Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بر این اساس یکی از موانع شرکت های بزرگی همچون مخابرات ، همراه اول ، فولاد مبارکه ، بانک شهر و سایر شرکت های دیگر برای افزایش سرمایه از این محل باز شد.

شرکت ها می توانند با زمین های وقفی و قولنامه ای تجدید ارزیابی دارایی بدهند + دادنامه ، سند و جزئیات

بورس24 : شرکت ها می توانند با سندهای وقفی یا دارایی های اثباتی و بدون سند تجدید ارزیابی دارایی داشته و افزایش سرمایه بدهند.
براساس تبصره ۱ ماده ۱۴۹ ق.م.م ( اصلاحی ۱۳۹۴.۴.۳۱ ) و ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی ( مصوب ۱۳۹۸ ) و سپس با تدوین آیین نامـه مـصـوب هیأت وزیران به تاریخ های و ۱۳۹۸.۱۰.۱۸ ، افـزایش سرمایه از محـل مـازاد تجدید ارزیابی داراییهـا بـا رعایـت استانداردهای حسابداری مجاز شده است.
سازمان بورس و اوراق بهادار با ۲ ابلاغیه به تاریخهای ۱۳۹۸.۴.۲۷ و ۱۳۹۹.۳.۷ ، در ارتباط با افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین و ساختمانی که دارای سند مالکیت تک برگ و منگوله دار نباشد و یا وقفی باشد ، محدودیت ایجاد کرده و افزایش سرمایه این قسمت مازاد را ممنوع اعلام کرده بود.
براساس نظریه شماره ۱۲۲ مورخ ۱۴۰۰.۱۰.۶ کمیته فنی سازمان حسابرسی ، عنوان شده : " چنانچه زمینها و ساختمانهای واحد تجاری ( اعم از زمین و ساختمانهای فاقد سند مالکیت رسمی ، بنام شرکتهای گروه و سایر اشخاص و نیز زمین و ساختمانهای اوفاقی ) ، کلیه معیارهای شناخت بعنوان دارائیهای ثابت مشهود را وفق استاندار حسابداری ۱۱ دارائیهای ثابت مشهود احراز کند و هیچگونه محدودیت اساسی در اعمال حقوق نسبت به منافع اقتصادی آتی و کنترل وجود نداشته باشد ، باید نسبت به تجدید ارزیابی آن طبق استاندارد مزبور و با رعایت کلیه شرایط پیش بینی شده برای تجدید ارزیابی ، بویژه قابلیت بازیافت دارایی به مبلغ تجدید ارزیابی شده ، اقدام کند .... " پیرو شکایت مصطفی باتقوا و روح الله سلحشوری به دیوان عدالت اداری در ۳ صفحه ادله لازم مبنی بر غیرقانونی بودن ابلاغیهای سازمان بورس ، صورت گرفت . در تداوم آن رأی کمیسیون تخصصی دیوان مبنی بر غیرقانونی بودن ابلاغیهای سازمان بورس انجام شد و باطل شدند.
سپس موضوع در هیأت عمومی دیوان برای رأی نهایی مطرح شد ، با توجه به اینکه چند روز قبل از تشکیل جلسه هیأت عمومی دیوان ، سازمان بورس طی نامه ای ، مصوبه هیأت مدیره را مبنی بر ملغی شدن بندهای ۲ ۵ و ۵-۲ ابلاغیهای مزبور به دیوان اعلام نموده بود ، رئیس دیوان با توجه به مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس درخواستشان اعمال ماده ۸۵ بود که دادنامه بشرح پیوست توسط هیأت عمومی عدالت اداری صادر شده است .
 نتیجه این طور شد که با توجه به ابطال ابلاغیه های مزبور و عدم پیش بینی هرگونه اختیاری برای سازمان بورس در این زمینه ، تجدید ارزیابی داراییها و سپس انتقال آن به سرمایه با توجه به تبصره ۱ ماده ۱۴۹ ق.م.م و آیین نامه های مصوب هیأت وزیران و ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی ( مصوب ۱۳۹۸ ) و نظر به رهنمود کمیته فنی سازمان حسابرسی ( که فصل الخطاب است ) براین اساس امکان پذیر است .
بر این اساس یکی از موانع شرکت های بزرگی همچون مخابرات ، همراه اول ، فولاد مبارکه و سایر شرکت های دیگر برای افزایش سرمایه از این محل باز شد.12345678910111213

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24