Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

شاید اخیرا اطلاعیه هایی مربوط به پذیرش اوراق جدیدی به نام گام به چشمتان خورده باشد. اوراقی که با عنوان گواهی اعتبار مولد شناخته شده و بانک ها عوامل انتشار آن ها هستند.

اوراق "گام" چیست و چه استفاده هایی دارد؟

بورس24 : شاید اخیرا اطلاعیه هایی مربوط به پذیرش اوراق جدیدی به نام گام به چشمتان خورده باشد. اوراقی که با عنوان گواهی اعتبار مولد شناخته شده و بانک ها عوامل انتشار آن ها هستند.

میثم زارع زاده سرپرست مدیریت ابزارهای مالی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: سال 98 که سال رونق تولید نامگذاری شده بود همکاری مشترکی بین بانک مرکزی و بازار سرمایه کلید خورد تا اوراقی تحت عنوان گواهی اعتبار مولد (گام) منتشر شود. این ابزار مالی به منظور تامین مالی زنجیره تولید به بازار معرفی شد. برای نخستین بار اواخر سال 1400 بود که این اوراق رونمایی و منتشر شد و از آن موقع تا کنون بسیاری از بانک ها نسبت به انتشار آن اقدام کردند.

وی افزود: در شرایطی که یک شرکت تولیدکننده از شرکتی دیگر مواد اولیه یا محصولاتی را خریداری کند می تواند به جای طلب آن شرکت به بانک ها مراجعه کرده تا بانک مورد نظر برای آن شرکت اوراق گواهی اعتبار مولد منتشر نماید و شرکت خریدار به شرکت فروشنده این اوراق را به جای بدهی خود بپردازد.

او در ادامه با اشاره به برخی از بانک هایی که تا کنون اوراق گام را منتشر کرده اند، ابراز داشت: تا کنون برخی از بانک ها مانند تجارت، صادرات، سپه و رفاه نسبت به انتشار اوراق گام برای شرکت هایی که درخواست داشتند، اقدام کرده اند. سررسید این اوراق یک ساله است و نرخ YTM آن هم مانند سایر اوراق صکوک محاسبه می شود. اگر شرکتی که این اوراق را به جای طلب خود دریافت کرده به شرکت دیگری بدهکار باشد می تواند در ازاء بدهی خود باز هم این اوراق را منتقل کند و این اوراق به همین شکل در زنجیره تولید چرخیده و دست به دست شود که در این صورت در بدنه زنجیره تولید بخش واقعی اقتصاد اصطلاحا یک تامین مالی اهرمی ایجاد می شود.

وی افزود: حتی ممکن است این زنجیره انتقال به جایی برسد که این اوراق به شخص حقیقی که جنسی را به شرکتی فروخته واگذار شود. در این صورت این شخص حقیقی یا می تواند اوراق را نزد خود نگاه داشته تا در سررسید معین وجه مورد نظر به حسابش واریز شود یا اینکه این اوراق را در بازار ثانویه عرضه کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24