سوی متقاضیان خریداری شد.

وی افزود: آینده این صندوق ها و نقشی که در جهت تعمیق بازار سرمایه و همچنین بهره مندی عموم مردم از سود ناشی از افزایش احتمالی قیمت مسکن می‌تواند ایفا نماید، بسیار مهم است.‌

با توجه به اینکه زمان پذیره نویسی این صندوق در ابتدا ۱۹ مهرماه اعلام شده بود، بنا به دلایلی سفارش های وارد شده در سامانه در تاریخ مذکور تایید نشد و به تاریخ ۲۶ مهرماه موکول گردید، لذا شروع پذیره نویسی به دلیل اطلاع رسانی کم و محدود تا حد زیادی برای فعالان بازار غیر منتظره بود.

وی گفت: از طرفی نامحدود بودن تعداد قابل خرید واحدهای سرمایه گذاری برای هر کد بر خلاف رویه جاری عرضه های اولیه، و انتظار بسیاری از اشخاص (عموماً حقیقی ها) برای انجام معامله به روش بوک بیلدینگ نیز یکی از دلایل این موضوع بود.

حمزه افزود: به دلیل نبود محدودیت در تعداد سفارش خرید، در فاصله بسیار کمی تقاضا به سی میلیون واحد رسید و فرایند مچینگ این نماد نیز در مدت زمان بسیار کمی اتفاق افتاد که فرصت تصمیم گیری را برای سایر فعالان بازار محدود ساخت، به نحوی که مدیر صندوق پس از توقف نماد با سیل درخواست های خرید مواجه شده که امکان پاسخگویی آن، با توجه به اتمام زمان پذیره نویسی دیگر وجود نداشت.

به گفته وی، با این اوصاف، به نظر می‌رسد که پس از ثبت پذیره نویسی و در زمان گشایش نماد «ارزش مسکن» جهت معاملات ثانویه، شاهد تقاضای بالایی برای این ابزار نوین باشیم که مدیر صندوق نیز با توجه به وجود بازارگردان در این نماد تمام تلاش خود را به منظور برخورداری همه متقاضیان از فرصت سرمایه گذاری در واحدهای این صندوق به کار خواهد بست.

وی افزود: در این پذیره نویسی حدود ۲۰ درصد از خریداران حقیقی و ۸۰ درصد نیز حقوقی بودند و مشارکت ۷۳۹ شخص حقیقی و ۱۵ شخص حقوقی رقم خورد. تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی این صندوق ۱۵۰ میلیون واحد است که عرضه ۳۰ میلیون واحد آن به ارزش هر واحد ۱۰ هزار ریال انجام شد.

حمزه گفت: صندوق ارزش مسکن، ۱۵ میلیون واحد سرمایه‌گذاری ممتاز دارد که متعلق به موسسین آن شامل صندوق بازنشستگی کشوری، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و عمران و ساختمان بازنشستگی کشوری است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دوره فعالیت صندوق ارزش مسکن نیز به ‌صورت پیش‌فرض ۵ سال و با موافقت سازمان بورس قابل تمدید است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24