Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

گفت و گو با بهزاد گلکار، فردین آقابزرگی، هادی حق شناس، داریوش روزبهانه و شهرام عجمی

پنج اظهار نظر درباره اثرات احیای برجام بر بازار سرمایه

بورس24 : درصورت احیای برجام وضعیت بازارها دچار تحولاتی خواهد شد. مهم ترین اثرگذاری در نرخ ارز خواهد بود که همین مسئله اثر خود را بر سایر بازارها نیز خواهد گذاشت. اما نظر کارشناسان در این مورد چیست؟

پیش بینی فعالان بازار سرمایه از وضعیت سرمایه گذاری در صورت احیای برجام چیست و آیا اساسا به نظر آن ها مذاکرات هسته ای ختم به توافق می شود یا خیر؟ بورس24 در این رابطه با 5 کارشناس بازار سرمایه گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید.

گلکار: اول توافق، بعد از آن رشد بورس

گلکار

گلکار گفت: توافق برجام با تاخیر امضا می شود. پیشنهادات طرف ایرانی ‌کاملا منطقی بوده و بیشترین تاخیر ها در اقدام  از طرف دولت آمریکا بوده ، بنظر تا پس از انتخابات کنگره موضوع برجام و مذاکرات  ادامه‌دارد . از بهمن احتمالا  خبر قطعی برجام  می آید.

رشد تدریجی بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه تاثیر بازارها و اقتصاد ایران از  توافقات برجام را حتمی دانست و گفت: در صورت اخذ هر گونه نتیجه که به نظر من رسما از بهمن ماه مشخص می‌شود می توان انتظار تغییرات را داشت و در صورت انعقاد هر توافقی، بازار سرمایه شروع به رشد تدریجی می کند.

آقابزرگی: رشد شرکت های ریال محور

فردین آقابزرگی

آقابزرگی گفت: انعکاس توافق از برجام در بازار سرمایه بسیار مشهود بوده به طوری که سهام ریال محور از این نتیجه بسیار منتفع خواهند  شد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند مذاکرات هسته ای به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: سال هاست که اقتصاد ایران در بلاتکلیفی به سر می برد. از همین منظور بسیاری از فعالان اقتصادی ایران به دلیل تحریم ها و بسته بودن درهای مذاکرات و مبادلات، از نحوه تجارت جهانی اطلاعی ندارند.

وی یادآور شد: بنابراین انتظار رشد اقتصادی در میان مدت از سمت توافقات برجامی، بی معنا ارزیابی می شود.

آزاد سازی منابع ارزی

این کارشناس بازارهای مالی، یکی از آثار این توافقات را آزاد سازی منابع ارزی در کوتاه مدت دانست و افزود: در این بازه زمانی باید از سوی دولت انتظار مدیریت بازار و شاخص ها را داشت به طوری که آثار مثبت توافقات برجام برای میان مدت و بلند مدت به رویکرد دلتمردان وابسته است.

آقابزرگی تاثیر پذیری بازار سرمایه در پسابرجام را محتمل و سریع ارزیابی کرد و گفت: شرکت های ریال محور از اخذ هرگونه توافق، منتفع شده و در بازار سرمایه با استقبال روبه رو خواهند بود.

حق شناس: کاهش نرخ ارز، تاثیر اولیه توافقات برجام

هادی حق شناس

حق شناس گفت: کاهش نرخ ارز به عنوان آثار اولیه از توافقات برجام خواهد بود اما در میان مدت روند صعودی خود را با شتاب کمتر ادامه خواهد داد.

اثر اولیه

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت و گویی با بورس24 ، بر اثرگذاری اخذ هر گونه توافق از مذاکرات برجام بر شاخص های اقتصادی تاکید کرد و افزود: اقتصاد ایران در ظاهر وابسته به مذاکرات برجام است اما در باطن از سیاست ها، رویکرد و روند اجرایی داخلی تاثیر می گیرد.

عادی سازی روال صادرات و واردات

وی با اشاره بر روند مذاکرات برجام و اخذ توافق ادامه داد: به نظر می رسد نتیجه ای در این دوره حاصل نمی شود؛ اما با اخذ هر گونه توافقی از مذاکرات برجام می توان نزول نرخ ارز را به عنوان یکی از آثار اولیه شاهد بود و عادی سازی روال صادرات و واردات نیز آثار ثانویه این توافقات به شمار می رود.

حق شناس ترمیم اقتصاد را به عامل های داخلی وابسته دانست و گفت: پیشنهاد می شود دولت در ابتدا شاخص های پولی را اصلاح کرده و بستر را برای پسابرجام آماده سازد.

صعود شاخص

وی در خصوص روند حرکتی و تاثیر پذیری بازار سرمایه از توافقات برجام اظهار داشت: در صورت اخذ توافق، بازار سرمایه نیز واکنش خواهد داشت و در بازه زمانی کوتاهی  روند صعودی خود را آغاز می کند؛ اما اگر توافقی حاصل نشود، روند بازار به سال گذشته باز می گردد.

روزبهانه: حرکت بدون مقدمه بورس

داریوش روزبهانه

روزبهانه گفت: بازار سرمایه با هرگونه خبر مثبت، روند صعودی به خود می گیرد و اگر این توافقات به نتیجه برسد، رشد خود را  بدون مقدمه ادامه خواهد داد.

داریوش روزبهانه کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: به نظر می رسد که توافق و احیای برجام تا آبان ماه رخ ندهد.

واکنش سریع

وی ادامه داد: هرچند گفت و گوهای مثبتی میان طرفین مذاکرات برجام انجام شده است اما انتشار رسمی آن تا انتخابات میان دوره ای آمریکا وجود ندارد.

روزبهانه  به شروع رشد و روند صعودی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس از همان ابتدا و با انتشار اخبار مثبت غیر رسمی از این مذاکرات واکنش نشان داده و تاثیر پذیری خود را با روند صعودی نشان داده است.

مزیت حداقلی

وی کاهش نرخ ارز را به عنوان یکی دیگر از بازارهای تاثیرپذیر عنوان کرد و ادامه داد:  کاهش بهای ارز، معیار مناسبی برای رشد و حرکت اقتصاد و بازارها به شمار می رود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: حفظ اثرگذاری مثبت این مذاکرات در بلند مدت به سیاست های داخلی مرتبط می شود. اما در حال حاضر ممکن است مزیت آن به دلیل سیاست های داخل و قوانین حاکمیتی حداقلی باشد.

عجمی: اقتصاد به برجام گره خورده است

شهرام عجمی

عجمی گفت: باید مفاد مندرج شده در این توافقات را بررسی کرده و آن زمان در خواهیم یافت که مذاکره کنندگان منافعی را از این توفاقات برای ایران اخذ کرده اند.

کلاف سردرگم

شهرام عجمی کارشناس بورس با اشاره به آثار مذاکرات هسته ای بر اقتصاد و بازارهای گوناگون همچون بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به اینکه موضوع و مباحث مرتبط با مذاکرات برجام به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است بنابراین به راحتی نمی توان درباره آن اظهار نظر داشت و از سویی دیگر آثار آن بر بازارهای مختلف را نادیده گرفت.

وی با مد نظر قرار دادن برخی سخنان پیرامون اثرگذاری نتایج مذاکرات برجام ادامه داد: علی رغم اینکه عنوان می شود اقتصاد کشور به سرنوشت برجام گره نخورده است اما  نمی توان از انجام یا عدم انجام آن به راحتی گذشت زیرا امروزه شاهد بوده  در هر2 مقطع زمانی که اخبار خوبی ازمذاکرات بیرون آمده و یا مذاکرات به هردلیلی با وقفه روبرو می شود، بازار ارز به آن واکنش نشان داده است.

 نوسان متعدد

عجمی یادآور شد: در نتیجه این روند بازارهای مختلفی را با نوسان همراه می سازد. البته براساس شواهد موجود، به نظر می رسد که این توافق بزودی حاصل شود اما چه آثاری بر اقتصاد کشور داشته و به چه میزان تاثیرخواهد داشت به مذاکرات و متن توافق وابسته است.

وی تاکید کرد بر اساس این  مفاد است که می توان دریافت ایران به چه میزان از منافع اقتصادی برجام استفاده خواهد کرد و مذاکره کنندگان نیز چه منافع وامتیازاتی را برای کشورمان اخذ کرده اند.

اثرپذیری بالای ارز

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرپذیری برجام به عنوان متغییری بر اقتصاد افزود: آن چه که تا به امروز مشاهده کرده وبیشتر باید به آن توجه شود عدم دستکاری در بازار ارز است. زیرا ارز به عنوان متاثرترین کالا از مذاکرات شناخته شده است.

وی یادآور شد: چه بسا بانک مرکزی موفق شود با نهایی شدن برجام سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز را هم در آینده اجرا کند. از این رو با توجه به گشایش های حاصل از برجام؛ کلیت بازار سرمایه نیز با سرمایه گذاری دید بلند مدت ارزنده به نظر می رسد.

عجمی در پایان گفت: با اخذ هر گونه نتیجه از مذاکرات برجام، بازار سرمایه و سپرده بانکی به میزان ریسک پذیری افراد نسبت به سایر بازارها عایدی بیشتری نصیب سرمایه گذاران خود خواهند کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24