Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسین پور احمدی میبدی: روند حاکم بر بازار سهام در این بازه زمانی تاکنون سابقه نداشته است و اگر با نگاه عقلی موضوع را تحلیل کنیم می توان شرایط حاکم را مدیریت شده دانست  و تنها راه نجات بورس این است که دولت بورس را رها کند.

تنها راه نجات بورس از نظر یک کارشناس

بورس24 : بازار سرمایه ایران این روزها چرا رانده شده است و سرمایه گذاران نا امید از هر گشایشی در این بازار هستند؟ علی رغم آنکه روند تورم در اقتصاد کشور همچنان صعودی است سایر بازار های مالی با رشد ارزش روبرو است، روند خلق نقدینگی صعودی است و نسبت های اثر گذار بر اقبال سرمایه گذار به بازار سهام در شرایط ایده آلی است اما همچنان اولین پایگاه برای فرار نقدینگی بورس است.

حسین پور احمدی میبدی دانش آموخته دکترای علوم سیاسی گرایش اقتصاد و استاد دانشگاه در خصوص علل روند فرسایشی در بازار سرمایه و شرایط نابسامان حاکم بر این بازار از منظر تاثیرات سیاسی بر اقتصاد این طور توضیح داد و گفت: باید به این نکته توجه داشت که در اقتصاد های غیر مولد یک اصل کلی است  چون به نظام تولیدی وابسته نیستند از تحولات سیاسی بسیار اثر می پذیرند و این اقتصاد ها انرژی و مواد خام محور است اگر شرایط سیاسی و سیاست بین الملل در این اقتصاد ها مطلوب باشد شرایط اقتصادی نیز مطلوب است و به طور کلی اقتصاد متاثر از شرایط سیاسی است اما در اقتصادی های مولد، اقتصادهایی که کالاهای صنعتی با ارزش افزوده ثابت تولید می کند تحولات سیاسی کمترین اثر را دارد بنابراین روند مناسبات سیاسی در کشور و موضوعاتی مثل برجام بر بازار سهام کشور اثر گذار است.

وی در ادامه گفت: اما از دیگر نکات مهمی که بر روند حال حاضر بازار سرمایه اثر گذار است بحث اعتماد ملی است،  موضوعی که به آن توجه نمی شود.

جلب اعتماد سرمایه گذاران صورت نگرفته است و سرمایه گذاران به سیاست های دولت بی اعتماد اند.

این استاد دانشگاه به دعوت هایی که در سال 99 از مردم شد و در نهایت منجر به سوخت سرمایه های سرمایه گذاران شد و اظهارات انتخاباتی کاندیدا ها برای اصلاح بورس در زمان کوتاه و موارد این چنینی اشاره کرد و گفت: باید به این موضوع توجه داشت که بورس ایران دولتی است و سهام در اختیار مردم به نوعی طلب مردم از دولت است و چون بخش عمده ای  از بورس ما را شرکت های خصولتی تشکیل می دهند کاهش ارزش سهام منجر به کاهش طلب مردم از دولت می شود.

این متخصص اقتصاد سیاسی گفت: روند حاکم بر بازار سهام در این بازه زمانی تاکنون سابقه نداشته است و اگر با نگاه عقلی موضوع را تحلیل کنیم می توان شرایط حاکم را مدیریت شده دانست  و تنها راه نجات بورس این است که دولت بورس را رها کند.

وی در ادامه در خصوص تاثبر نرخ بهره بین بانکی گفت: نرخ بهره عملا تاثیر خاصی بر بازار سهام ندارد شاید 1 یا 2 درصد آن هم برای شرکت های سرمایه گذاری حرفه ای اما برای عموم مردم همه چیز متاثر از اوضاع سیاسی و بین المللی و آثار تحریمی است  عملا هر زمان که سیگنال مثبتی از برجام دریافت می شود امید ها به بورس تقویت و هر زمان که  اخبار سیاسی بین الملل منفی می شود بازار روند منفی را از سر می گیرد.  عمده دلیل اثر گذار بر روند فعلی بازار سهام  روحی و روانی است چون چشم انداز روشنی از آینده اقتصادی ، رفع تحریم ، جذب سرمایه گذاری خارجی و... از سوی سرمایه گذاران مشاهده نمی شود.

در نهایت باید گفت: شرایط حال حاضر بازار را بیشتر می توان متاثر از سیاست های دولتی دانست و باید اقداماتی در راستای جلب اعتماد عمومی برای بازگشت نقدینگی به بازار سهام انجام شود  اقداماتی در راستای برخورد با افرادی که مردم را به بورس دعوت کردند و در نهایت تنهایشان گذاشتند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24