Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

چرا تاکنون روند شناسایی سرمایه گذاران حرفه ای توسط کارگزاران کند پیش رفته؟ بورس 24 - موضوع سرمایه گذار حرفه ای چند وقتی است که در بازار سرمایه مطرح شده است. آیین نامه ای تنظیم شده و شرایطی در نظر گرفته شده که هر شاخص حقیقی یا حقوقی که یکی از آن ویژگی ها را داشته باشد، به عنوان سرمایه گذار حرفه ای محسوب می شود...

سرمایه گذاران حرفه ای چگونه خود را بشناسند و ثبت نام انجام دهند؟

بورس24 : موضوع سرمایه گذار حرفه ای چند وقتی است که در بازار سرمایه مطرح شده است. آیین نامه ای تنظیم شده و شرایطی در نظر گرفته شده که هر شاخص حقیقی یا حقوقی که یکی از آن ویژگی ها را داشته باشد به عنوان سرمایه گذار حرفه ای محسوب می شود.

بر این اساس کارگزاران موظف شدند تا سرمایه گذاران حرفه ای را از میان مشتری های خود پیدا کرده و آن ها را معرفی کنند. تا کنون شرکت های کارگزاری مفید، فارابی، آگاه، پیشرو، مبین سرمایه، صبا تامین، امین، کیان، امین آوید، بانک رفاه، اقتصاد بیدار، اردیبهشت ایرانیان، بانک ملی، بانک کشاورزی، بورس بیمه ایران و بانک سپه امکان ثبت نام سرمایه گذاران حرفه ای را فراهم کرده بودند و اخیرا هم کارگزاری بانک صادرات به این جمع اضافه شده و مانند سایر کارگزاری ها پنل ویژه ای را برای سرمایه گذاران حرفه ای پیاده سازی کرده که این پنل به مشتریان شرکت های کارگزاری استعلام لحظه ای می دهد. 

فلسفه تدوین آیین نامه سرمایه گذار حرفه ای

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره این موضوع گفت: بازار سرمایه در حال بزرگ و متنوع شدن است و دیگر از آن بازار یکدست و یکنواخت خبری نیست. شرکت ها با ریسک های متنوعی وارد بازار سرمایه می شوند. از قبل در فضای بازار پایه شرایط و سطوح مختلفی از ریسک را داشتیم و اکنون هم با ورود استارت اپ ها این فضا در حال تشدید شدن است. 

او ادامه داد: از آن جایی که همه این نمادها نباید توسط همه سرمایه گذاران خریداری شوند و ممکن است سرمایه گذاران کم تجربه یا ریسک گریز به اشتباه وارد مقوله سرمایه گذاری در حوزه های بسیار پر ریسک شوند، آیین نامه سرمایه گذار حرفه ای تدوین شده تا از یک طرف نگرانی هایی که در مورد استارت اپ ها وجود دارد برطرف شود و از طرف دیگر آن دسته از سرمایه گذاران حرفه ای و با دانش و تجربه بالا بتوانند در آن فضا فعالیت کنند.

چه کسانی سرمایه گذار حرفه ای به شمار می روند؟

دارابی درباره شرایط سرمایه گذار حرفه ای شدن، بیان داشت: بر اساس این آیین نامه اشخاصی که در 6 ماه بیش از 5 میلیارد تومان سهام داشتند، یا خرید و فروش آن ها بیش از 2 میلیارد تومان بوده، یا یکی از مدارک علمی را داشتند، مانند مدارک بازار سرمایه، یا اینکه عضو هیات مدیره نهادهای مالی باشند، یا کارکنان سازمان بورس باشند، این افراد می توانند بعنوان شخص حقیقی حرفه ای معرفی شوند. اشخاص حقوقی هم باید حقوق صاحبان سهامشان بیش از 10 میلیارد تومان باشد، یا حساب بانکیشان بیش از 10 میلیارد گردش داشته یا پورتفوی سه سال اخیرشان بیش از 10 میلیارد باشد، کلیه بانک ها، نهادهای مالی طرف سازمان و سبدهایی که بیش از یک میلیارد باشند نیز جزو سرمایه گذاران حرفه ای هستند.

او در پاسخ به این پرسش که ما برای این که سرمایه گذار حرفه ای باشیم باید چگونه ثبت نام کنیم و چه اقدامی در این راستا انجام دهیم، تصریح کرد: کارگزاران باید بر اساس درخواست افراد و با توجه به اینکه کدامیک از این شرایط را دارا هستند، آن ها را بعنوان سرمایه گذار حرفه ای احراز هویت کنند.

در پایان از او پرسیدیم که چرا تا کنون روند شناسایی سرمایه گذاران حرفه ای توسط کارگزاران کند پیش رفته، او گفت: شاید دلیل این موضوع این باشد که تاکنون هنوز هیچ نمادی که ویژه سرمایه گذار حرفه ای باشد وارد بازار نشده و فعلا منتظر هستیم تا نماد تپسی باز شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24