Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

میثم فدائی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «تامین مالی دانش‌بنیان از مسیر بازار سرمایه» که در جریان نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس 2022) برگزار ‌شد با تاکید بر اینکه عرضه اولیه تپسی نخستین عرضه اولیه واقعی بازار سرمایه بود، عنوان کرد: فرابورس آماده پذیرش استارتاپ‌هاست و فرایند پذیرش تعدادی از استارتاپ‌های متقاضی ورود به فرابورس، پس از انجام استعلامات طی خواهد شد.

وجود ۱۹ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس

بورس24 : میثم فدائی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «تامین مالی دانش‌بنیان از مسیر بازار سرمایه» که در جریان نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس 2022) برگزار ‌شد با تاکید بر اینکه عرضه اولیه تپسی نخستین عرضه اولیه واقعی بازار سرمایه بود، عنوان کرد: فرابورس آماده پذیرش استارتاپ‌هاست و فرایند پذیرش تعدادی از استارتاپ‌های متقاضی ورود به فرابورس، پس از انجام استعلامات طی خواهد شد.

در این نشست که با حضور علیرضا دلیری دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی و میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی برگزار شد، فدائی در تشریح فعالیت‌های فرابورس در زمینه دانش‌بنیان‌ها اظهار داشت: در بازار سرمایه ۱۵ صندوق VC و ۵ صندوق PE داریم که تامین مالی صورت‌گرفته از مورد نخست مربوط به سال‌های نخست تشکیل استارتاپ‌ها و مورد دوم برای ادامه عمر و مرحله تولید محصول تجاری است.

به گفته وی از طریق این صندوق‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان صرف تامین مالی دانش‌بنیان شده است که عدد قابل قبولی است.

فدائی در ادامه به وضعیت تامین مالی جمعی در فرابورس پرداخت و با اشاره به وجود ۱۵ سکوی تامین مالی جمعی در فرابورس بیان کرد: در یک سال اخیر ۳۲۰ میلیارد تومان تامین مالی جمعی توسط ۲ هزار و ۴۷۵ نفر طی ۸۰۰۰ مرتبه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که اعتماد خوب شکل‌گرفته در این حوزه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران با پرداختن به برنامه‌های فرابورس برای پذیرش استارتاپ‌ها با ویژگی‌های مختلف گفت: در مورد شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند یا شرایط پذیرش در تابلوی اصلی را ندارند، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به زودی بازطراحی خواهد شد تا قابلیت پذیرش این نوع شرکت‌ها ایجاد شود.

عرضه های دیگری در حوزه دانش بنیان در راه است ...

فدائی با اشاره به اینکه «سود» یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی ورود به فرابورس با سود شرکت‌های بورس تهران مشابه است، عنوان کرد: در فرابورس میزبان ۱۹ شرکت دانش‌بنیان هستیم و با مساعد شدن وضعیت بازار عرضه‌های اولیه دیگری در این حوزه نیز خواهیم داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران مواردی همچون کنترل نرخ بهره در بودجه سال آینده و اصلاح دستورالعمل بازارگردانی را از جمله متغیرهای بنیادینی عنوان کرد که برای بهتر شدن شرایط بازار باید مورد توجه قرار گیرند.

عرضه اولیه پایدارترین روش تامین مالی شرکت‌ها

علیرضا دلیری دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان دیگر سخنران پنل تامین مالی دانش‌بنیان‌ها با پرداختن به تفاوت جایگاه بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی در ایران و استاندارد جهانی عنوان کرد: تامین مالی از طریق عرضه اولیه پایدارترین راه برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ است.

دستیار معاونت علمی ریاست جمهوری با یادآور شدن دغدغه‌های موجود پیش از عرضه اولیه تپسی اظهار کرد: اکنون شاهد این هستیم که مطالبه امکان خرید سهم تپسی برای سرمایه‌گذاران حقیقی هم جدی شده است.

دلیری با تاکید بر اینکه روش تامین مالی جمعی در ادامه می‌تواند جایگزین بسیاری از روش‌های تامین مالی شود گفت: این حوزه می‌تواند نقطه تمرکز منابع مالی خرد باشد که در جامعه ما زیاد است؛ سودی که این سکوها برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند هم‌ردیف تورم است.

وی  با یاد کردن از اوراق بدهی به عنوان سومین روش تامین مالی گفت: اکنون ده‌ها شرکت منتظر اجرایی شدن رکن ضامن برای استفاده از این روش در حوزه فناوری هستند.

"تپسی" عرضه اولیه واقعی است...

در ادامه نشست تامین مالی دانش‌بنیان، میلاد منشی‌پور مدیر عامل شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با تاکید بر اینکه پلتفرم‌هایی مانند تپسی در رفتار مردم تغییر ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: اقتصاد دیجیتال به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تاکنون این سرمایه‌گذاری محدود بوده است.

مدیرعامل تپسی با اشاره به اهمیت عرضه اولیه این نوع پلتفرم‌ها اظهار داشت: اگر رویکرد سازمان بورس و شرکت فرابورس نبود، دلایل و موانع زیادی بر سر راه عرضه اولیه تپسی به وجود می‌آمد؛ قیمت خوردن استارتاپ‌ها مهم است و بدنه اقتصادی و نظارتی باید این موجود ناشناخته را بشناسد. تحول صنعت استارتاپی در گرو پیوند با بدنه رسمی اقتصاد کشور است.

وی گفت: این عرضه اولیه یک عرضه واقعی بود که  به معنای واقعی در راستای تامین مالی شرکت‌ استفاده شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24