Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

شدت خروج نقدینگی در کنار ارزش معاملات ضعیف نشان می‌دهد که بازار در شرایط بحرانی قرار دارد. جالب است بدانید که پول خارج در بازار روز گذشته تقریبا برابر با 28 درصد از کل ارزش معاملات بوده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 18 مهر 1401 / مقایسه بازدهی بازارها

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : ضعف طرف تقاضا در نیمه دوم بازار شنبه و در نتیجه آن قرار گرفتن قیمت آخرین معامله طیفی از نمادهای تاثیرگذار در سطوحی پائین‌تر از قیمت پایانی موجب شد تا بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته را با فشار عرضه‌های بیشتری آغاز نموده و تقریبا با همین وضعیت به کار خود ادامه دهد. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با ثبت افت جدی 11 هزار و 600 واحدی به ابتدای کانال 1.3 میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز در مسیر سطح حمایتی 360 – 365 هزار واحدی قرار گرفت. شدت خروج نقدینگی در کنار ارزش معاملات ضعیف نشان می‌دهد که بازار در شرایط بحرانی قرار دارد. جالب است بدانید که پول خارج در بازار روز گذشته تقریبا برابر با 28 درصد از کل ارزش معاملات بوده است. روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که "بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، نیاز به تزریق نقدینگی توام با شوک‌های خبری مثبت دارد و لذا چنانچه مجددا خروج نقدینگی شدت بگیرد و اتفاق مثبتی در حجم معاملات رخ ندهد، باری دیگر فروشندگان سوار بر بازار خواهند شد."

شاید بد نباشد در مقطع فعلی که بازار حرفی برای گفتن ندارد، نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم از زمان آغاز به کارش داشته باشیم. مطابق با نمودار میله‌ای که در زیر مشاهده می‌کنید، تورم کشور از مرداد سال گذشته تاکنون در حدود 83 درصد بوده است. بازدهی اوراق مشارکت در این مدت حدود 32 درصد، بازدهی سکه و دلار به ترتیب 37 و 35 درصد و رشد مسکن در حدود 45 درصد بوده است. جالب است بدانید که بازدهی بازار سرمایه در این مدت صفر بوده و از امروز (در صورت ادامه‌دار بودن کاهش قیمت‌ها) ثبت بازدهی منفی را خواهیم داشت ... ! همین موضوع به تنهایی نشان از رفتار دولت با بازار سرمایه به شکل یک بچه سرراهی دارد. در واقع گویا بازار سرمایه در اولویت دسته چندم دولت هم نیست !

مقایسه

البته روز شنبه جلسه‌ای میان وزیر اقتصاد، سازمان بورس و هلدینگهای بزرگ بورسی با موضوع چالش‌های بازار سرمایه و دریافت راهکارهای پیشنهادی شرکت‌ها برگزار شد. در این جلسه که گفت‌وگوها پیرامون بازار سرمایه بود، به موضوعات مختلفی پرداخته شد. به‌ نظر می‌رسد مسوولان اقتصادی کشور به وضعیت بحرانی بازار سهام واقفند و از قرار معلوم مقرر شده پیش از بررسی و تدوین لایحه بودجه سال ‌۱۴۰۲، پیشنهاد شرکت‌ها به ستاد اقتصادی دولت ارائه شود. یکی دیگر از مباحث مطرح ‌شده «اختصاص منابعی از سوی هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌ها جهت حمایت از سهم‌‌‌‌‌‌‌های خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی» بود که در همین راستا توافق شد طی روزهای آتی این موضوع محقق شود. اصلاح شدید قیمت سهام در ‌ماه‌های اخیر گرچه قیمت‌ها در این بازار را به سطوح حداقلی رسانده که در نوع خود می‌تواند برای سرمایه‌گذار جذاب باشد اما با توجه به افزایش ریسک‌پذیری بازار و تاثیر‌پذیری آن از متغیرهای بیرونی، سرمایه‌گذاران رغبتی برای وارد کردن دارایی‌های‌ ریالی خود به بازار ندارند، به ‌همین‌ دلیل به‌ نظر می‌رسد متولیان امر برای پوشش ‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران دست به اقدامات جدیدی بزنند، با این‌حال باید دید با توجه به تجربه تلخ سهامداران از وعده‌های عملی ‌نشده مسوولان، آیا گروه‌های مختلف مجددا می‌توانند به این بازار اعتماد کنند ... ؟

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که انصافا حرفی برای گفتن ندارد. نسبت P/E بازار به کمتر از 6 واحد افت کرده است. آخرین باری که P/E بازار کمتر از 6 واحد بود، مربوط به بهمن سال 94 است. این در حالی است که با انتشار گزارش‌های تابستان، احتمالا مقداری دیگر تعدیل در P/E بازار داشته باشیم. از این رو می‌توان نتیجه گرفت بازار به شدت زیر ارزش در حال معامله شدن است. حتی اگر کف تاریخی هم نباشد قطعا نزدیک کف‌های تاریخی در حال معامله است. یکی از ویژگی‌های بارز دوران پس از حباب مثبت شدید، تشکیل حباب منفی بااهمیت است. لذا به نظر می‌رسد به مراحل پایانی تشکیل حباب منفی نزدیک شده‌ایم و کماکان معتدیم فصل پائیز نیمه دوم بهتری خواهد داشت.

روز گذشته تمامی صنایع روند کاهشی را در پیش گرفتند و در همین راستا شاخص کل نیز به ابتدای کانال 1.3 میلیون واحدی رسید. چارتیست‌ها معتقدند روند اصلاحی بازار تا محدوده تراکمی یک میلیون 275 – 290 هزار واحدی ادامه خواهد داشت. زمان برآورد شده برای برگشت بازار دهه ابتدایی آبان است. شاخص کل تا سطح مذکور فاصله چندانی ندارد و لذا منطقا باید شاهد فروکش عرضه‌ها در بازار باشیم. البته اگر قرار به ادامه هیجان باشد، این سطح هم از دست خواهد رفت و کار بازار برای برگشت دشوار خواهد شد. برای امروز بازاری پر عرضه در نیمه نخست و تعادل در نیمه دوم معاملات مدنظر است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24